• Anonym (undrar)

Balsammetoden, värt att pröva?

Känner mig lite fånig som skriver i känsliga rummet för det här, men jag vill vara lite anonym

Jag har mellantjockt hår med ganska stora vågor. Min hårbotten är torr och det har den alltid varit (kliar inte men det är torrt), håret blir ganska torrt och "flygigt" precis efter en tvätt. Dagen efter tvätten brukar det kännas perfekt. 
    Jag har under hela mitt liv använt billiga schampon och balsam från livsmedelsbutikerna och inte brytt mig så mycket om mitt hår. Nu på senaste tiden har jag dock börjat intressera mig.

Bör jag prova balsammetoden? Vilka balsam går bra att använda? Vad finns det för "sista schampo" som man kan använda?

Jag hör så mycket bra om att bara använda balsam, men känner mig inte riktigt insatt. 

• Svar på tråden Balsammetoden, värt att pröva?
  • Anonym (balsamfrälst)
    SupersurasunkSara skrev 2014-03-14 13:44:33 följande:
    Har inte Garniers produkter silijon i sig? :-O Vore ju smutt isf

Hjälp, nu blir jag rädd!! Tror de jag använder är med på listan över godkända balsam. Får kolla igen..... Vet att vissa innehåller silikon. "Rusar in i badrummet i panik "
  • Anonym (undrar)

"TRESemmé Naturals Nourishing Moisture Conditioner" verkar vara något som fått högt betyg av de flesta, kanske ska köpa det?

Lockig.se listan var jättelång så det känns som om jag går igenom en miljon alternativ nu Den där från coop verkade ge en del människor klåda, vilket gör mig tveksam.

Känner att det här kommer göra mig nojig om jag köper ett som inte blir bra, köpte för inte så länge sen lite dyrare schampo och balsam som var så dåligt på mitt hår, 300 spänn slängda i sjön liksom. Vill inte råka prova nåt som inte fungerar igen, men jag antar att det är som ett lotteri. Tur att dessa produkter i alla fall är billiga, det tar emot att köpa fulla förpackningar som kostade flera hundra.

• Anonym (undrar)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-14 13:58:05 följande:
    "TRESemmé Naturals Nourishing Moisture Conditioner" verkar vara något som fått högt betyg av de flesta, kanske ska köpa det?

Lockig.se listan var jättelång så det känns som om jag går igenom en miljon alternativ nu Den där från coop verkade ge en del människor klåda, vilket gör mig tveksam.

Känner att det här kommer göra mig nojig om jag köper ett som inte blir bra, köpte för inte så länge sen lite dyrare schampo och balsam som var så dåligt på mitt hår, 300 spänn slängda i sjön liksom. Vill inte råka prova nåt som inte fungerar igen, men jag antar att det är som ett lotteri. Tur att dessa produkter i alla fall är billiga, det tar emot att köpa fulla förpackningar som kostade flera hundra.
    tar emot att slänga****, inte köpa, eller det tog ju emot att köpa något så dyrt också, men sen att det inte fungerar liksom Obestämd
  • SupersurasunkSara
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-14 13:58:05 följande:

Jag har det där balsamet och tycker det är bra. Det och Jane Hellen.  Hade tidigare Naturals smultron som jag verkligen gillade, men tror de har petat i silikon nu, eller om affären slutade sälja det.. Minns inte.
  • trolliz

Sedan jag började i somras har jag börjat tycka om mitt hår mer och mer! Det kändes så hemskt innan :)

Absolut värt att prova. Nu kommer schampoo inte i närheten av mitt hår och borstar väldigt sällan, bara om jag vill ha en viss frisyr det krävs.

Fy så fint och livligt mitt hår blivit!

