• Anonym (kanske)

Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?

Hej! Jag har en dotter som är 12 år och som bor varannan vecka idag. Gemensam vårdnad med den andra föräldern. Nu funderar jag på - om hon skulle vilja bo mer hos den ena föräldern och mindre hos den andra (ex varannan helg) och vi föräldrar (vår relation är ganska ansträngd) inte kan komma överens, vad gäller då?
    Anses dottern tillräckligt gammal att få bestämma själv?
    Vad kan den förälder som inte gillar dotterns beslut göra?
    Familjerätt? Tingsrätt?
    Vad finns det för lagar och regler kring detta och vad skulle det innebära i praktiken för dottern?
    Förutsatt förstås att hon vågar stå på sig mot den förälder som inte gillar hennes beslut (dvs den som blir varannan-helg-förälder i så fall).

Någon som vet???

• Svar på tråden Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?
  • Anonym (kanske)
    Philippa skrev 2014-03-14 14:57:46 följande:
    En 12-årings vilja borde ju få alla vuxna att lyssna, utan att behöva dra in en massa myndigheter....

Jag håller med. Absolut. Jag skulle lyssna, och gör det.
    Men jag är inte säker på att den andra föräldern gör det.
    Därför undrar jag vad som gäller i så fall, hur det bedöms.
  • Anonym (kanske)
    Modernmom skrev 2014-03-14 15:03:55 följande:
    Har hon uttryckt att hon vill bo annorlunda? Jag förstår inte riktigt hur du menar. En tolvårings vilja tar mani allra högsta grad i beaktande i tingsrätt och familjerätt.

Ledsen om jag är otydlig, inte lätt att formulera sig bra alla gånger.
    Tolvåringen har uttryckt det, ja.
    Tack för ditt svar.
  • Anonym (kanske)
    Kjell2 skrev 2014-03-14 15:04:02 följande:

I första hand bestämmer vårdnadshavarna, dvs föräldrarna. Kan de inte komma överrens får de överlämna beslutet till domstol. Domstolen kommer lyssna på rätt mycket vad 12-åringen vill men andra faktorer påverkar också deras beslut kring boende och umgänge.

Du låter som du kan det här :) vilka andra faktorer vet du som kan påverka?
  • Anonym (kanske)
    Anonym (:I) skrev 2014-03-14 16:57:53 följande:
    I första hand görs en utredning på soc där de tar ställning till om barnet uppvisar så pass mognad så det kan ta ett sånt beslut. Och är bortom påverkan av ene föräldern.
    Om man vänder sig dit för t ex samarbetssamtal -de kan även skriva lagligt gällande boende för barnet om det är det man kommer fram till

OM barnet har den mognaden så tas hänsyn till barnets vilja. Därmed inte sagt att barnet får bestämma helt själv. 

Om två föräldrar bråkar så tas ingen hänsyn till saken alls utan då blir det helt enkelt en boende vårdnadsutredning på sedvanligt sätt. Där man då får stämma den andre parten.

Det finns som regel ingen gällande praxis för saker och ting inom soc och familjerätt eftersom det beror helt på från fall till fall -orsak-mognad-samt hur mycket föräldrar bråkar och varför.
    Ok... Är det föräldrarna som kontaktar soc för att få en utredning gjord?
    Alltså vad gör jag om dotterns andra förälder inte skulle vilja lyssna på hennes vilja och jag tycker att den viljan bör respekteras och jag alltså vill ändra på boendet men den andra föräldern inte vill?

Måste jag stämma föräldern då? Vi har inget skriftligt avtal idag utan lyckades faktiskt muntligt komma överens om varannan vecka för ett antal år sedan. Kan jag bara säga att dottern vill så här nu och vi träffas och diskuterar det och sedan genomföra det? Vad riskerar jag? Om den andra föräldern stämmer mig då för att behålla varannan vecka men dottern "vittnar" om att hon inte vill bo varannan vecka (och hon har normal mognad för sin ålder och mitt hem inte är olämpligt för henne och hon inte är manipulerad), är det stor risk att domstolen dömer till fortsatt varannan vecka ändå? Är det tingsrätten i så fall?

Jag skulle aldrig försöka manipulera henne! Jag tycker att båda föräldrarnas närvaro i barnets liv är väldigt viktigt! Men jag tycker också att det är viktigt att respektera barnets önskemål. Sedan behöver ju önskemålen inte vara konstanta utan kan ändras med tiden och då får man väl vara lyhörd och ändra boendet med?

