Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Bojkottar du något varumärke?

Eftersom jag i princip inte köper halvfabrikat eller färdigmat så ryker självklart en hel del märken. Och eftersom jag endast köper svenskt kött- även charkuterier med svenskt kött i, och endast svenska mejerivaror (ost, smör, grädde osv. ) så ryker det även en hel del märken där med.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Furtuna skrev 2014-03-14 21:16:08 följande:
     Bojkottar även alkohol och tobak och andra droger då jag tycker det är fel att behöva berusa sig för att må bra..
    Håller med dig helt och hållet!
    Och det sjukaste i det hela är att om man inte dricker alkohol så anses man konstig och blir ifrågasatt hela tiden.

Tycker att det är tragiskt att folk behöver berusa sig för att kunna slappna av och umgås med sina vänner och sin familj på en normal nivå.
  • Mandel
    ASD03 skrev 2014-03-14 22:00:05 följande:

SKA VI STARTA GRUPP?!

Seriöst. Trodde jag var den enda. Försökt att förklara det för alla jag känner. Man slår ju helt ut konkurrensmekanismen där. Coop går ändå någorlunda då det är ett kooperativ men resten? Nej!

Alltid irriterande när de sätter priset precis 1kr eller 50 öre eller något under varumärkespriset. 

Jag köper inte heller butikernas egna märken.
    Även om det är typiska svenska varor som odlas och produceras i Sverige så är butikernas egna till största del producerade utomlands med utländska råvaror.
    Och för att vara helt ärlig så har jag inte stött på tillräckligt många varor av god kvalité av butikernas egna märken så jag köper dem inte.
    Har gjort tappra försök att prova en del där båda är producerade utomlands (väljer alltid svenskt i första hand), men de billiga smakar alltid sämre.

Sedan ogillar jag ICA över lag. De har majoriteten av dagligvaruhandeln i Sverige och styr leverantörerna med järnhand. Ica bestämmer priset, inte vad varan kostar att producera. Sedan har ICA kört alldeles för hårt med billigt danskt fläskkött på bekostnad av att de har högt priset på det svenska och stoppat mellanskillnaden för mervärdet i egen ficka!
    Sedan är ica bara billigt om man köper danskt kött, deras egna märkesvaror typ billiga ica-basic osv. De är mycket dyrare än andra kedjor på sällanköpsvaror så de kronor man sparar in på den billiga maten går förlorad om man köper någon annan pryl.
  • Mandel
    camus skrev 2014-03-14 23:40:23 följande:
    Biotherm och Vichy tills de slutar med parabener och mineraloljor i sina produkter
    Allt med palmolja i
    Danskt griskött
    Nestle av gammal vana
    Shell (håller på och grisar i Nigeria)
    Ryanair och numera Quatar airways
    Undviker helst IKEA också (skattar mindre i Sverige än en undersköterska i Högdalen samtidigt som de kräver skattefinansierad infrastruktur till sina lador)
    Vin och bilar från USA (rena kvalitetsskäl)
    Betalar inte IKEA in moms och arbetsgivaravgifter i Sverige?
    Eller menar du att de inte skattar på vinsten?
  • Mandel
    puss skrev 2014-03-15 10:44:46 följande:

ikea bidrar med mycket i samhället. de sponsrar idrottslag och har skolprogram.
    Det är lite dit jag vill komma. 
    Även om det är omoraliskt att flytta vinsterna utomlands för att slippa skatta för dem så betalar de väl ändå moms och arbetsgivaravgifter som alla andra verksamma företag gör i detta land.
    Har svårt för att tro att de slipper undan det. Och i så fall så bidrar de med många kronor till den svenska statskassan...
  • Mandel
    puss skrev 2014-03-15 10:59:51 följande:

ja de är ju fan överallt.
    Vad gör de mer än läsk?
  • Mandel
    Linnez skrev 2014-03-15 20:35:29 följande:
    Är lite mat jag bojkottar.
    Enbart Svenskt kött/kyckling köper jag nu.
    Köper enbart lokala mjölkprodukter (coops egna märke är tex danskt)
    Mat i största utsträckning köper jag enbart svenskt, som går.

Päls/skinkläder köper jag inte (nyproducerat) 
    Fast när jag nu i veckan läste på coops keso så var det svensk mjölk och samma för creme fraish - eller hur det nu stavas....
    Därför valde jag coops före arla som inte angav ursprungsland på sin keso.

