Inlägg från: Anonym (sverker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sverker)

Bojkottar du något varumärke?

Anonym (Lara) skrev 2014-03-17 23:55:00 följande:

Vad intressant, har du någon källa på att windows vista endast produceras i Israel? * nyfiken*

Jag pratar om utveckling och patent i första hand och inte produktion.

Googlar du på invention israel kommer du få massor av träffar men här är två.

www.aish.com/jw/id/Israels-Top-45-Inventions.html
    israel21c.org/technology/israels-top-45-greatest-inventions-of-all-time-2/

• Anonym (sverker)
    ASD03 skrev 2014-03-18 00:08:08 följande:

Sverker, hur kommer det sig att du instant-svarar efter Monchi hela tiden? Jag tror iofs inte att ni är samma person då du verkligen enbart inriktar dig på Israel men det är ju ett sätt att lägga fokusen just där också.

Tycker du Sverker att folk inte borde försöka bojkotta Israel om de ogillar Israel? 

Jag frågade Aniiee en gång samma sak och hon förklarade mer att man istället borde ta direkt aktion, tycker du det också?

Nu tror jag bestämt att du behöver sova en stund. Du ser saker som inte finns.
    Godnatt på sig och sov så gott! Solig
  • Anonym (sverker)
    Anonym (Lara) skrev 2014-03-18 00:10:25 följande:

Men dessa kommer inte till statskassan med andra ord, så du bullshitar med andra ord. Säg det istället! Jag kommer efter min bästa förmåga fortfarande aldrig att stödja folkmord och etnisk rensning.
    Men hallå? Hur noga läste du egentligen? Det kan inte ha varit så noga eftersom Intel Israel nämns där.
  • Anonym (sverker)
    Haskel skrev 2014-03-18 00:12:44 följande:
    Inte nödvändigtvis. Vissa Callcenters ägnar sig enbart åt kundfrågor, fakturafrågor/produktproblem/kundorder.

Däremot bojkottar jag Callcenters som ägnar sig åt aktiv telefonförsäljning.
    Hur vet du skillnaden? Det verkar vara rätt svårt om du inte har gått på niten först.
  • Anonym (sverker)
    Anonym (Lara) skrev 2014-03-18 00:10:25 följande:

Men dessa kommer inte till statskassan med andra ord, så du bullshitar med andra ord. Säg det istället! Jag kommer efter min bästa förmåga fortfarande aldrig att stödja folkmord och etnisk rensning.
    Eftersom du är så snar att avfärda allt så kan inte anti-stödet vara så speciellt allvarligt menat. Bojkotter ÄR svårt och ofta så tror jag ärligt att det mer handlar om att skapa sig ett rent samvete än att verkligen försöka förändra.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 07:54:47 följande:
    Men är det så fel då? Jag tycker det är rätt skönt att veta att jag inte stödjer dansk köttindustri. Och att mina pengar inte hamnar på Coca colas bord. Det kanske inte gör någon skillnad för Cola men det gör skillnad för mig.
    Fast det var inte det jag pratade om utan att slå sig för bröstet och säga att man bojkottar men i själva verket inte gör det och vill dessutom inte höra det eftersom det ger lite samvetskval.
    Det finns en poäng i det jag skriver och det är att det är mycket svårt att bojkotta, att man inte ens ska försöka inbilla sig att man kan ha så rent samvete som man vill ha.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 08:03:42 följande:
    Tror du att det är därför folk bojkottar? För att slå sig för bröstet? Det är mycket möjligt att det finns sådana också, idioter finns överallt, men har du tänkt på att många faktiskt gör det för att de faktiskt vill göra skillnad?!
    Nu skrev jag trots allt ganska mycket mer än fyra ord.  Eftersom du medvetet(?) hoppade över min poäng så tar jag den igen: bojkotter är bara för att få rent samvete. I själva verket är det totalt verkningslöst så länge som vi konsumtionshetsar.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 10:11:12 följande:
    För mig är det effektivt. Jag vet att mina pengar hamnar hos någon annan än exempelvis Coca cola.

Vem är du att bestämma vad som räknas? Jag är fullt medveten om att min bojkott av icke-ekologiskt kaffe eller coca cola inte "märks" men det gör sannerligen ingen skada heller - eller hur?

Och de flesta av oss är nog intelligenta nog att fatta att Cola är Cola vilken dag i veckan det än är.
    Se det understrukna. Det är mycket det tråden handlar om. Att det är mycket svårt att hålla reda på vad det är man köper. Att bojkotta drycken coca-cola är mycket meningslöst när man samtidigt köper bonaqua till exempel.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 20:59:13 följande:
    Jag tycker det är du som bråkar. Jag håller bara inte med dig och jag tycker att du har fel.

Ett av problemen är att du och flera andra i tråden utgår från att folk är idioter som inte kan ta till sig att stora bolag äger en massa mindre bolag. 

Grejen är att vi är många som är rätt pålästa och som klarar oss fint på det minfält av bolag, dotterbolag osv som marknaden består av idag. 

