Inlägg från: Anonym (dsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dsa)

Bojkottar du något varumärke?

Jag bojkottar allt som Unilever äger (förutom Ben och Jerry's glass med fairtrade-märket) pga importen av palmolja, men nyligen läste jag något om att de kommer övergå till hållbar palmolja,... så jag kanske kan häva bojkottningen frampå. 
    Jag bojkottar också Barilla, samt Wasa av samma anledning. 
    Även Saltå Kvarn.

• Anonym (dsa)
    ASD03 skrev 2014-03-14 16:04:43 följande:
    Hur produceras palmolja? Vad är det som inte är hållbart med palmolja?
    Skövling av regnskog. Djuren förlorar sina hem, dör och blir utrotningshotade.
  • Anonym (dsa)
    ASD03 skrev 2014-03-14 16:13:15 följande:

Jaha jo men då ryker ju stora delar av Sojaprodukterna och Biobränsle också. För att inte tala om svältkatastrofen som biobränslet orsakar när man inte skövlar skog och istället byter produktion. 

Svårt det här. 

Det finns hållbar palmolja också.
  • Anonym (dsa)
    Betty Boop skrev 2014-03-14 18:08:19 följande:
    Kan nån förklara varför ni bojkottar Saltå Kvarn? Trodde att de var sååå ekologiska och "duktiga".
    Vet du vad biodynamisk odling är? 
  • Anonym (dsa)

Jag bojkottar även Cloetta, som använder riktigt dålig palmolja. 

• Anonym (dsa)
    ASD03 skrev 2014-03-14 18:52:14 följande:

haha :D 

Förresten jag tror inte att ni ska ge upp era bojkottar! Det handlar om personligt ansvar. Att inte ge pengar till någon man annars aldrig skulle om man mötte dem eller det ansikte emot ansikte. 

Nestlé har orsakat spädbarnsdöd, har spräckt fackförbund, har försökt att privatisera vatten, har använt sig av konstiga kemikalier etc. 

Skulle ni bjuda en sån person på kaffe? : ) 

Håller med om detta!
  • Anonym (dsa)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 20:16:30 följande:
    Allt från Israel.
    Varför?
  • Anonym (dsa)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 20:29:28 följande:
    För att Israel håller på med etnisk rensning.
    Visste faktiskt inget om det. Då blir det bojkott av Hälsans Kök, tror deras produkter tillverkas i Israel.
  • Anonym (dsa)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 20:37:30 följande:
    Förutom hur de behandlar Palestinierna så är väl att de lurade i kvinnor från Etiopien som hade invandrat till Isreal mediciner som gjorde som sterila för att de inte skulle födas fler etiopiska barn i Israel.
    Usch, vad ruttet gjort.
    Ska läsa på lite mer när jag har tid, hade faktiskt ingen aning om detta.
  • Anonym (dsa)
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-14 22:47:03 följande:

Willys sätter jag inte min fot i.
    Inte heller Lidl eller Media Markt,

Vårt Coop slutade med en produkt som jag vill ha och jag pratade med chefen och han sa att det är nästan omöjligt att få göra undantag från "skissen". (skissen = det som alla likvärdiga Coop ska ha) Konstigt nog lyckades han få tillbaka min produkt och jag var jätteglad. Två-tre månader senare var den borta igen. Nu går jag till en annan butik istället vilket innebär minskade intäkter på ca 80000-100000:-/år för "mitt" Coop. Det är väl småpengar för dem förstås men om 10-20 andra fattar samma beslut så kanske det märks lite i alla fall...
    Vad är det för fel på Willys? Handlar rätt ofta där...
  • Anonym (dsa)
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-15 00:00:51 följande:

Alla vet ju hur Italienare ser på familjen. Modern står högt i kurs för sonen. Den heliga. Inte är det något att bli upprörd över, Barilla säger ju att det är fritt för alla att göra hur de vill men att de inte skulle använda en homosexuell familj i deras reklam. Jag tycker bara att han svarar ärligt, jag har inte sett Kungsörnen använda sig av homosexuella i sin reklam, har någon annan gjort det?
    Han säger ju själv att folk som inte gillar det kan äta annan pasta. Då gör vi det. Det finns massor av olika pastasorter, klart det inte är några problem att välja bort Barilla då.
  • Anonym (dsa)
    ASD03 skrev 2014-03-15 21:49:22 följande:

Måste faktiskt säga att detta är rätt korkat. Max-grejen alltså.

Max är bland Sveriges bättre om inte bästa företag. De har haft en skandal och det var städhjälpen som de dock hyrde in genom entreprenad (suck)  men det har de slutat med.

De planterar träd i Afrika, har schyssta arbetsvillkor, gratis kaffe, rena lokaler, alltid färsk mat, svensk mat, radio med enbart svenska artister som de därmed stödjer, gratis tidning, anställer handikappade, mm.

De gör allt rätt! De är ett mönsterföretag och så bojkottar du dem. De är en symbol för Sverige. Jag hoppas fan inte att du istället äter på McDonalds som gör lite tvärtom emot det jag skrev ovan. För det är att ta för hårt på ett jäkla uttalande som deras ägare gjort och inte alls hårt på vad folk faktiskt gör. 

Max skapar nog en bättre image och mer stolthet över att vara svensk än vad SD gör ... 

Dessutom är deras kaffe KRAV-märkt!
  • Anonym (dsa)
    Anonym (oops!) skrev 2014-03-16 14:18:29 följande:
    Men oj...har du bott under en sten de senaste 30 åren?....och längre än så faktiskt
    Nej, men de senaste 20 åren kanske.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?