Inlägg från: Border |Visa alla inlägg
  • Border

Bojkottar du något varumärke?

Bojkottar alla varumärken som innefattar icke ekologiska bananer.
    Jag bojkottar alla kläder och andra produkter som är i skinn eller päls.

• Border
    Godnatt skrev 2014-03-15 14:51:46 följande:
    Blir alltid besviken när något jag köpt visar sig vara fuskpäls.
    Hur kan man med gott samvete köpa äkta päls i dag?
  • Border
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-15 15:51:39 följande:
    Om man missar fuskpäls från äkta kan det knappast handla om större klädesplagg utan kläddetaljer.
    Men för att svara på din fråga så beror det på vilken typ av päls det är fårskinn är en helt annan sak än min till exempel. Annars kan man i förlängningen ställa frågan varför människor köper skor eller väskor.
    Det beror ju på vart fårskinnet kommer ifrån. Och ja, man kan fråga sig varför folk köper skor eller väskor i skinn exempelvis, vilket jag ifrågasätter varje dag.
    Hur liten än pälsföremålet är har dock ett djur fått sätta livet till bara för att folk vill ha äkta päls.
  • Border
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-15 16:26:58 följande:

Jag håller inte med dig. Det är bättre att skinnet tas tillvara än att det slängs bara för att det ser illa ut. Djur slaktas för att människor äter kött och då ska precis allt på djuret tas tillvara för att slakten inte ska vara onödig, skinnet blir skor, köttet blir mat, slaktavfallet blir djurfoder, skelettet blir kalktillskott och juver blir godis.

Nu pratar jag om nyttodjur som får etc och inte pälsdjur som mink.

Jag håller med, men djur dödas också enbart för dess päls och skinn, det är det jag tycker är fel.
  • Border
    Rocket Mania skrev 2014-03-15 16:38:53 följande:
    Ja, en hel del märken. 

Köper dessutom enbart ekologiskt av kaffe, bananer, kött och mejeriprodukter (choklad äter jag inte, annars skulle jag köpt eko där också.

Min dröm skulle vara att alla gårdar som höll djur var mindre, att man kunde köpa köttet direkt från gården och att det skulle kosta ordentligt. Tills dess äter vi rätt lite kött.
    Där jag bor finns en underbar gård utanför stan där djuren har det så bra det bara är möjligt. Dessutom slaktas djuren på gården så att de ska slippa transporter. Man beställer kött och därefter slaktas djuret, men enbart om djuret inte är stressat! Djuret skall vara lugnt och harmoniskt när det är dags för slakt annars väntar man med att slakta det. Därför kan de aldrig till 100 procent garantera när man kan få sitt kött som man har beställt. Det kostar mer än i butik, men det är så värt det!
  • Border
    Mosen skrev 2014-03-16 14:06:50 följande:

Jag bojkottar allt som tillverkas på av Israel ockuperad mark, exempelvis soda stream, hälsans kök, jaffa, och ja, allt som tillverkas i Israel också för den delen..

Sen köper jag ingenting som innehåller palmolja så gott jag kan, på många förpackningar är det ju inte specificerat tyvärr. 

• Border
    EmmaLjung skrev 2014-03-16 18:16:24 följande:
    Bojkottar "danish crown" köper iofs aldrig kött som inte är svenskt, men just detta märke gör mig nästan aggressiv
    Samma här!
  • Border
    Monchichier skrev 2014-03-17 11:47:23 följande:
    Ska man bojkotta något är det mycket lättare att ha koll på vad man får köpa än det man inte får köpa Flört
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?