Sedan sitter du och skriver "det är ingen idé att bojkotta om man överkonsumerar". Det håller jag med om. Men vad är det som säger att alla eller ens majoriteten av de som de facto bojkottar bolag är sådana som överkonsumerar? Jag tror nämligen det är tvärtom och min erfarenhet säger mig även att de som bojkottar och bryr sig är rätt medvetna konsumenter som inte konsumerar i onödan.

Jag själv köper så gott som enbart ekologisk och/eller svenskproducerad mat. Jag undviker alla de stora klädkedjorna och håller inte på att köpa en massa ny elektronik. Jag ger mig heller inte ut och storshoppar i REA-tider utan anser att om jag behöver en tröja så köper jag en tröja, inte tio bara för att det är billigt. De flesta av våra vänner har ett liknande beteende gällande konsumtion och det gäller även barnens vänner och deras familjer. Det är inget konstigt alls.
    Du är allt bra stingslig idag.
    Nu var det faktiskt du som bara läser fyra ord och hugger på det för huggandet skull.

Jo, du "klarar" dig fint och det är precis det jag skriver om, att man tycker att man "klarar sig fint" när sanningen är att det inte spelar någon roll.

Innan du hugger på mer fr huggandet skull kan och bör du läsa om ekologiskt fotavtryck.

• Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 21:20:55 följande:
    Nej jag är inte ett dugg stingslig, jag håller bara inte med dig. 

Jag förstår dock inte varför du pratar om ekologiskt fotavtryck när jag redan skrivit att jag lever väldigt sparsamt om man ser till konsumtion och ekologiskt om man ser till mat/kläder. 
    Jag har förstått att du inte håller med men alla som kan läsa fattar att det beror på att du bara läser fyra (4!) ord av ett helt sammanhang. Klart att det är lätt att inte hålla med och munhuggas då.

Nä, jag fattar att du inte fattar och ärligt är det ingen ide att ens försöka eftersom du läser så få ord.
    En grundläggande sak som du missat för att du inte LÄSER är att tråden inte handlar om DIG och jag diskuterar inte DIG. Men lägg upp hela ditt hem, all din konsumtion, alla dina vanor och ovanor så kan vi börja diskutera.
    Jag antar att du är färdig med redovisningen i morgon så vi återupptar diskussionen då.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-19 07:53:56 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg och svarar utifrån mig själv eftersom jag vet att det jag svarar är sant. Till skillnad från det du svarar i form av vad "man" gör. Det stämmer ju inte, "man" dvs jag och d flesta jag känner, gör inte alls så.

Du anser att en bojkott inte gör någon nytta mer än att "man" själv ska känna sig bra. Ok, det får stå för dig. Jag håller fortfarande inte med.

Du skriver att det inte är någon vits med att bojkotta vissa varor om "man" överkonsumerar eller handlar en massa annat från samma bolag. Nej, har någon sagt något annat?

Vill du ha de svar du efterfrågar utan att gå in med härskarteknik och fördumma folk föreslår jag att du beter dig lite trevligare och frågar om det du faktiskt vill ha svar på istället för att hävda andra personers lässvårigheter.
    Du kan sitta och tycka precis vad du vill men det är ett faktum att din lilla bojkott inte gör någon som helst skillnad för koncernerna. Det enda den åstadkommer är ett lite renare samvete.  Det handlar således inte om ett tyckande utan om fakta. En sak som vi alla borde ha lärt oss vid det här laget tack vare bla Nestle är att tyckande är totalt oväsentligt för producenterna. Men visst, om du visar hur ditt lilla tyckande åstadkommer en  förändring i världen utanför dig så kommer jag att ändra uppfattning.

Det är rätt självklart att det blir omöjligt att diskutera alla individer i en generell diskussion. En bojkott är dessutom generellt riktat eftersom INDIVIDEN inte är mer än en piss i Värtan.

Jag varken fördummar eller använder mig av härskarteknik utan diskuterar med di efter dina villkor. Du förstår, de gäller åt bägge håll och inte bara fr dig. Varför trodde du att det var annorlunda? Ditt bollande med diskussionsregler är däremot en riktig taskig härskarteknik. (Det som gäller mig gäller inte dig)
  • Anonym (sverker)
    de Robespierre skrev 2014-03-19 08:44:31 följande:
    Både rätt och fel i mina ögon. Monsanto lär ju inte gå i konkurs för att jag inte köper deras produkter. Inte heller de företag som använder Monsantos produkter. För mig handlar det istället om att jag inte vill utsätta mig för saker som de inte kan förklara som säkra. Inte heller bli en del i deras experimenterande med GMO mm för att de skall tjäna mer pengar - och om det går åt helv så är det vi som får ta notan.
    Det är en del av det jag säger. Att inte vilja utsätta sig för går hand i hand med det egna samvetet. Min poäng är att man ska vara medveten om (och tåla höra) att en bojkott praktiskt inte innebär någon som helst skillnad för företagen. Vill man verkligen åstadkomma förändringar måste det göras på andra sätt, tex genom politisk påverkan och lagstiftning.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?