• Student på SU

    Undersökning om användning av hashtags på sociala nätverk

     


    Vi är två Interaktionsdesignstudenter från institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet och vi skriver nu vår kandidatuppsats. Syftet med studien är att samla in data och kartlägga hur hashtags används till vardags. Resultaten från studien skulle kunna vara till nytta för hur framtida system för taggning skulle kunna utformas.


     



    Vi skulle vara mycket tacksamma om ni skulle vilja svara på enkäten och gärna sprida den vidare till andra.


     



    Med vänliga hälsningar


     


    Mattias Berkesten & Anna Goude

    http://people.dsv.su.se/~mabe8824/thesis-survey/undersokning.html


     



    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    We are two Interaction Design students from the Department of Computer and Systems Sciences at Stockholm University that are writing our bachelor thesis. The purpose of this study is to collect data and identify how hashtags are used in everyday life. The results from the study could be useful for future design and development of hashtag systems.


     



    We would be grateful if you could take the time to answer our questionnaire and also if you would like to share this link with others.


     



    Best regards,


     


    Mattias Berkesten & Anna Goude


     


    http://people.dsv.su.se/~mabe8824/thesis-survey/undersokning-english.html


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-11 09:28
    Undersökningen är nu avslutad.
    Tack till alla som deltog.

    The survey is now closed.
    We want to thank everyone who participated.
  • Svar på tråden Undersökning om användning av hashtags på sociala nätverk
  • tivo

    Kommer ni skriva här om resultatet?

  • Student på SU

    Det kan vi göra.

    Vi beräknar att vara klara i slutet av våren så det kommer dessvärre dröja ett tag.

  • tivo

    Kul idé i alla fall, jag använder aldrig hashtags själv men kan däremot leta efter andras...

  • Student på SU

    Undersökningen är nu avslutad.
    Vi kommer ny börja sammanställa och analysera resultatet.
    Tack till alla som deltog.

    The survey is now closed.
    We will new begin compiling and analyzing the results.
    We want to thank everyone who participated.

  • Student på SU

    Som lovat skulle vi återkomma med resultaten, dock senare än beräknat. Här nedan presenteras de slutsatser vi kom fram till i studien:


    Forskningsfrågan löd: Hur skiljer sig användningen av hashtags åt på de olika sociala nätverken Facebook, Twitter och Instagram?


    Olika sociala nätverk skapar olika förutsättningar och beteenden för hur hashtags används både vad gäller den folksonomi som används och användares motiv till att skapa hashtags. De sociala nätverken används för olika behov; Facebook används i större utsträckning för att kommunicera med redan befintliga vänner medan Twitter och Instagram i större utsträckning används för att skapa nya kontakter.


    Olika funktionalitet för att lägga till metadata och det sociala nätverkets koncept påverkar typen av innehåll i hashtags som används. På Twitter skiljer sig innehållet åt på så sätt att vänner används mer sällan som innehåll i hashtags. På Instagram är vänner och platser mer vanligt förekommande och på Facebook är hashtag vars syfte är att förmedla en identitet mindre förekommande än både på Twitter och på Instagram.


    Både begränsningar och uppmaningar kan ha påverkan på den syntax som används när hashtags skapas. På microbloggen Twitter är hashtags mer ofta korta och få i antal, medan det bildbaserade sociala nätverket Instagram mer ofta uppges kunna bestå av längre samt fler hashtags. På Instagram skrivs hashtags mer ofta med endast små bokstäver, medan stora bokstäver blandas in i hashtags mera på Twitter och Facebook. På Twitter förekom det även svar som tydde på att siffror skulle användas i mindre utsträckning samt att placering av hashtags inte bara sker i slutet av inlägget.


    För Twitter uppgavs hashtags användas mer för sitt ursprungliga syfte, att sortera och strukturera innehåll. På Twitter återanvänds också hashtags i större utsträckning. Instagram och Facebook är mer lika varandra där hashtags används mer i beskrivande och underhållande syften. En stor del av Facebook-användarna upplever hashtags som onödiga, för att de inte tillför något syfte i kommunikation med ens nära bekantskap och således inte använder dem. Flertalet respondenter uppgav att hashtags inte fyller någon mening i kommunikation med personer de redan känner, det är meddelandet som är det viktiga. Det fanns inget intresse för att förstärka budskap, sortera eller organisera eller göra meddelanden sökbara när det sociala nätverket används för kommunikation mellan redan befintliga kontakter.




    Hoppas ni alla får en trevlig sommar
Svar på tråden Undersökning om användning av hashtags på sociala nätverk