• penapöna

Ni med barnvagnar med lufthjul, jag har några frågor

Alla vagnar har ju numera lufthjul, på en del kan man byta bort det men vad jag har förstått så kan man inte göra det på Emmaljunga. Längs vår dagliga promenad är det en busskur som nästan ständigt är sönderslagen och därför har jag tänkt att vi inte skulle ha lufthjul. Men lufthjulen kanske klarar det, eller?!

Ni som har barnvagnar med lufthjul, har ni fått punka? Har det varit svårfixat? Uppfyller fördelarna med lufthjul punkteringsrisken?

• Svar på tråden Ni med barnvagnar med lufthjul, jag har några frågor
  • 5 barn Waldenryd

Mina lufthjul har klarat det har gått på jätte steniga stränder mm och det har gått hur bra som helst
    Tycker att de är super bra skulle inte byta bort dem.

• isabell22

Har Emmaljunga Duo Edge och jag har massa vassa grusvägar och mycket glas ä har inget hänt.

• Vågen

Jag har oxå kört med min emmaljunga i glas då och då(oundvikligt ibland) och den har klarat det hitintills.(fem månader)

• Mandy

Vi har lufthjul och har under det året vi haft vagnen aldrig har punka. Verkar klara det mesta. fast jag vet de som haft puonka ett flertal ggr.

Dock tycker jag att det verkar lite onödigt med lufthjul då de är klumpiga, breda och väger mycket. Fast vi hade inget val när vi köpte vår vagn. Skulle önska att det fanns något kraftigare vanliga hjul att välja på än de som finns idag.

• Venus

Har en 3-hulig syskonvagn med lufthjul...
    Jag fick endast rådet att alltid undvika nyponbuskar (vassa taggar) och glas/vassa stenar i den mån jag kan...
    Har bara haft vagnen sedan i mars, men har än så länge inte haft punka och har bara behövt fylla på hjulen en gång och vi använder den minst 6 dagar i veckan...

• Lone

Hej!

Fick faktiskt punka i fredags.Det hade jag inte väntat mig. Jag tycker att det är snyggast med lufthjul, och sedan har jag varit nöjd med dem också - fram till i fredags...

Som tur var fick jag punka väldigt nära huset så det gick ju bra ändå, men det är ju inte säkert att jag har sån tur nästa gång. Men förhoppningsvis var detta både första och sista gången. Det satt en liten tagg i innerslangen, så hädan efter kommer jag hålla mig undan taggbuskar.

Jag är urusel på att laga punkteringar så min man fick fixa det när han kom hem från jobbet. Tror att jag måste ta tag i det hela så att jag också kan laga punkteringar om det skulle hända igen.

• Hattifnatt

Jag har en Brio Kombi med lufthjul, en punktering sedan 2002 och då sipprade luften ut sakta sakta så det var inget problem att ta sig till en cykelaffär och få det fixat. Jag bor nära ett naturreservat och har tyckt att lufthjul på steniga stigar etc varit toppen!

• giz

finns ju luft på burk som lagar små hål......... finns ju även till bildäck=)
    kolla på era barnvagns affärer. har dom det inte så kan dom säkert ta hem. kan ju vara bra å ha i skötväskan=)

• Toyya

Som "giz" sa: reservhjul på burk funkar bra. Se till att köpa en sån sprayburk med en slang till munstycke, rörligt lixom. De vanliga är anpassade till bildäck o man kommer inte åt ventilen på de mindre barnvagnshjulen. Då sprutar lagningsskummet ut i stället för in i slangen, vis av erfarenhet... :-P Vi hade pyspunka på ett däck när vi köpte dem (begagnade), o lagade det så.

Svar på tråden Ni med barnvagnar med lufthjul, jag har några frågor