Inlägg från: ASD03 |Visa alla inlägg
  • ASD03

Bojkottar du något varumärke?

Saken är ju att om folk i Tibet köper mjölk istället för Palmolja som går att transportera och producera billigare (ja alltså om man nu vill dricka Palmolja? Men det används ju uppenbarligen som ett substitut för grädde/mjölk/smör) så är det alltså bättre.

Vi har ju en egen mjölkproduktion av hög klass här i Sverige som också är bättre för miljön då den är mer lokalt producerad. 

• ASD03

Alltså Aniiee. Man gör så gott man kan. De finns de som gick med I PFLP från Sverige och sköt på Israel. Jag hoppas att du tar ditt ansvar så långt i de frågor du bryr dig om...

Eller du kanske inte orkar/vill ta något ansvar alls? :) 

Sen är det som några sa bättre att rikta sin konsumtion mot bra saker än bort från dåliga. Så gör du det så go for it! 

• ASD03
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-14 21:43:31 följande:
    Ok, men ur räddar det världen att folket i Tibet börjar dricka mjölk istället för palmolja?

Alltså om du som Tibetan köper glass med yak-grädde i istället för Palmolja eller du som svensk köper glass med ko-grädde i istället för Palmolja så gör du ju världen lite, lite bättre. Pytte lite men det är ändå något. Sen är det nog lite nyttigare också. 

• ASD03

Alltså vår mjölkproduktion har ju rasat då företag har bytt från mjölk till substitut då de är billigare och konsumenterna har tyvärr accepterat det.  Många bönder har ju fått byta jobb. Vi har kapaciteten att producera mjölk. Delar av våra ängmarker står och förväxer. 

O.o 

Så vi ska ju inte importera mjölk från faking jakla Tibet. Vi bör köpa mjölk från svenska bönder. 

• ASD03
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-14 21:58:23 följande:
    McDonalds för deras mat är äcklig.

Försöker undvika produkter med palmolja.

Köper helst inte Coop eller ICAs egna varor. Vill stödja varumärken.

All tobak.

SKA VI STARTA GRUPP?!

Seriöst. Trodde jag var den enda. Försökt att förklara det för alla jag känner. Man slår ju helt ut konkurrensmekanismen där. Coop går ändå någorlunda då det är ett kooperativ men resten? Nej!

Alltid irriterande när de sätter priset precis 1kr eller 50 öre eller något under varumärkespriset. 

• ASD03

Heh, bara en till anledning till varför vi inte borde ha "extremt stora företag" om de inte ens kan ha koll på sina produkter och aktiviteter! Sen tvivlar jag på att de egentligen inte vet något och det finns de som uppenbarligen har koll och försöker att lösa problem. 

• ASD03

Och de bryr sig. Nestlé har förlorat miljardbelopp och deras varumärke (som har ett eget värde i sig) har förlorat enormt med prestigé. De bryr sig för att de förlorar pengar! 

• ASD03
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-14 22:05:09 följande:
    Så otroligt fult av dem (Coop & ICA) och fult av de butiker som inte ens tar in andra varumärken så jag som konsument inte kan välja om jag vill ha en speciell vara.

Går ju knappast att reglera eller förbjuda heller. 

Helt omöjligt problem. Bojkottar inte då det ibland är omöjligt (enda produkten är deras eget märke i vissa fall som du säger)....men vad ska man göra? Helt galet. Det bästa med marknaden förstörs ju. Samtidigt måste ju folk få sälja sina egna produkter. 

• ASD03
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:11:25 följande:
    Extremt stora företag är ett problem, ja. Det håller jag med om. Även Nestle har försökt lösa och löst en del av problemen de har ovh jobbar hela tiden på att lösa problem. Det är så extremt stora företag jobbar och måste jobba. Jag tror inte någon i den här tråden förstår hur extremt stort Nestle är. 

Tänk dig viskleken. De flesta medelstora, globala företag är som att viska mellan 5 personer som talar samma språk (alla delar av företaget sysslar med ungefär samma saker, som HM som bara jobbar med kläder). Stora företag är som att viska mellan 20 personer som talar kanske 2 eller 3 språk. Megakoncerner (som Nestle bla) är som att viska runt på 500 pers som pratar 10 språk.

Just.... think about it.....
    Ja men lyckas de inte så lyckas de alltså inte. Alltså bojkottar jag eller undviker dem. Deras problem att de växt för stora då. 
  • ASD03

COOP är ju ett konsumentkooperativ. Alla större beslut tas på medlemskongressen då det går. Men prova det på Axfoodägda Willys. d0 it. 

Dock: Grattis! Bra jobbat. 

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?