• Maria 186

Sluta med napp?

Hej allihop! Det är så att jag har en bonusson som är 3 veckor hos mamma och 2 hos pappa

Och han dricker välling i nappflaska och har napp på nätterna. Hos pappa får han ingen välling och syns på hans tänder pga nappen och märks på talet och börjar bli orolig att man kanske får börja avvänja honom vid nappen? Min dotter slutade vid 3 år. Men han bryr sig inte om att kompisar eller att min dotter inte har det. 

Hur gör man för att sluta med detta och att mamman gör på samma sätt? Hon tror fortfarande att han är en bebis :/. 

Tacksam för råd! :)

• Svar på tråden Sluta med napp?
  • fyrabarnsmor4

Du berättar inte hur gammal barnet är...

Be pappan prata med mamman om nappen. Då kan båda jobba tillsammans med barnet.
    Dvs de kan börja prata med barnet te.x snart fyller du X år då tänker vi prova med att du ska vara utan nappen på dag, på kvällen får du ha nappen.
    Eller så bestämmer ni att barnet ska sluta helt med nappen vid en viss ålder.

Som sagt be pappan prata med mamma så det går bra för barnet.
    Lycka till.

Ang. välling, ni kan ge barnet välling om han äter lite middag dvs ni inte tror han blir mätta hela natt.

• Maria 186

Oj det glömde jag skriva :) Han fyller fem till vintern och han äter rikligt med mat här så han är ju mätt :) Men dock vill han gärna bli matad men förskolan har sagt till att vi inte gärna ska mata honom eftersom det kan bli problem med hans utveckling. Tack för tipsena :) Han har bara på natten när det gäller nappen :)

• fyrabarnsmor4
    Maria 186 skrev 2014-03-14 11:54:25 följande:
    Oj det glömde jag skriva :) Han fyller fem till vintern och han äter rikligt med mat här så han är ju mätt :) Men dock vill han gärna bli matad men förskolan har sagt till att vi inte gärna ska mata honom eftersom det kan bli problem med hans utveckling. Tack för tipsena :) Han har bara på natten när det gäller nappen :)
    Då kan ni prata med honom att han snart blir 5 år och att han ska sluta med nappen. (eller sommarlov börjar snart...)
    Gjorde så med mina barn o det gick bra. Även de första nätter ville barnet ha nappen men då påminna vi att hon/han har fyllt år.
    Det går över ca en vecka.

Det är nog bäst pappan prata med mamman inte du. Jag vet inte hur mamman tycker om dig, hon kanske ser dig om rival (eller vad hon nu tycker om dig??) så det kan bli bråk. Det är nog bättre om pappan pratar med mamman OM de kan prata med varandra om barnen utan problem?

Men som sagt det är bra de prata om det så kan de göra samma sak med barnet. Så det blir lättare.

Lycka till.
  • Maria 186

Nej jag pratar aldrig med henne. Utan det är han som pratar med henne. 

Ville bara rådfråga med andra mammor här för börjar bli orolig när det märks på tänderna. Min dotter sluta när hon blev tre pga att jag inte vill att hon ska behöva genomgå samma operation som min syster. :)

Vi har försökt här hemma o avleda nappen och att han är stor nu men han verkar inte bry sig om det så vi får väl se, det är ju Hans mamma o pappa som bestämmer det :) 

• mariaheterjag

Men om de bara har nappen på natten så ska det inte påvärka tänderna så mkt har jag läst. I och med att de tappar nappen när de fallit in i djupsömn så blir det inte många timmar sammanlagt som den sitter i munnen.

• hannis

Fem år! Då är man alldeles för stor för napp och välling i flaska! Be pappan ta ett allvarligt snack med mamman om detta. Stackars barn kommer ju få deformerade tänder för livet om detta fortsätter.

• Flisan79

Mariaheterjag: mina döttrar som har/har haft napp har inte tappat nappen på nätterna så det stämmer inte.

Har hans tänder påverkats? Öppet bett?

Båda mina nappbarn fick öppet bett. Av den anledningen har vi 3 år som grens eftersom att man bör sluta vid 3-4 års ålder för att bettet inte ska bli permanent.
    Det argumentet borde din man ta upp. Barnet måste sluta asap för chansen att bettet ska gå tillbaka av sig självt.

• mariaheterjag
    Flisan79 skrev 2014-03-17 07:21:26 följande:
    Mariaheterjag: mina döttrar som har/har haft napp har inte tappat nappen på nätterna så det stämmer inte. Har hans tänder påverkats? Öppet bett? Båda mina nappbarn fick öppet bett. Av den anledningen har vi 3 år som grens eftersom att man bör sluta vid 3-4 års ålder för att bettet inte ska bli permanent. Det argumentet borde din man ta upp. Barnet måste sluta asap för chansen att bettet ska gå tillbaka av sig självt.

Men hur vet du att de inte tappar nappen? Du tittar väl inte på dem hela tiden när de sover ? När de vaknar till kanske de stoppar in den igen, men sen när de somnar djupt tappar de den igen.... Ts googla lite själv om det här med att sluta med napp och om och vid vilken ålder tänderna påvärkas. Jag tror det finns en del motstridiga råd där. Ni kan ju också ta barnet till en tandläkare för bedömning.
  • Flisan79

Eftersom att barnen samsover har jag väldigt stor koll.

Vi fick rekommendationerna av tandläkare.

• Veritaslux

Oj, jag håller med om att 5 år är på tok för sent att ha napp och dricka välling ur flaska! Och matad? Ärligt så låter det som att mamman har större problem än att det bara handlar om napp. Välling kan han ju fortsätta dricka men jag skulle rekommendera i mugg som vilket större barn/vuxen som helst).

Så nummer ett är ju att pappan får ta ett snack om mamman att en femåring inte är en bebis längre. Förutom att nappen är helt onödig efter spädbarnstiden så påverkar den som sagt tänderna.

Eftersom barnet är fem år borde ni kunna resonera och förbereda på att sluta. Sätt upp ett datum tillsammans. Kanske lämna napparna till någon som bättre "behöver". Jag har en dotter som är snart tre och henne håller jag nu på att förbereda på att hon ska sluta med napp när hon fyller år. Hittills går det kanon och hon pratar ofta om att "bebisarna" ska få nappen osv. Om mamman fortsätter vara motvillig kanske ni ändå kan lyckas övertyga barnet att själv vilja sluta med napp. Jag tänker att i den åldern är man så stor att man är medveten om saker och ting (t.ex. att inga andra femåringar har napp).

Jag tror förresten det är viktigt att stötta upp med mycket närhet och gos och att barnet ändå får känna sig "liten", dvs så liten som femåringar faktiskt får vara ibland. Det är helt okej att sitta i knät, kramas osv om man vill.  Lycka till!

Svar på tråden Sluta med napp?