Kjell2 skrev 2014-03-17 10:22:26 följande:
Som skrivit ovan, vårdnadshavarna bestämmer, går inte det så bestämmer domstolen. Barnet bestämmer aldrig!
En domstolsprocess, som kräver att en vårdnadshavare stämmer, kommer ta tid. Det ska samtal i familjerätten, förberedande förhandlingar, vårdnadsutredning mm innan domstolen fattar ett beslut. Ofta 6 till 12 månader.
Om barnet är tolv år kommer domstolen ta hänsyn till barnets önskemål men även andra saker som varför barnet vill bo på ett visst ställer, hur vårdnadshavarna ser på saken, skola, hemmiljö, nätverk, hur det varait tidigar mm.
För att ta ett övertydligt exempel. Om barnet vill bo hos en förälder därför där få man vara upp sent, slipper göra läxor, fri tillgång till alkohol mm så lär huvudsakliga boendet trots barnet önskemål hamna hos andra föräldern.
Alltså är det omöjligt att ge någon exakt regel om vad som gäller eller krav på mognad odyl.
Tack för ditt svar! Jag hoppas att vi föräldrar kan klara att bestämma (komma överens) i den här frågan.
Självklart vill jag undvika en domstolsprocess! Barnet tycker DE HÄR diskussionerna som vi haft hittills är jobbiga, jag kan bara tänka mig hur jobbigt en domstolsprocess skulle vara för barnet. Och om barnet sedan ändrar sig igen, ska vi gå till domstol igen då liksom? Det funkar ju inte,.
Men ditt svar ger mig ändå en fingervisning om ungefär hur domstolen resonerar. Och det gör att jag (som vet hur barnets mognad bedömts tidigare av psykolog och vet vad skälen till varför barnet vill ändra på boendet är) kan se vad utfallet TROLIGEN skulle bli. Tack.