• Anonym (balsamfrälst)

Piju! Mina balsam är godkända Rekommenderar dig att inte börja med något jättedyrt i början. Efter ett tag känner du säkert om du behöver lättare eller mer vårdande. Tänk på att det kan ta ett litet tag innan hårbotten vänjer sig så ge inte upp för snabbt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (balsamfrälst) skrev 2014-03-14 14:08:00 följande:
    Piju! Mina balsam är godkända Rekommenderar dig att inte börja med något jättedyrt i början. Efter ett tag känner du säkert om du behöver lättare eller mer vårdande. Tänk på att det kan ta ett litet tag innan hårbotten vänjer sig så ge inte upp för snabbt.
    Toppen! Då har jag fler att välja på

TS, testa de billigare en efter en om du inte blir nöjd med den första. Coop x-tra kostar kanske 12 kr, Jane Hellen 13 kr osv. Tréseme kostar 79 kr på Rusta/Öb så det är ju ingen jättesumma direkt. Men stor flaska haha.
  • Isbit

Borde det inte funka lika bra att använda ekologiskt shampoo?

• Anonym (undrar)

Tack för era inlägg :)

Jag tror att jag ska pröva att köpa coop och TRESemmé. Om det inte fungerar så vet jag ändå en vän som använder tresemmé så då kan jag ju bara ge det till henne

En liten fråga... En del verkar bli feta i håret i början, hur vanligt är det? Fett hår är något jag verkligen avskyr, haha.

• Anonym (undrar)

Jag körde första tvätten idag. Känner att jag kanske använde lite mycket schampo men det var nog mest för att försöka få bort allt skit...speciellt från de förra produkterna som jag använde som gjorde mitt hår hemskt! Kräks

Håret är nästan torrt nu, är väldigt fluffigt och så, men topparna ser väldigt frissiga/torra ut, beror det på schampot eller är det vanligt i början?

• Anonym (undrar)

Hittills har jag inte märkt så stor skillnad mer än att det tar längre tid att duscha. Men jag har en fråga! När jag har duschat klart och tittar i spegeln så glänser hårbotten, det brukade den aldrig göra då jag körde med schampo så jag antar att det är balsamet. Jag sköljer otroligt noga så det känns absurt att det skulle vara balsam kvar i håret.

Är det normalt att hårbotten glänser när man kör med balsammetoden? Det är längs med benan som jag ser det.

• Anonym (undrar)
    Grappa skrev 2014-03-22 21:15:26 följande:
    Är det glansigt även när det är torrt?
    Betydligt mindre än när det är vått, men fortfarande så att jag märker det om jag tittar i spegeln.
  • Grappa

Många får mer fett i hårbotten till en början, men det brukar ge med sig.

• Anonym (undrar)
    Grappa skrev 2014-03-22 21:26:16 följande:
    Många får mer fett i hårbotten till en början, men det brukar ge med sig.
    Okej, låter väl troligt, men min hårbotten har alltid varit torr, kan en omvandling ske så fort?

Aja, det är inget jag direkt lider av, verkar ju mest vara på hjässan och inte på sidorna (av någon underlig anledning), kanske är det flinten (under allt hår) som är renputsad?  Haha.. aaah... nu underhåller jag bara mig själv, nog ett tecken på att jag är trött.
  • Anonym (undrar)

Jag har märkt att balsam rengör helt okej, men på vissa ställen, speciellt luggen och längs med benan, så blir håret fett redan direkt efter tvätten. Är det normalt såhär i början? Läste att man kan uppleva att håret blir fett fortare men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här känslan av att hela håret inte blir rent. Bör jag ta två hela händer fulla med tvättbalsam för att det ska fungera eller vad är det jag gör fel?

Annan fråga: om detta inte ger med sig efter några veckor, borde jag då skaffa ett sls-fritt (m.m.) schampo som jag använder då och då? Äckligt hår är något jag inte riktigt orkar med.

• Grappa
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-25 09:40:17 följande:
    Jag har märkt att balsam rengör helt okej, men på vissa ställen, speciellt luggen och längs med benan, så blir håret fett redan direkt efter tvätten. Är det normalt såhär i början? Läste att man kan uppleva att håret blir fett fortare men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här känslan av att hela håret inte blir rent. Bör jag ta två hela händer fulla med tvättbalsam för att det ska fungera eller vad är det jag gör fel?

Annan fråga: om detta inte ger med sig efter några veckor, borde jag då skaffa ett sls-fritt (m.m.) schampo som jag använder då och då? Äckligt hår är något jag inte riktigt orkar med.
    Finns en facebookgrupp för BM, fråga där.
Svar på tråden Balsammetoden, värt att pröva?