Usch. Inga lätta frågor att hantera.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (boende) skrev 2014-03-14 17:15:40 följande:
    Du är alltså den förälder barnet vill bo hos?

Kan du förstå att den andre föräldern kanske har "problem" med att lyssna, för att den kanske blir ledsen?

Jag förstår att en 12-åring vill bestämma själv, och tycker att h*n ska få bestämma själv, men jag tycker att du ska ha förståelse för den andre förälderns eventuella reaktion. Däremot är det inte okej att på något sätt försöka få barnet att få dåligt samvete, så om ni föräldrar kan diskutera utan att h*n hör är nog det bästa.
    Men om du har förståelse går säkert diskussionen bättre också.

Är det att 12-åringen helst vill bo hos dig, eller bara slippa flytta runt?

Måste det vara just varannan helg? Varför inte ett fast boende och var sedan hos den andre föräldern när barnet vill, kan vara fast varannan helg men också en vardag lite då och då och en hel vecka ibland etc. När barnet vill och känner för det.
    Ja barnet har uttryckt det ja. Att hon hellre vill bo hos mig. Jag förstår absolut att den andre föräldern kan ha "problem" med att vilja höra det. Definitivt. Men för mig väger dotterns önskemål tyngre än den andre förälderns. Jag skulle tycka det var otroligt jobbigt om situationen var den motsatta men jag vill ändå tro att jag skulle respektera barnets önskemål även då.

Barnet har redan dåligt samvete för att hon sagt att hon hellre vill bo hos mig. Hon älskar sin andra förälder med men trivs inte i dennes hem. Och känner därför skuld nu.

Min tanke är att få den andra föräldern och barnet att prata om varför barnet inte trivs i dennes hem och försöka hjälpa upp detta men samtidigt tycker jag att det måste vara rätt tungt att gå runt och inte trivas varannan vecka så då kanske varannan helg (till exempel) är bättre under en period. Jag är inte alls främmande för andra lösningar, någon dag i veckan hos den andra föräldern eller testa detta under en period och utvärdera sedan. Däremot pga jobb och andra barn så behöver vi ha en viss förutsägbarhet kring när barnet är här och inte. Det blir för rörigt och för mycket logistik om barnet liksom kan flytta fram och tillbaka efter eget huvud från dag till dag. Och jag tror inte heller att en tolvåring är mogen för det.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (:I) skrev 2014-03-14 18:01:45 följande:
    I första läget så pratar ni alla tre om hur barnet vill ha det gemensamt alltså. Går det inte att träffa en ök så får du kontakta soc och boka samarnetssamtal där ni båda går -sen alla tre.

För att få prata med barnet enskilt så måste det finnas en stämning till grund, men det kan se olika ut från fall till fall.

OFTA så kan det vara så att barnet vill testa sin vilja så att säga och då kan det vara bra att som föäldrar hålla ihop men ändå låta barnet bestämma, och ändra sig lite hit och dit vartefter. Det VIKTIGASTE oavsett är att du och pappan kommunicerar och att barnet VET att ni gör det.
    Ingen lätt uppgift för ett barn..

Så mitt råd är att ni sätter er ner alla tre och låter barnet hatta som det vill en period. Sen träffas igen efter viss tid.
    Får barnet som det vill så brukar det ge sig och falla tillbaka på varannan ve så småningom. ( Naturligtvis förutsatt att inte den ena är helt galen då :) ) 
    Tack för bra info!
    Jo vi ska prata alla 3. Men bra, då har jag en aning om hur jag kan gå vidare om vi inte kommer överens.

Jo jag tror lite som du skriver att hon kan behöva få testa lite fram och tillbaka olika kombinationer. Kanske det är en period som hon behöver mig mer, jag gissar att sånt inte är ovanligt. Eller så behöver hon bara känna att hon får styra, bestämma lite mer över sitt liv och boende. Och jag vill gärna öppna upp för henne att hon FÅR prova lite olika, att om vi bestämmer något nu så är det inte för all framtid utan några veckor/någon månad och så får hon känna efter. Jag vill ju att hon ska må bra och trivas.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (insatt) skrev 2014-03-15 00:45:45 följande:
    I familjerätten kan man skriva frivilliga överenskommelser (man måste alltså vara överens) i domstol behöver man inte vara överens. De dömer utifrån vad som anses vara ett barns bästa. En 12-åring blir vanligen lyssnad på i domstolen och man tar hänsyn till dess åsikter. MEN en 12-åring kan göra felval och tex välja att bo mest med den förälder som mår sämst, (missbruk, psykisk sjukdom, våld) och då blir det normalt inte dömt efter barnets vilja ....

