Inlägg från: Anonym (asdjka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdjka)

Bojkottar du något varumärke?

Surrender4Me skrev 2014-03-16 03:47:30 följande:
    Aftonbladet, Expressen, Nyheter 24 och MAX Hamburgare.

Anledning:

Aftonbladet: Jag vill ha säkra källor på det jag läser.

Expressen: Förföljer och åsiktsregistrerar oskyldiga människor.

Nyheter 24: Ja, för att deras journalistik är värdelös helt enkelt.

MAX Hamburgare: Sen Pär Larshans uttalande om att alla som tänker rösta på SD kan äta sina hamburgare någon annan stans.
    Jaha. Du är SDare. Tack för infon.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:09:26 följande:
    Då köper man inte kött alls. Vad är ens ställningstaganden värda om man inte står upp för dem?
    Nej, det har man ingen rätt att kräva. att  alla fattiga ska bli veganer eller vegetarianer bara för att de inte kan välja svenskt kött. Poängen är att man måste inse se del av ett större ekonomiskt problem.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:20:02 följande:
    Folk med lite heder står för sin moral. Det kan man verkligen inte kräva av vem som helst, det har du rätt i. Det krävs folk med stil till det.
    Sen om folk vill bli veganer eller ej är upp till var och en.
    Javisst och folk med lite förståelse för omvärlden inser att alla inte kan köpa svenskt kött utan inser att alla har med problemet att göra.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:28:45 följande:
    Javisst. Det är absolut inget som motsäger det jag skriver.
    Alla bör bojkotta dåligt kött. Även de som är "fattiga".
    Alla bör förstå att alla inte kan bojkotta dåligt kött. Men visst är det svårt att förstå att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna. Det kräver ju gubevars att man ser utanför sin egen lilla box och det vet vi ofta är extremt svårt.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:53:16 följande:
    Om "fattiga" slutade köpa dåligt kött skulle det göra stor skillnad.
    Om ofattiga skulle lobba för att klassklyftorna ska minska kommer det ge mycket större resultat och på långt fler plan än köttet.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 09:30:25 följande:
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
    Och det för oss tillbaka till att det ligger i allas intresse att klassklyftorna minskar så att fattiga har råd med dyrt kött.
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 09:14:04 följande:
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
    Nej hur sjutton tolkar du nu? Allt som inte skrivs upphör inte att existera- det blir inga vettiga diskussioner om man har som krav att punkta upp precis allt som möjligtvis, kanske, eventuellt kan ingå i frågan.

Om du sett vad jag skrivit så har du säkert uppfattat kärnfrågan att alla inte har råd med dyrt svenskt kött och att det är ett orealistiskt krav att de som inte har råd med det ska bli vegetarianer.
    Många köper skräp men man måste samtidigt FÖRSÖKA förstå varför det är så.
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 09:14:04 följande:
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
    Mandel skrev 2014-03-16 09:30:25 följande:
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
    Problemet för er är att ni verkar tro att fattiga prioriterar mellan bra mat och skräp som cigaretter och alkohol. Det är mycket omskrivet hur kärvt många har det idag och att prioriteringarna handlar om att få mat på bordet över huvud taget. Många får inte ens det, det är därför det finns initiativ som Matkassen och Saris änglar.
    Det är med andra ord riktigt samhällsfrånvänt att säga att de ska prioritera maten för att DE ska skapa arbetstillfällen. Det är beklämmande hur stor skuldbeläggelsen är. Det är deras eget fel att de är fattiga, de gör fel som inte har råd att prioritera rätt och de ska skapa jobb som inte ens staten klarar av att skapa förutsättningar för.

• Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 10:08:19 följande:
    Det är helt onödigt och faktiskt fördomsfullt av dig att lägga de orden i min mun. Jag tror ingenting om dina cigarett- och alkoholvanor eftersom jag inte känner dig. Kräng av dig offerkoftan är du snäll.
    Saknar du motargument? innebörden av det du säger, att fattiga ska prioritera "rätt" är det den jag säger, sen om du vill använda andra ord är upp till dig men jag tror faktiskt att du förstod innebörden.
    Jag är själv inte fattig men har lite större förståelse för omvärlden så krän av dig din offerkofta och börja diskutera.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:
    Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
    Men det hänger ihop i allra högsta grad, speciellt när man säger att det bara är att välja "rätt". 
    Att du skulle klara dig bra på normen betyder inte att alla kan det. Det borde väl inte vara så svårt att förstå att alla inte har samma förutsättningar som en själv?
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 10:09:35 följande:
    Ja den där soc. normen ligger rätt högt tycker jag, finns inte en chans att man inte kan köpa bra mat för de pengarna.
    Vilken slående förståelse du visar. Att du klarar dig betyder att alla andra kan.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 10:38:06 följande:
    Då kanske vanlig hushållsekonomi skulle införas på skolschemat så som de i lyxfällan tycker.

Jag tror mer på att utbilda folk och ge dem kunskap. 
    Euhm?
    Tror du verkligen att lyxfällan är representativ för alla fattiga är det verkligen illa men det förklarar varför du är så oförstående  att alla inte har dina förutsättningar.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 11:00:39 följande:
    Bra mat är mat lagad ifrån grunden på bra råvaror. In lyxmat som filé, biff, hämtpizza osv.
    Allt bra behöver inte vara dyrt.

Om veckans erbjudande är billig svensk fläskfärs får man kanske stå ut med att äta köttfärssås, pannbiff, köttbullar, kålsoppa, köttfärslimpa, kålpudding, kåldolmar och lasagne den veckan. 500g/dag (högt räknat) 7 dagar blir 3,5kg och erbjudandepriset på fläskfärs ligger ofta på 29.90 så 105kr.
    Och man kan göra billiga varianter av alla dessa rätter bara man är påhittig. Man kan spä med billiga rotfrukter som ofta är svenska.
    Säljs ofta för 2,90/kg, men om vi räknar på 7kr/kg. Vitkål 4kg och morötter 4kg, 1kg lök blir 63kr till råkostsallad samt utdrygning av maten. Lägg till 4burkar krossade tomater 20kr, ägg 20kr, mjölk 20kr.
    5kg potatis (visserligen klass 2, men ändå svensk) kostar ofta 15kr och det räcker i en vecka till potatismos kokt potatis, pressad potatis, ugnspotatis osv. 
    Pasta kungsörnen 1kg max 20kr.
    En flaska ketchup minst 1kg 20kr
    Kryddor 20kr
    Blir 303kr vilket blir knappt 43.50 per dag och då knappt 11kr/portion för 2 vuxna och 2 barn.

En familj m 2 vuxna en 5 åring och en 9 åring får enligt socialen i Uppsalas norm 4.946kr till mat. Det belopp som gäller när barnet får lunch på dagis/skola/fritids.
    Det blir 159kr om dagen till livsmedel och således 115kr/dag kvar till att köpa frukost, frukt och piffa till helgen med trots att maten är lagad med mycket svenska råvaror och utan en massa tillsatser - bra mat helt enkelt. För utom ketchupen då, men det är ju frivilligt
    Allt det här bygger på att man har en buffert så att det är möjligt att handla all den där köttfärsen, kålrötterna och allt vad det nu är. Du har bufferten eftersom du tar det som exempel men läser du i tidningar och på forum så borde du vara medveten om att det är långt ifrån alla som har de förutsättningarna.
    Dessutom kräver det en hyfsat tillgång till affärer och ett varierat utbud. Alla bor inte i storstäder med det utbud det för med sig.  Förutom då att du förutsätter att alla har den summan till mat. Om det vore så så skulle varken hjälp som Matkassen eller Saris änglar existera. 

Att sitta och räkna ut exempel på det här sättet blir bara patetiskt därför att det bygger på teorier snarare än faktum för drabbad individ.

Det jag har poängterat är att alla inte har råd med bra mat och att man inte kan utgå från sig själv när man hävdar vad ANDRA har råd med.
  • Anonym (asdjka)
    poirot skrev 2014-03-16 11:33:29 följande:
    Jag bojkottar inget, men jag försöker välja det jag tror är bättre framför det jag tror är sämre så det får väl lite samma effekt.

