Inlägg från: Anonym (gro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gro)

    Bojkottar du något varumärke?

    Anonym (dsa) skrev 2014-03-14 20:32:01 följande:
    Visste faktiskt inget om det. Då blir det bojkott av Hälsans Kök, tror deras produkter tillverkas i Israel.
    Stor andel av de som jobbar på israeliska fabriker råkar vara palestinier. De får inte jobb någon annan stans, men de israeliska företagen ger dem jobb med skälig lön. Bojkottar man israeliska varor, hjälper man alltså inte dessa palestinier alls.

    Jag undrar om de som bojkottar israeliska varor också bojkottar palestinska. Palestina är ju liksom inte oskyldiga i konflikten. Eller för den delen kinesiska (Kina är skyldig till långt mer etnisk rensning, förföljelse av oliktänkande och andra brott än Israel och Palestina tillsammans.)

    (Att Israel i princip bara har militära mål på sina missilattacker (som dessutom oftast är svar på en attack mot dem) och varnar innan de avfyrar så att civila kan fly, medan de muslimska terroristerna attackerar även civila mål, och dessutom med flit lägger sina militäranläggningar i närheten av sjukhus o.s.v., det är ingenting som svensk media anser sig vara skyldiga att rapportera om.)

    Jag tycker att svenskar som anser att Israel är Stora Stygga Vargen ska i fortsättningen leta rätt på fler informationskällor om vad som sker där nere än bara en sidas syn. Ta reda på vad Palestina respektive Israel själva säger om läget, och läs fler rapporter än de Israelfientliga (= svensk media), så får ni förhoppningsvis en mer nyanserad  bild av konflikten. Fast det kanske är för jobbigt att vara tvungen att ändra på sina förutfattade meningar.
  • Anonym (gro)
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:00:15 följande:
    Jag vill bara att folk ska vara konsekventa i sitt tänkande och handlande. Oskyldig

    I mitt tycke är det väldigt slappt att bara bojkotta saker till höger och vänster, och dessutom inte särskillt påläst. Gör det på din kammare, (int du specifikt.... någonstans i det gär inlägget) men tro inte att du gör något rättfärdigt eller att andra, allra minst företagen, bryr sig. Att ENGAGERA SIG är att ta ansvar. Att föra dialogen, ta debatten, verka för en förändring. Det gör man inte genom en bojkott var och en på sin kammare. Bojkotta Barilla, gör det, Barillas ägare är dum i huvudet och inskränkt. Men Wasabröd delar inte hans syn på homosexuella. Rinse, repeat, and apply as nessesary. Och kom ihåg: Extremt stora företag (som Nestle med många fler) har extremt svårt att kontrollera vad varje gren sysslar med. En del dotterbolag checkas bara av vart 5e-10e ÅR för att uppdatera mål, syn, policy osv. Bara de ekonomiska rapporterna är intressanta i mellantiden.

    Jag engagerar mig. På riktigt. Gör DU det?

    (åter igen, inte specifikt till dig, utan egentligen till alla överallt i alla sammanhang)
    Precis. Jag tycker ärligt talat att denna hets mot Israel är oproportionerlig och bygger dessutom hos de flesta på okunskap och vinklade mediarapporteringar. Väldigt få jag har kommit i kontakt med som är negativt inställda till Israel har någon egentlig aning om vad som pågår i konflikten. De bryr sig inte tillräckligt för att ta reda på det heller, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger i lilla ankdammen Sverige.

    Okej om man ändå väljer att bojkotta israeliska varor, det är ju upp till var och en, men det är faktiskt hyckleri att då inte bojkotta varor från t.ex. Kina. Skillnaden är ju också att om du bojkottar varor från Israel gör du verkligen inte palestinierna någon som helst tjänst, eftersom stor del av dessa faktiskt jobbar på, alltså får sitt uppehälle från, israeliska fabriker. En bojkott drabbar alltså den palestinska civilbefolkningen, men det är det uppenbarligen ingen som bryr sig om.
  • Anonym (gro)
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:01:29 följande:
    Ja!
    Glöm inte Soda Streamer...