Om det handlar om boendet är det onödigt att bryta upp gemensamma vårdnaden. Då är det bara att avtala om nya tidsintervall .....

Nej gemensam vårdnad ser jag ingen anledning till att bryta upp. Det borde vi absolut kunna fortsätta med tycker jag.

Det låter bra att 12-åringar vanligen blir lyssnade på av domstol! Jag hoppas verkligen att det inte behöver gå så långt, att vi kan komma överens. Men skulle kommunikationen sk*a sig helt så vet jag då att tjejen har en bra chans att få som hon vill ändå. Och bara vetskapen om det tror jag kan bidra till att även den andra föräldern lyssnar mer på flickan och låter hennes vilja styra mer.
  • Anonym (kanske)
    FIame skrev 2014-03-15 09:17:59 följande:
    Fast varför får inte barn bestämma var de vill bo när de är i en familjekonstallation vid 13? Eller varför är de inte ens byxmyndiga från 12-13 i så fall om de kan bestämma var de ska bo?

Låter totalt ologiskt att barn får flytta hemifrån när de är 12 men inte vara byxmyndiga. Tror inte politikerdumskallarna tänkt igenom det hela ordentligt.

I min värld är det vid 18 som mina flickor får bestämma något själva.

Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar riktigt? Flickan vill alltså inte flytta hemifrån utan vara med och bestämma hur många dagar som hon ska bo hos den ena och den andra av sina föräldrar (som alltså inte bor ihop).
  • Anonym (kanske)
    Anonym (j) skrev 2014-03-15 09:24:48 följande:
    Accepterar du det omvända? Dvs att barnet blir heltidsboende hos den andra föräldern och träffar dig vissa helger? Om inte så bör du fundera över det hela en gång till. Vad har flickan för skäl till att bara bo hos dig?

Jag vill inte gå in på skälen här.
    Men om hon hade motsvarande skäl för att vilja bo mer hos sin andra förälder så skulle jag acceptera det.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (j) skrev 2014-03-17 08:20:07 följande:
    Mår hon dåligt idag och hur yttrar det sig?

Ja det gör hon. Jag har fått en mycket målande beskrivning av henne (målande och trovärdig) men vill inte gå in på detaljer här.
    Det jag försöker lista ut är mer i stil "hur mycket tar myndigheter hänsyn till vad en 12-åring vill" allra helst utan att hon ska behöva bevisa att hon mår dåligt utan bara uttrycka sin vilja. Jag vill inte skapa någon konflikt heller utan bara att hon ska få må bra.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (j) skrev 2014-03-17 08:27:51 följande:
    Det är långt ifrån säkert att domstolen anser att hon har giltiga skäl. Att den andra föräldern inte låter barnet bestämma anses inte vara ett skäl.

Nu tror jag du har missförstått mig. Det jag skrev var ett svar på din fråga om hur jag skulle agera om situationen var omvänd. Och i så fall skulle jag låta henne bo mer hos den andra föräldern.

Och det jag vill veta är hur mycket domstolen tar hänsyn till en 12-årings vilja.
    Jag har inte skrivit (inte menat att skriva i alla fall) att hon vill bo hos mig för att den andra föräldern inte låter henne bestämma. Det är inte ett av skälen till att hon vill bo hos mig.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (j) skrev 2014-03-17 08:42:17 följande:
    Det beror mycket på skälen. Vissa 12-åringar vill inte vara hos en förälder för att de tycker att föräldern har för stränga regler. Det är inte riktigt skäl för att få bestämma.

Om jag tolkar ditt svar rätt så ska 12-åringar ha "giltiga skäl" för att domstolen (tingsrätten) ska lyssna på deras vilja?
    Annars är deras vilja inget värd?

Kan du ta några exempel på vad tingsrätten anser vara giltiga skäl? Finns det några skrivningar om detta, domar eller liknande?

Vid vilken ålder räknas barns vilja utan att de ska ha någon slags objektivt giltiga skäl?

Jag har ju hört dotterns skäl och personligen tycker jag de är högst relevanta men jag skulle gärna vilja veta hur tingsrätten värderar olika skäl.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (j) skrev 2014-03-17 09:37:33 följande:
    Jag har inte tänkt ge dig tips till dottern som hon kan använd sig av om pappan inte accepterar ditt och hennes önskemål. Tyvärr.

