Inlägg från: enola |Visa alla inlägg
  • enola

Bojkottar du något varumärke?

Det är ju en hel del varumärken man skulle vilja bojkotta av etiska skäl, men med tanke på att t.ex. Nestlé äger typ allt så blir det svårt. Måste erkänna att jag inte riktigt har koll på allt.
    Jag bojkottar i alla fall Cloetta pga deras användande av "dålig" palmolja, dvs sådan som innebär skövling av indonesisk regnskog, vilket leder till utrotning av t.ex. tigrar.

Köper enbart eko- och Fair Trade-märkta bananer, och försöker göra likadant med allt jag köper.

När det gäller Saltå Kvarn antar jag att det är antroposof-kopplingarna ni syftar till? Där ställer jag mig faktiskt tveksam eftersom jag tycker att antroposoferna har många sunda idéer och jag inte vet helt var jag står i vaccinationsfrågan (blir jag lynchad nu?) Läste faktiskt en intervju med en antroposofisk läkare som inte helt ställde sig emot vaccination utan istället föreslog att man väntar med mpr-vaccinet till efter två års ålder då hjärnan är mer utvecklad och risken för vaccinationsskador är mindre. Nu blev det väldigt OT, men det får ni leva med Flört

Barilla går helt bort, givetvis!

Apropå Aniiees kommentar om att skjuta en val med vattenpistol; om tillräckligt många skjuter så kanske det gör verkan. Och i vilket fall som helst så vill jag gärna göra ett ställningstagande, oavsett om det gör någon skillnad eller inte. Och som sagt, en ensam person gör kanske ingen skillnad, men om en miljon människor tänker likadant som den personen så är de inte ensamma längre, utan en stark grupp med mycket större chans att göra skillnad. För att använda en gammal klyscha: Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

• enola
    Themis skrev 2014-03-15 11:34:54 följande:
    En miljö som är skadlig för liv är inte bra för oss människor heller och om man inte dagligen exponeras för mjältbrand, tuberkelbakterier och paratyfus så finns det ingen anledning att rengöra som om man gjorde det, eftersom de elaka jävlarna klarar sig bäst mot rengöringsmedlen.

Jag har hellre fredliga laktobaciller i kylen, bacillus subtilis i badrummet och i mig och kanske några propionsyrabakterier i gympadojorna än att döda av dem för ofta och lämna plats för värre saker.

• enola
    mr me skrev 2014-03-15 11:56:02 följande:
    Då antar jag att du bojkottar allt som innehåller "vegetabiliskt fett", dvs de flesta margariner och att du aldrig köper bakverk som du inte bakat själv på riktigt smör eller olja?

Du köper alltså aldrig en kaka eller muffin ute på café?
    Jag ska erkänna att jag inte är HELT konsekvent, men jag bakar helst själv, då på riktigt smör, eller en blandning av smör och rapsolja. Eftersom jag har ett barn som reagerar väldigt starkt både på raffinerat socker och tillsatser i t.ex. godis så bakar jag alltid på ekologiskt råsocker, och gör även nästan allt godis vi äter själv.
    Och apropå margarin, så är det väl inte alla som görs på "elak" palmolja? T.ex. ICA har som mål att senast 2015 ska deras produkter innehålla endast hållbar palmolja och det finns ju redan nu produkter som gör det.
  • enola
    mr me skrev 2014-03-15 14:54:00 följande:
    Ekologiskt hållbar palmolja finns nog inte alls. Det verkar ganska bakvänt.
    Det finns i alla fall ekologiskt MER hållbar palmolja. Tyvärr är det ju svårt att komma undan allt som på ett eller annat sätt skadar miljön, om man inte är helt självhushållande och det känns som ett för stort steg för mig i alla fall.
  • enola
    Miljöfikus skrev 2014-03-15 12:53:04 följande:
    Jag vill tacka er alla töntar som tror ni åstadkommer nåt vettigt med en personlig bojkott.  Tackvare er tvingas de multinationella bolagen sälja sina produkter till ett lägre pris, vilket gynnar mig som konsument. Tack ska ni ha, töntar!
    Om fler var lika töntiga som vi så skulle man kanske kunna köpa ekologiska produkter till samma låga pris.
  • enola
    mr me skrev 2014-03-15 15:10:00 följande:
    Palmolja och margariner gjorda av palmoljor eller "vegetabiliskt fett" kan man undvika.
    Det kan man, när det gäller rena fetter. Men produkter innehållande palmolja är svårare att undvika.
  • enola
    mr me skrev 2014-03-15 15:19:04 följande:
    Det är bara att läsa på innehållsförteckningen, det gör alltid jag.

Vegetabiliskt fett, E-ämnen, lecitin, karragenan mm -> tillbaka till butikshyllan.
    Varför karragenan och lecitin?

Förresten, har du koll på om det finns nån choklad som inte innehåller palmolja?
  • enola
    Snopp skrev 2014-03-15 15:40:16 följande:
    Alla E-ämnen? Eller bara när de råkar vara betäcknade med E-nummer istället för namn?
    Precis. Det finns ju faktiskt naturliga ämnen som har en E-beteckning också, t.ex. kol och rödbeta som färgämne.
  • enola
    mr me skrev 2014-03-15 15:51:44 följande:
    Därför att de är tillsatser och jag föredrar produkter utan tillsatser i någon form. Jag vill exempelvis ha riktig grädde som enbart innehåller grädde (40%), inte sådan som innehåller karragenan (36%). Det kan vara lite trögare att vispa den sådär fluffig (i synnerhet för hand), men hellre naturligt "platt" och ofluffig än konstlat och onaturligt fast.

Choklad innehåller sällan palmolja vad jag vet? ... Jag kollade nu och såg att Marabou kan ha palmolja i sin choklad ibland, men det är inte ett märke som jag köper. Riktig choklad ska bara innehålla kakaoprodukter och socker, men kan tydligen kallas choklad även om fettet i chokladen inte kommer från kakaobönan.

Sedan tillsätts i många choklader lecitin istället för annat fett. Officiellt ska det fungera som emulgeringsmedel, dvs se till att chokladen inte klumpar sig, men i själva verket fungerar det som bindningsmedel och ersättning för kakosmör som är väldigt dyrt och eftertraktat av kosmetikaindustrin.

Det finns en bra choklad på Netto som jag brukar köpa när jag har vägarna förbi, bor du nära en Netto?
    Jo, den mesta chokladen innehåller palmolja vad jag vet.
    Japp, jag har en Netto i närheten. Vilken choklad är det? Jag brukar köpa Coops eko- och fairtrademärkta som även är gjord på råsocker.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?