    Israel har utvecklat en hel del av de prylar vi använder i vardagen, det är liksom ingen slump att många Nobelpristagare kommer från detta land.
  • Anonym (gro)
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:19:30 följande:
    Alla kvinnor som använder en epilator kommer bli ledsna nu...... Alla som spelade Mastermind på fritids..... 
    Eller de kvinnor som gjort kejsarsnitt med den israeliska metoden, en metod som minskar ärrvävnad, sammanväxningar, ger starkare livmodervägg efteråt, ofta mindre smärta och snabbare läkning och återhämtning än den tidigare användna metoden ( denna nya metod kom till/blev vanligare i Västvärlden för drygt tio år sedan). Undrar om någon kvinna som nu bojkottar israeliska produkter skulle säga till sin förlossningsläkare att de absolut måste använda en äldre kejsarsnittsmetod eftersom kvinnan bojkottar israel, med alla de negativa konsekvenserna det medföljer? Skulle knappast tro det....
  • Anonym (gro)
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:26:59 följande:
    Där (som du citerade) är ett typiskt tillfälle man faktiskt kan agera och engagera sig som vanlig Svensson. Jag blev riktigt besviken när mitt coop inte längre hade min jucie (vanlig, standard jo koncentrat, enda juicen i hela affären jag tålde), de hade bara sin egna coop-juice. Jag sa inte "FAN, nu ska jag bojkotta coop" vilket inte hade varit något problem eftersom det ligger två mataffärer till på mindre eän fem minuters gångavsånd. Men jag GJORDE NÅGOT! Jag tog en dag, prata med folk, dels personl på coop, dels folk som handlade. En vecka senare var juicen tillbaka.

    Så där, på gräsrotsnivå. Någonstans att börja. Hade jag bara gått därifrån hade de inte gjort något för att ändra sig och få ha kvar mig som kund. Vilket till syvende och sist är vad DE VILL.
  • Anonym (gro)
    Mosen skrev 2014-03-16 14:06:50 följande:

    Jag bojkottar allt som tillverkas på av Israel ockuperad mark, exempelvis soda stream, hälsans kök, jaffa, och ja, allt som tillverkas i Israel också för den delen..


     Stor del av de som arbetar på israeliska företag är palestinier, så en sådan bojkott hjälper knappast den palestinska befolkningen, snarare tvärtom. Visste du om att i Knesset (Israels styre, typ), sitter det palestinier och inte bara israeler, att Israel är den enda demokratin i hela mellanöstern?

    Bojkottar du varor från Kina också? Kan du tänka dig att åka till Turkiet eller Egypten på semester? Varför/varför inte?
  • Anonym (gro)
    Rataxes skrev 2014-03-16 18:31:45 följande:

    Jag köper gärna israeliskt, däremot finns väl knappast några produkter från de palestinska områdena att köpa? Produceras det någonting där överhuvudtaget förutom de tämligen värdelösa Qassamraketerna?
    Just därför är många palestinier direkt beroende av de israeliska producenterna för sitt uppehälle, något som de som bojkottar israeliska produkter antingen inte vet eller bryr sig om.
  • Anonym (gro)
    Anonym (jadå) skrev 2014-03-16 19:22:56 följande:



    Fast de allra flesta stora bolag exploaterar i viss mån människor i beroendeställning, så med den typen av argument kan man ju inte bojkotta något. Om klädindustrin inte hade anställt barn för att sy kläder hade ju barnet gjort något annat (prostitution el dyl) det är ju dock inget skäl att inte bojkotta tex H&M.

