Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Bojkottar du något varumärke?

Ja, en hel del märken. 

Köper dessutom enbart ekologiskt av kaffe, bananer, kött och mejeriprodukter (choklad äter jag inte, annars skulle jag köpt eko där också.

Min dröm skulle vara att alla gårdar som höll djur var mindre, att man kunde köpa köttet direkt från gården och att det skulle kosta ordentligt. Tills dess äter vi rätt lite kött.

• Rocket Mania
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-15 21:11:39 följande:
    Funderar lite mer kring bojkott av ickesvenskt kött, om ni åker utomlands hur gör ni då?
    Det finns ekologisk och närproducerad mat utomlands också. Shocking news!!
  • Rocket Mania
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:55:56 följande:
    Om ofattiga skulle lobba för att klassklyftorna ska minska kommer det ge mycket större resultat och på långt fler plan än köttet.
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
  • Rocket Mania
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 09:47:21 följande:
    Problemet för er är att ni verkar tro att fattiga prioriterar mellan bra mat och skräp som cigaretter och alkohol. Det är mycket omskrivet hur kärvt många har det idag och att prioriteringarna handlar om att få mat på bordet över huvud taget. Många får inte ens det, det är därför det finns initiativ som Matkassen och Saris änglar.
    Det är med andra ord riktigt samhällsfrånvänt att säga att de ska prioritera maten för att DE ska skapa arbetstillfällen. Det är beklämmande hur stor skuldbeläggelsen är. Det är deras eget fel att de är fattiga, de gör fel som inte har råd att prioritera rätt och de ska skapa jobb som inte ens staten klarar av att skapa förutsättningar för.

Det är helt onödigt och faktiskt fördomsfullt av dig att lägga de orden i min mun. Jag tror ingenting om dina cigarett- och alkoholvanor eftersom jag inte känner dig. Kräng av dig offerkoftan är du snäll.
  • Rocket Mania
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:
    Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
    Ja den där soc. normen ligger rätt högt tycker jag, finns inte en chans att man inte kan köpa bra mat för de pengarna.
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 00:20:49 följande:
    Eftersom du är så snar att avfärda allt så kan inte anti-stödet vara så speciellt allvarligt menat. Bojkotter ÄR svårt och ofta så tror jag ärligt att det mer handlar om att skapa sig ett rent samvete än att verkligen försöka förändra.
    Men är det så fel då? Jag tycker det är rätt skönt att veta att jag inte stödjer dansk köttindustri. Och att mina pengar inte hamnar på Coca colas bord. Det kanske inte gör någon skillnad för Cola men det gör skillnad för mig.
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 07:58:13 följande:
    Fast det var inte det jag pratade om utan att slå sig för bröstet och säga att man bojkottar men i själva verket inte gör det och vill dessutom inte höra det eftersom det ger lite samvetskval.
    Det finns en poäng i det jag skriver och det är att det är mycket svårt att bojkotta, att man inte ens ska försöka inbilla sig att man kan ha så rent samvete som man vill ha.
    Tror du att det är därför folk bojkottar? För att slå sig för bröstet? Det är mycket möjligt att det finns sådana också, idioter finns överallt, men har du tänkt på att många faktiskt gör det för att de faktiskt vill göra skillnad?!
  • Rocket Mania
    Monchichier skrev 2014-03-18 09:54:49 följande:
    Det kan väl omöjligt finnas någon som tror att bojkotter är effektivt längre? Att det de gör med bojkotter gör skillnad. Det gjorde det på 80-talet med Sydafrika, men då var den också internationell.
    Det enda som blir skillnad är det egna samvetet.

Det jag har lite svårt för är människor som går efter tänket "det man inte vet mår man inte dåligt av". Säg nu att man "bojkottar" Coca Cola genom att inte köpa deras produkter i mataffären. Men köper en dricka när de går på bio eller besöker ett snabbmatsställe, tittar på OS, kanske köper ett FIFA spel. Om man på riktigt inte vill att pengar ska komma till Coca Colas bord så är det långt mycket mer än fredagscolan man måste avstå från.
    För mig är det effektivt. Jag vet att mina pengar hamnar hos någon annan än exempelvis Coca cola.

Vem är du att bestämma vad som räknas? Jag är fullt medveten om att min bojkott av icke-ekologiskt kaffe eller coca cola inte "märks" men det gör sannerligen ingen skada heller - eller hur?

Och de flesta av oss är nog intelligenta nog att fatta att Cola är Cola vilken dag i veckan det än är.
  • Rocket Mania
    Monchichier skrev 2014-03-18 11:07:23 följande:
    Det är enbart effektivt mot det dåliga samvetet, man ska inte inbilla sig något annat.

Jag har inte sagt någonstans vad det är som räknas. Om det får en att bli gladare, fine. Men att tro att det är för något annat än en egoboost..

Btw, vilken av dessa är coca cola?