Skånemejerier skriver ex svenskt med ett stort märke på grädden med tillsatser och lång hållbarhet, men på den vanliga färska hittar jag inget om den är svensk eller ej.

Många pålägg skriver svensk eller dansk köttråvara, men eftersom de inte specificerar när de använt vilken så går det ju inte att köpa... Suck!
  • Mandel
    Grynet2010 skrev 2014-03-15 21:24:12 följande:

Allt som inte är ekologiskt vare sig det är mat eller kläder vill inte ha bekämpningsmedel i våra kroppar och inga flamskyddsmedel mot mina barns hudar... Danskt kött fattar jag inte att nån köper överhuvudtaget...

Det köper folk för att det är billigt och de inte tar någon hänsyn till hur djuret har levt eller hur mycket antibiotika som finns i köttet. De är inte intresserade av hur multiresistenta bakterier påverkar våra kroppar.
    Sedan sitter de på fikarasterna och beklagar sig över att de aldrig får något penicillin på vårdcentralen när de är sjuka...
    Och köper man det billiga köttet så får man ju pengar över till annat roligt. En stor påse chips och en 6p cola till fredagsmyset.
    Köper man billigt pålägg kan man ju ta 4 skivor på mackan och känna sig lyxig.
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:55:56 följande:
    Om ofattiga skulle lobba för att klassklyftorna ska minska kommer det ge mycket större resultat och på långt fler plan än köttet.
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 09:47:21 följande:
    Problemet för er är att ni verkar tro att fattiga prioriterar mellan bra mat och skräp som cigaretter och alkohol. Det är mycket omskrivet hur kärvt många har det idag och att prioriteringarna handlar om att få mat på bordet över huvud taget. Många får inte ens det, det är därför det finns initiativ som Matkassen och Saris änglar.
    Det är med andra ord riktigt samhällsfrånvänt att säga att de ska prioritera maten för att DE ska skapa arbetstillfällen. Det är beklämmande hur stor skuldbeläggelsen är. Det är deras eget fel att de är fattiga, de gör fel som inte har råd att prioritera rätt och de ska skapa jobb som inte ens staten klarar av att skapa förutsättningar för.

Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 10:27:32 följande:
    Vilken slående förståelse du visar. Att du klarar dig betyder att alla andra kan.
    Då kanske vanlig hushållsekonomi skulle införas på skolschemat så som de i lyxfällan tycker.

Jag tror mer på att utbilda folk och ge dem kunskap. 
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 10:16:23 följande:

Vad är "bra mat"?

Att man inte har råd att köpa ekologiskt, närodlat kött med socbidraget kan jag förstå.

Står valet mellan att köpa fläskfilé för 59/kilo och få pengar över till annat eller att köpa eko-filé för ... ja vadå ... 150/kilo? ... så är nog valet lätt.
    Bra mat är mat lagad ifrån grunden på bra råvaror. In lyxmat som filé, biff, hämtpizza osv.
    Allt bra behöver inte vara dyrt.

Om veckans erbjudande är billig svensk fläskfärs får man kanske stå ut med att äta köttfärssås, pannbiff, köttbullar, kålsoppa, köttfärslimpa, kålpudding, kåldolmar och lasagne den veckan. 500g/dag (högt räknat) 7 dagar blir 3,5kg och erbjudandepriset på fläskfärs ligger ofta på 29.90 så 105kr.
    Och man kan göra billiga varianter av alla dessa rätter bara man är påhittig. Man kan spä med billiga rotfrukter som ofta är svenska.
    Säljs ofta för 2,90/kg, men om vi räknar på 7kr/kg. Vitkål 4kg och morötter 4kg, 1kg lök blir 63kr till råkostsallad samt utdrygning av maten. Lägg till 4burkar krossade tomater 20kr, ägg 20kr, mjölk 20kr.
    5kg potatis (visserligen klass 2, men ändå svensk) kostar ofta 15kr och det räcker i en vecka till potatismos kokt potatis, pressad potatis, ugnspotatis osv. 
    Pasta kungsörnen 1kg max 20kr.
    En flaska ketchup minst 1kg 20kr
    Kryddor 20kr
    Blir 303kr vilket blir knappt 43.50 per dag och då knappt 11kr/portion för 2 vuxna och 2 barn.

