Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-15 09:16:57 följande:
Varför?
Vad äter du och vad klär du dig i istället?
Oj, du ställer en fråga som är svår att svara kort på. Håll i hatten och ta emot!
Jag gillar inte hur djur behandlas industriellt och personligen känns det inte bra att man har ihjäl djur. Det stryker med en hel del djur pga att jag äter mejeriprod. och ägg, men det blir några färre iaf om jag inte äter själva djuren. Jag tycker inte heller att det är särskilt gott. Det har aldrig varit en uppoffring för mig att vara vegis.
Det finns också en globalekologisk tanke bakom. Det går åt väldigt mycket odlingsmark och energi i köttproduktion. Om jag äter växter istället för djur blir energiåtgången mindre per portion. Anledningen till att jag vill minska energiåtgången är att energiproduktion ofta är skadlig för planeten.
Istället för läderskor har jag skor av tyg eller olika plastmaterial. Det är ju inte heller miljövänligt (produktkonsumtion är ju sällan det) men jag köper så bra kvalitet som jag hittar och har råd med och har skorna till dess de är utslitna innan jag köper nya. Oftast är det mest miljövänligt att köpa bra och sällan istället för dåligt och ofta. Det har med energi- och råvaruåtgång att göra, som jag beskrev ovan. Ibland hittar jag bra skor i andrahandsbutiker, då händer det att det blir läderskor. Att jag inte vill ha läderskor är dock till stor del känslobaserat. Det känns inte kul för mig att ta på mig.
Vad jag äter istället för djur är svårt att svara på. Det är inte direkt så att jag har plockat bort köttet och ersatt med något annat. Jag har ätit så här i hela mitt vuxna liv. Men jag skulle gissa att jag äter mer ärt- och baljväxter än de som äter mycket kött. Idag ska vi koka linssoppa. Imorgon blir det potatisgratäng med biffar på bönor och spenat.