Sedan tycker jag det är lite fånigt att göra fattiga till offer som inte kan påverka alls, det är klart att de kan! Dock kan det vara värt att komma ihåg att fattiga även om de inte gör medvetna val fortfarande har en mindre påverkan på miljön helt enkelt genom att de konsumerar mindre. 
    Det är än mer fånigt att kräva att  fattiga ska bli vegetarianer om de inte har råd att välja "rätt". Eller att man alltid tolkar diskussioner där fattigdom nämns som att de görs till offer, det är bara ett sätt att negligera för att slippa diskutera.

Diskussionen uppstod vid frågan varför folk kan vara så totala idioter som väljer danskt kött när det finns svenskt. Det handlar således inte om att göra någon till offer utan att man måste se verkligheten som den är utanför sin egen verklighet.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 11:41:07 följande:
    Varför har man då inte råd? Vad är det som gör att de pengar man får av soc som ska gå till mat inte finns för att köpa mat?
    Vart har de pengarna tagit vägen och varför har de försvunnit till annat än vad syftet med dem var?
    Har du läst några tidningar eller några trådar?
    jag vet att folk förtvivlat försöker att förklara och förklara men bara möts av rena oförskämdheter som begäran att de ska lägga upp sin fullständiga ekonomi helt öppet på forumet, att de får skylla sig själv som köper fel ost eller ost över huvud taget. Kort sagt om man inte vill läsa svaren vill man inte förstå och kommer inte att göra det.

Men berätta för mig varför du har rätt att kräva hela ekonomin in i minsta detalj innan du kan/törs/vill tro på att alla inte har samma förutsättningar som du?
  • Anonym (asdjka)
    poirot skrev 2014-03-16 11:50:16 följande:
    Det har inte slagit dig att även människor som har pengar kan ha varit i en situation där de inte har haft pengar?
    Det har inte slagit dig att det som inte nämns inte nödvändigtvis inte existerar?
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 12:04:00 följande:
    Jag kräver ingenting, men för att få förståelse så behövs kunskap och då vill jag ha fakta och inte bara få tilldelat att så är det bara.
    Jag är fullständigt medveten om att det kan skita sig för alla, men tyvärr är det alldeles för många som gör dåliga val även när det har skitit sig och bara hamnar ännu djupare ned i träsket. Inte sagt att alla gör det, men för många. De saknar helt enkelt kunskap.
    Många ser inte sina egna misstag och inte ens när de får tips och råd så tar de till sig det utan de sitter fortfarande kvar på rumpan med offerkoftan.

Jag själv är livrädd för att hamna där och gör allt som står i min makt för att inte hamna där. 
    Då återkommer vi till frågan, vilken rätt har du att folk ska lägga ut hela sin ekonomi in i minsta detalj het öppet för alla att beskåda? Eftersom det skrivs så mycket om det både i media och seriösa rapporter så är det knappast fakta det beror på utan att du medvetet använder dig av en moment-22 retorik. Det är en omöjlig begäran att tvingas redovisa allt för att bli trodd och eftersom du inte får det så tror du inte. Det är ett mycket enkelt sätt att negligera ett stort problem. Du får inte det du kräver alltså existerar det inte.

Det kan skita sig för alla det är inte tu tal om det men att göra lyxfällan representativ för trängd ekonomi är direkt fel. Det är några som hamnar där av den anledningen och inte många. Det är igen en moment22-retorik där fattiga får skylla sig själva eftersom de prioriterar fel. 

jag är mer livrädd för den utbredda egocentrering som finns där man omöjligt kan eller vill se bortanfr sin egen bekvämlighetszon.
  • Anonym (asdjka)
    poirot skrev 2014-03-16 12:10:27 följande:
    Jag svarar självklart enbart på det som nämns. Liksom du.
    Ja självklart men man kan svara på olika sätt. Eftersom din fråga kräver en motfråga ställer jag den igen men omformulerar mig. Har det slagit dig att det som inte nämns kan existera ändå?
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 12:19:31 följande:

primärt måste folk sluta köpa dåligt kött.
    Det tror jag att alla är överens om. Det är värre med förståelsen varför det finns de som inte har råd med annat.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 12:20:22 följande:

ingen här har iaf krävt att folk ska bli vegetarianer, det måste vara nån i ditt privata umgänge.
    Att vräka ur sig att de kan sluta äta kött är i praktiken samma sak.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?