En familj m 2 vuxna en 5 åring och en 9 åring får enligt socialen i Uppsalas norm 4.946kr till mat. Det belopp som gäller när barnet får lunch på dagis/skola/fritids.
    Det blir 159kr om dagen till livsmedel och således 115kr/dag kvar till att köpa frukost, frukt och piffa till helgen med trots att maten är lagad med mycket svenska råvaror och utan en massa tillsatser - bra mat helt enkelt. För utom ketchupen då, men det är ju frivilligt
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 11:08:36 följande:
    Allt det här bygger på att man har en buffert så att det är möjligt att handla all den där köttfärsen, kålrötterna och allt vad det nu är. Du har bufferten eftersom du tar det som exempel men läser du i tidningar och på forum så borde du vara medveten om att det är långt ifrån alla som har de förutsättningarna.
    Dessutom kräver det en hyfsat tillgång till affärer och ett varierat utbud. Alla bor inte i storstäder med det utbud det för med sig.  Förutom då att du förutsätter att alla har den summan till mat. Om det vore så så skulle varken hjälp som Matkassen eller Saris änglar existera. 

Att sitta och räkna ut exempel på det här sättet blir bara patetiskt därför att det bygger på teorier snarare än faktum för drabbad individ.

Det jag har poängterat är att alla inte har råd med bra mat och att man inte kan utgå från sig själv när man hävdar vad ANDRA har råd med.
    Varför har man då inte råd? Vad är det som gör att de pengar man får av soc som ska gå till mat inte finns för att köpa mat?
    Vart har de pengarna tagit vägen och varför har de försvunnit till annat än vad syftet med dem var?
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 11:48:49 följande:
    Har du läst några tidningar eller några trådar?
    jag vet att folk förtvivlat försöker att förklara och förklara men bara möts av rena oförskämdheter som begäran att de ska lägga upp sin fullständiga ekonomi helt öppet på forumet, att de får skylla sig själv som köper fel ost eller ost över huvud taget. Kort sagt om man inte vill läsa svaren vill man inte förstå och kommer inte att göra det.

Men berätta för mig varför du har rätt att kräva hela ekonomin in i minsta detalj innan du kan/törs/vill tro på att alla inte har samma förutsättningar som du?
    Jag kräver ingenting, men för att få förståelse så behövs kunskap och då vill jag ha fakta och inte bara få tilldelat att så är det bara.
    Jag är fullständigt medveten om att det kan skita sig för alla, men tyvärr är det alldeles för många som gör dåliga val även när det har skitit sig och bara hamnar ännu djupare ned i träsket. Inte sagt att alla gör det, men för många. De saknar helt enkelt kunskap.
    Många ser inte sina egna misstag och inte ens när de får tips och råd så tar de till sig det utan de sitter fortfarande kvar på rumpan med offerkoftan.

Jag själv är livrädd för att hamna där och gör allt som står i min makt för att inte hamna där. 
  • Mandel
    Anonym (RightSaidFred) skrev 2014-03-16 12:25:03 följande:
    Offtopic men ändå: Vadå bygger på att man har en buffert att handla färsen för? Det gör man ju naturligtvis när bidraget betalas ut?
    Nej, man har använt pengarna till annat, men ingen vill berätta vad detta annat är för att andra ska få inblick och förståelse för varför man inte har matpengar till just maten som man får pengar till.
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 19:46:51 följande:

Och väljer man att köpa billigare mat än den svenska, närodlade, miljöriktiga så får man råd med ett biobesök också, eller en ny tröja åt barnet.

Det är DÄR valet av billigare kött kommer in i bilden.
    Lite mer ot då, men då väljer man ju ändå att servera kött med antibiotika ifrån djur som lever under olagliga förhållanden bara för att få gå på bio.
    Om det var bilder på hur de djuren behandlas utanför dörrarna på biografen så skulle man nog inte välja att gå på bio med den motiveringen..
    Och det finns andra nöjen som är minst lika roliga och inte ens hälften så dyra som biobesök, men det är en annan femma i en annan tråd.

Ingår det inte även pengar till kläder och viss del även fritidsaktiviteter när man går på socialbidrag? Det ska väl inte tas ifrån livsmedelspengarna?
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2014-03-17 08:11:02 följande:
    Jisses! Hålla på och tramsa om att folk ska avstå om de inte har råd med det dyraste mest ekologiska ...
    Det är ingen som har påstått att man ska handla det dyraste ekologiska. Inte jag i alla fall och ingen annan heller vad jag har sett. Man kommer långt med att hålla sig till svenskt kött.
    Varför kan inte lyxen bestå av att unna sig bra mat?
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?