    Ryan air glömde jag innan, de skulle jag inte flyga med om jag fick betalt.
    Den viktiga skillnaden är att dessa palestinier anställda hos israeliska företag får skälig lön och villkor för sitt jobb, samma som de israeliska arbetarna får. Israel är som sagt den enda demokratin i hela mellanöstern. Jag tycker det är hyckleri att bojkotta israeliska varor samtidigt som man utan tanke köper varor producerade i Kina eller åker till Turkiet på semester.
  • Anonym (gro)
    Monchichier skrev 2014-03-17 14:29:00 följande:
    En skådespelare som har gjort en hel del homofobiska uttalanden har en ganska viktig roll i den filmen.
    Samtidigt utspelar sig filmen under en tid när homosexualitet inte var accepterat. Man kan ju faktsikt inte skriva om historien, och att cencurera vissa utvalda åsikter för att de inte är de samma i dagens samhälle är vettlöst.
  • Anonym (gro)
    Monchichier skrev 2014-03-17 17:19:41 följande:
    Det är då alltså själva skådespelaren som gjort uttalanden, inte karaktärer i filmerna..
    Palla lista alla filmer med tvivelaktiga repliker liksom.. 
    Då förstår jag.
  • Anonym (gro)
    Mosen skrev 2014-03-18 15:27:37 följande:
    Oavsett om det jobbar palestinier i dessa företag eller inte, så är Israel en ockupationsmakt som sysslar med etnisk rensning. Så jag skiter faktiskt fullständigt i om det jobbar någon palestinier här eller där.
    Att helt bojkotta varor från Kina är svårt när man handlar tekniska prylar, men generellt handlar jag svensktillverkat så mycket ekonomin tillåter. Och nej, jag åker inte på semester till länder där mänskliga rättigheter inte efterlevs, jag reser inte heller till Thailand, eftersom det är en diktatur. 

    För övrigt äter jag inte kött överhuvudtaget och bojkottar på så vis djurindustrin. (Eftersom frågan alltid kommer, nej jag köper inte skinn/ull, nej jag går inte på cirkus, nej jag använder inte djurtestade produkter, ja jag vet att vissa ingredienser i produkterna kan vara djurtestade ändå).

    Man kan älta och älta och i slutändan komma fram till att det är omöjligt att bojkotta allt dåligt. Men nog fan tänker jag försöka.
    Om nu Israel sysslar med så mycket etnisk rensning kan man fråga sig varför den palestinska befolkningen så stadigt har ökat? Eller varför det då överhuvud taget sitter palestinier i Knesset? Varför det är lag på att alla statliga företag måste ha minst en palestinier i ledningen? Hur det kan komma sig att i demokratin Israel så har den arabiska/palestinska befolkningen samma ekonomiska, politiska, religiösa och medborgerliga rättigheter som den judiska befolkningen (även om en del av muslimerna vägrar Israeliskt medborgarskap, eftersom de inte tycker att en Israelisk stat ska få existera)?

    Sedan så förekommer det naturligtvis diskriminering och annat även i Israel, precis som i vilken demokrati som helst. Israel är ett land där det finns djupgående konflikter och motsättningar, och sådant försvinner ju inte i en handvändning. Skillnaden är bara att Israel har världens ögon på sig, och varje sak riskerar att blåsas upp (eller sopas under mattan).

    Ytterst få av de människor jag träffat på som bojkottar Israel har någon kunskap om vad som händer där nere egentligen, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger. De går på Goebbels taktik om att om man säger en lögn tillräckligt många gånger blir den sann. Man kan ju tycka att människor som tycker sig vara upplysta och värna om mänskliga rättigheter, faktiskt också borde ta sig tid att ta del av fler än en sida av en konflikt.
  • Anonym (gro)
    Mosen skrev 2014-03-20 11:19:26 följande:
    Jag vet en hel del om detta, men självklart inte allt, jag har ett jobb och är inte mellanöstern-korrespondent eller så. Så jag undanbeder mig din utbildninginsats i denna fråga.
    Så trots att du vet en hel del av det jag skriver så påstår du att Israel sysslar med etnisk rensning?
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?