Det är din åsikt, varför tror du att den räknas?

Det spelar mig ingen som helst roll vilken av de där som är Cola, eller om båda är det, eftersom jag inte skulle köpa någon av dom. När det kommer till livsmedel och produkter jag faktiskt köper går det bra att läsa innantill på förpackningen, det är inte sådär jättesvårt.
  • Rocket Mania
    Monchichier skrev 2014-03-18 12:51:30 följande:
    Varför tror du att din åsikt om min åsikt räknas?
    Ja, varför skulle någon åsikt räknas egentligen?

Och nej, oftast är det inte att bara titta på förpackningen. Visste du t.ex. att Pepsi har ett samarbete med Coca Cola för att de bland annat ska kunna servera Pepsi i Coca Cola glas på restauranger? Du vet det här som är smalt längst ner och bredare högst upp. Eller att bland annat Tassimo, Oreo och Cote D'Or ägs av samma företag? Egentligen så är det tre företag som står för typ 80% av det som finns i butikshyllorna, resten är underdogs och butikens egna varor.
    Du verkar tro att resten av befolkningen levt under en sten de senaste åren. Framgår det inte tydligt på förpackningen finns det ett litet, rätt känt, redskap som heter INTERNET. Ever heard of?

Vaför skulle jag köpa Oreos? Eller Tassimo? Eller Pepsi för den delen? Jag bor i en storstad med sjukt stort utbud och har inga som helst problem att handla utan att stödja Coca Cola.

Du sitter där och utgår från att alla utom du är idioter, hur känns det?
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 19:58:15 följande:
    Nu skrev jag trots allt ganska mycket mer än fyra ord.  Eftersom du medvetet(?) hoppade över min poäng så tar jag den igen: bojkotter är bara för att få rent samvete. I själva verket är det totalt verkningslöst så länge som vi konsumtionshetsar.
    Jaja, du pratar om dig själv? Ja då är jag med. Jo det är helt onödigt att bojkotta när du konsumenthetsar. Det håller jag helt med dig om.
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 20:00:26 följande:
    Se det understrukna. Det är mycket det tråden handlar om. Att det är mycket svårt att hålla reda på vad det är man köper. Att bojkotta drycken coca-cola är mycket meningslöst när man samtidigt köper bonaqua till exempel.
    Varför tror du jag köper Bonaqua när jag inte köper Cola? Om och om igen då: det finns de som faktiskt har lite koll eller ser till att kolla innan köp. Och som framför allt inte köper skräp (vilket vatten på flaska faktiskt är när vi har så fint vatten direkt ur kranen här i Sverige).
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 21:08:42 följande:
    Du är allt bra stingslig idag.
    Nu var det faktiskt du som bara läser fyra ord och hugger på det för huggandet skull.

Jo, du "klarar" dig fint och det är precis det jag skriver om, att man tycker att man "klarar sig fint" när sanningen är att det inte spelar någon roll.

Innan du hugger på mer fr huggandet skull kan och bör du läsa om ekologiskt fotavtryck.

Nej jag är inte ett dugg stingslig, jag håller bara inte med dig. 

Jag förstår dock inte varför du pratar om ekologiskt fotavtryck när jag redan skrivit att jag lever väldigt sparsamt om man ser till konsumtion och ekologiskt om man ser till mat/kläder. 
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 21:54:56 följande:
    Jag har förstått att du inte håller med men alla som kan läsa fattar att det beror på att du bara läser fyra (4!) ord av ett helt sammanhang. Klart att det är lätt att inte hålla med och munhuggas då.

Nä, jag fattar att du inte fattar och ärligt är det ingen ide att ens försöka eftersom du läser så få ord.
    En grundläggande sak som du missat för att du inte LÄSER är att tråden inte handlar om DIG och jag diskuterar inte DIG. Men lägg upp hela ditt hem, all din konsumtion, alla dina vanor och ovanor så kan vi börja diskutera.
    Jag antar att du är färdig med redovisningen i morgon så vi återupptar diskussionen då.
    Jag har läst alla dina inlägg och svarar utifrån mig själv eftersom jag vet att det jag svarar är sant. Till skillnad från det du svarar i form av vad "man" gör. Det stämmer ju inte, "man" dvs jag och d flesta jag känner, gör inte alls så.

Du anser att en bojkott inte gör någon nytta mer än att "man" själv ska känna sig bra. Ok, det får stå för dig. Jag håller fortfarande inte med.

Du skriver att det inte är någon vits med att bojkotta vissa varor om "man" överkonsumerar eller handlar en massa annat från samma bolag. Nej, har någon sagt något annat?

Vill du ha de svar du efterfrågar utan att gå in med härskarteknik och fördumma folk föreslår jag att du beter dig lite trevligare och frågar om det du faktiskt vill ha svar på istället för att hävda andra personers lässvårigheter.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?