De får besluta helt själva när de fyller 18.

Du misstolkar situationen, det här handlar inte om en mamma och en dotter som intrigerar för att kunna bestämma över pappan.
    Men jag gissar att du har egna personliga skäl att tolka det så. Kanske egna erfarenheter som du har?

Min högsta önskan är att min dotter ska trivas hos båda sina föräldrar och för mig personligen tycker jag att varannan vecka funkar bra. Däremot har min dotter gjort mig uppmärksam på att det inte fungerar bra för henne.
  • Anonym (kanske)
    skpklm skrev 2014-03-17 09:30:52 följande:

Antar att någon redan förklarat att det är barns  MOGNAD  man försöker bedöma.  Alla barn mognar inte just på 12-årsdagen,  eller hur.   Det är troligen ovanligt att 12-åring själv för sin talan i rätten.  Mycket vanligare är nog att rätten får förlita sig på socialförvaltningens vårdnadsutredning. 

Tonåring som själv begär att få uttala sig i rätten får göra det.  Det är starkt att inför båda föräldrarna i den uppsträckta miljön som en tingsrätt är berätta vilken förälder man föredrar.
    Jag trodde det var mognad tills någon förvirrade mig med att skriva att barnet måste ha vad rätten bedömer som "giltiga skäl".

Bara så jag inte missförstår... du menar alltså att en 12-åring som anses som normalt mogen för sin ålder (av ex socialförvaltningen) FÅR styra om hon vill bo mer hos den andra föräldern?
    Räcker det med att hon säger att hon vill det och kan motivera det på ett rimligt sätt (alltså inte argument i stil med "jag får vara uppe längre på kvällarna och slipper göra läxor)? Eller måste hon "må dåligt till en viss grad" eller föräldern brista i föräldraförmåga eller något sådant? Dvs om barnet bedöms som MOGET, låter rätten barnets VILJA påverka?

Jag är inte alls ute efter att sabotera kontakt/boende/umgänge med den andra föräldern! Men jag förstår på många av svaren här att det är vanligt att en förälder gör så. Kanske jag är på helt fel forum och skriver.

• Anonym (kanske)
    Kjell2 skrev 2014-03-17 10:22:26 följande:
    Som skrivit ovan, vårdnadshavarna bestämmer, går inte det så bestämmer domstolen. Barnet bestämmer aldrig!

En domstolsprocess, som kräver att en vårdnadshavare stämmer, kommer ta tid. Det ska samtal i familjerätten, förberedande förhandlingar, vårdnadsutredning mm innan domstolen fattar ett beslut. Ofta 6 till 12 månader.

Om barnet är tolv år kommer domstolen ta hänsyn till barnets önskemål men även andra saker som varför barnet vill bo på ett visst ställer, hur vårdnadshavarna ser på saken, skola, hemmiljö, nätverk, hur det varait tidigar mm.

För att ta ett övertydligt exempel. Om barnet vill bo hos en förälder därför där få man vara upp sent, slipper göra läxor, fri tillgång till alkohol mm så lär huvudsakliga boendet trots barnet önskemål hamna hos andra föräldern. 

Alltså är det omöjligt att ge någon exakt regel om vad som gäller eller krav på mognad odyl.
    Tack för ditt svar! Jag hoppas att vi föräldrar kan klara att bestämma (komma överens) i den här frågan.
    Självklart vill jag undvika en domstolsprocess! Barnet tycker DE HÄR diskussionerna som vi haft hittills är jobbiga, jag kan bara tänka mig hur jobbigt en domstolsprocess skulle vara för barnet. Och om barnet sedan ändrar sig igen, ska vi gå till domstol igen då liksom? Det funkar ju inte,.

Men ditt svar ger mig ändå en fingervisning om ungefär hur domstolen resonerar. Och det gör att jag (som vet hur barnets mognad bedömts tidigare av psykolog och vet vad skälen till varför barnet vill ändra på boendet är) kan se vad utfallet TROLIGEN skulle bli. Tack.
  • Anonym (kanske)
    Kjell2 skrev 2014-03-17 11:11:49 följande:
    Återigen, vad barnet tycker och vill bo styr inte om det blir en domstolsprocess eller inte. Det är vad vårdnadshavarna vill som styr det.

