Inlägg från: Anonym (jadå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jadå)

Bojkottar du något varumärke?

Jag bojkottar Apple. Försöker också undvika produkter producerade i Israel och Italien. Bojkottar också jätteräkor (men det är ju inget varumärke)

• Anonym (jadå)
    Anonym (gro) skrev 2014-03-16 18:43:57 följande:
    Just därför är många palestinier direkt beroende av de israeliska producenterna för sitt uppehälle, något som de som bojkottar israeliska produkter antingen inte vet eller bryr sig om.

Fast de allra flesta stora bolag exploaterar i viss mån människor i beroendeställning, så med den typen av argument kan man ju inte bojkotta något. Om klädindustrin inte hade anställt barn för att sy kläder hade ju barnet gjort något annat (prostitution el dyl) det är ju dock inget skäl att inte bojkotta tex H&M.

Ryan air glömde jag innan, de skulle jag inte flyga med om jag fick betalt.
  • Anonym (jadå)
    Anonym (gro) skrev 2014-03-16 19:42:02 följande:
    Den viktiga skillnaden är att dessa palestinier anställda hos israeliska företag får skälig lön och villkor för sitt jobb, samma som de israeliska arbetarna får. Israel är som sagt den enda demokratin i hela mellanöstern. Jag tycker det är hyckleri att bojkotta israeliska varor samtidigt som man utan tanke köper varor producerade i Kina eller åker till Turkiet på semester.

Fast palestinierna får inte bo på sin mark. Må va att Israel är en demokrati, de är ju dock inte på långa vägar en erkänd stat i alla sammanhang. Kan tyckas dubbelmoral att inte ifrågasätta andra länder så som Kina och Turkiet (eller för den delen Ryssland eller USA), men alla väljer ju utifrån sina preferenser. Och väljer man att bojkotta Israel tycker man förmodligen att de utför värre övergrepp än Kina.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?