Tack! Jag ska ha det i åtanke.
  • Anonym (kanske)
    Haskel skrev 2014-03-17 11:33:36 följande:
    Barn har alltid en förmåga att vilja vara till lags. Det är alltså inte ovanligt att de till ex. mamman, säger att de vill bo mer där, för att de förstår att mamman vill det. Samtidigt säger de till pappan att de vill bo varannan vecka, för att de vet att pappan vill det.
    Detta vet man och tar man hänsyn till inom rätt och myndigheter. Men man lyssnar ändå på barnet, om det är fyllda 12 år.

Som en jämförelse, kan man säga att barnet fungerar som ett vittne i en rättegång med föräldrarna som motparter. Vittnet kan ju vara ett tungt bevis, men hur mycket man tar hänsyn till vittnet (barnet) beror på övriga bevis/omständigheter. Man kommer alltså alltid lyssna på barnet, men hur mycket man tar hänsyn till det i slutändan är helt olika.

Hoppas du förstår min liknelse.
    Tack! Jo jag vet att barn kan ha många anledningar till att säga det som de säger till sin mamma eller pappa.

• Anonym (kanske)
    Anonym (Erica) skrev 2014-03-17 12:00:31 följande:
    Hoppas att ni båda föräldrar kan lyssna till barnet och utifrån hennes önskemål kommer fram till ett passande upplägg UTAN att behöva ta det till domstol. Att ni kan se på det i ett så stort perspektiv. Ni verkar ju ändå veta ungefär vad er dotter vill?

Mina föräldrar skildes när jag var 11 och min syster 8.
    I början bodde de nära varandra och vi gick i skolan ungefär mittemellan så då bodde vi växelvis 2v hos varje.
    Sen flyttade min pappa till grannkommunen och i början fortsatte vi på samma vis. Men sedan kom våra föräldrar fram till att skolorna var bättre där min far bodde så då fick vi vår fasta punkt där. Vi bodde 3v månad hos pappa och hans nya fru (och två bonus-syskon i samma ålder vilket var jätteroligt) och 1v månad med vår mamma. Ett lite annorlunda upplägg kanske i och med att vi, som dessutom är två tjejer, valde att bo mer hos pappa. Men det var för vårt bästa i slutändan.

Sen har vi alltid varit välkomna vart som helst. Pappas fru hade som sagt också barn så hemma hos dem var vi fyra ungdomar i samma ålder. Alltså kunde det bli lite livat där så ville man ha lugn och ro var det bara att ta bussen hem till mamma (2 mil bort) och göra läxorna där och övernatta i lugn och ro. Det var inga problem.

Det har varit toppen verkligen och även om det var lite "hard feelings" våra föräldrar emellan första åren så tycker jag att de har skött det bra. Det var aldrig någon som stämde den andre till domstol heller utan vi har fått vara med och säga till ibland men det mesta har de bestämt och det är väl så det ska vara. Man kan tycka att vuxna människor borde komma överens men det har jag insett att det inte alltid är så.
    Tack för ditt svar! Jo jag hoppas att vi föräldrar kan komma överens om ett bra upplägg!
    Det var ett intressant upplägg ni hade! Bodde du och din syster alltid likadant?
    Jovisst är det så att vuxna människor borde komma överens, jag hoppas vi kan göra det.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Erica) skrev 2014-03-17 13:08:48 följande:

I början bodde vi som sagt växelvis med 2v hos varje. Men då bodde de väldigt nära varandra (och nära skolan) så då kunde vi gå emellan. Men efter 1,5-2 år bytte vi skolor och sen efter det, ända tills vi var klara med grundskolan, bodde vi 3v hos pappa och 1v hos mamma. Jag tror att vi fortsatte att vara skrivna hos pappa, även genom gymnasiet. Även om vi var så pass gamla då att då åkte vi ju och sov över hos mamma när vi ville.
    Det måste nog ha varit så att vi var folkbokförda hos pappa tror jag för mamma är den som har fått betala underhåll (normalt sett är det väl ofta tvärt om, att pappan betalar till mamman).

Förlåt, jag uttryckte mig otydligt. Jag menade om du och din syster alltid bodde tillsammans.

Jag tänker mig att olika boenden kanske kan passa olika bra i olika åldrar, ex är det ju en del kanske vanligare att äldre tonåringar bor två veckor åt gången och yngre barn bor en vecka åt gången eller byter ännu oftare.
    Men du och din syster kanske är lika gamla? Eller hur stor åldersskillnad har ni ungefär?
Svar på tråden Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?