Inlägg från: Monchichier |Visa alla inlägg
  • Monchichier

Bojkottar du något varumärke?

Haskel skrev 2014-03-17 23:36:24 följande:
    Bojkottar alla företag som huvudsakligen ägnar sig åt telefonförsäljning.
    Får man fråga på vilket sätt är det en uppoffring för dig? Det är väl bara att välja "avböj" på telefonen?
  • Monchichier
    Anonym (Lara) skrev 2014-03-17 23:30:38 följande:

Nu bor väl inte alla israeliska uppfinnare i Israel, lägg ner bullshiten. Precis så är det ,vill inte stödja staten Israel, problem med det? Att stödja folkmord är inte min grej, liksom att invadera ett land och utrensa dess befolkning . Att vara emot detta och samtidigt köpa apelsiner från Israel är dubbelmoral däremot!
    Nordkorea, Kina, Japan, Vietnam, Kambodja, Thailand, Burma, Indien, Pakistan, Afghanistan, Syrien, Irak, Iran, Turkiet, Turkmenistan, Uzbekistan, Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Tyskland, Sudan, Saudiarabien, Bahrain, Jemen, Eritrea, Kongo, Ivory Coast, Zimbabwe, Sydafrika, Chile, Brasilien, Venezuela, Colombia, Ecuador, Honduras, Kuba

Vet du vad dessa länder har gemensamt med Israel?

Att bojkotta Israeliska apelsiner pga brott mot mänskliga rättigheter medan man sitter och pickar på sin kinatillverkade smarta telefon, DET om något är dubbelmoral 
  • Monchichier
    Haskel skrev 2014-03-17 23:53:51 följande:
    Då jag är egenföretagare, ringer det mellan 5-6 telefonförsäljare per dag. Jag vet aldrig om det är en ny kund, som jag måste vara trevlig mot, eller en försäljare, då de aldrig säger var de ringer ifrån.
    De absolut flesta frågar bara om de kommit till "mitt firmanamn/namn", vilket givetvis många kunder också gör.

Köpeskontrakt, hos dessa företag tecknas genom inspelning, av frågeformulär. Det räcker tyvärr med att man "råkar" svara JA på deras inledande fråga, för att de ska kunna klippa ihop ett sådant "köpeskontrakt", där de använder mitt ursprungliga JA som svar på varje fråga.

Jag måste alltså passa mig "jävligt" noga varje gång jag svarar i telefon.
    Så hur menar du att du bojkottar call centers?
  • Monchichier
    Anonym (Lara) skrev 2014-03-17 23:59:57 följande:

Så att inte köpa minkpälsar för djurens rätt är ok men att vägra israeliska varor pga etnisk rensning är dubbelmoral. Om fler satte sig emot Israels "politik" så hade tex Mellanöstern inte sett ut som den gör idag. Jag försöker med mitt bästa handla så lite med israeliska varor som möjligt för mitt egna samvetes skull, hur sover du om nätterna?
    Börjar någon bli trött? Sluta lägg ord i munnen på mig.
  • Monchichier
    Anonym (Lara) skrev 2014-03-18 00:13:15 följande:

Vad gör du själv för att göra världen lite bättre?
    Någonting säger mig att du inte är så intresserad av att höra svaret.
  • Monchichier
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 08:03:42 följande:
    Tror du att det är därför folk bojkottar? För att slå sig för bröstet? Det är mycket möjligt att det finns sådana också, idioter finns överallt, men har du tänkt på att många faktiskt gör det för att de faktiskt vill göra skillnad?!
    Det kan väl omöjligt finnas någon som tror att bojkotter är effektivt längre? Att det de gör med bojkotter gör skillnad. Det gjorde det på 80-talet med Sydafrika, men då var den också internationell.
    Det enda som blir skillnad är det egna samvetet.

Det jag har lite svårt för är människor som går efter tänket "det man inte vet mår man inte dåligt av". Säg nu att man "bojkottar" Coca Cola genom att inte köpa deras produkter i mataffären. Men köper en dricka när de går på bio eller besöker ett snabbmatsställe, tittar på OS, kanske köper ett FIFA spel. Om man på riktigt inte vill att pengar ska komma till Coca Colas bord så är det långt mycket mer än fredagscolan man måste avstå från.
  • Monchichier
    Siilje skrev 2014-03-18 08:23:47 följande:
    Jag bojkottar HM.

Det känns helt enkelt bäst. Igentligen finns det många kedjor som säkert är värre men HM har vart så mycket skriverier om genom åren så det känns bra att inte handla där.

Jag äter bara svenskt kött helst direkt köpt från gård i den mån jag kan.
    En kort lista den här gången också.
    Du kan handla kläder på Acne, Filippa K, Nudie och Zara.

Du kan absolut inte handla på:
    Cubus
    Dressman
    Bikbok
    Carlings
    Levi's Store
    Wow
    Wearhouse
    Volt
    Vivekes
    Urban
    Lindex
    Kapp-Ahl
    Indiska
    JC
    Brothers
    POP
    Gina Tricot
    Åhlens

Ganska roligt det där, att man "bojkottar" det som media skriver mest om. När det finns företag som är 10 gånger värre. Om man känner för ämnet och vill göra skillnad, tar man då inte och kollar upp vad det sämsta alternativet är?
  • Monchichier
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 10:11:12 följande:
    För mig är det effektivt. Jag vet att mina pengar hamnar hos någon annan än exempelvis Coca cola.

Vem är du att bestämma vad som räknas? Jag är fullt medveten om att min bojkott av icke-ekologiskt kaffe eller coca cola inte "märks" men det gör sannerligen ingen skada heller - eller hur?

Och de flesta av oss är nog intelligenta nog att fatta att Cola är Cola vilken dag i veckan det än är.
    Det är enbart effektivt mot det dåliga samvetet, man ska inte inbilla sig något annat.

Jag har inte sagt någonstans vad det är som räknas. Om det får en att bli gladare, fine. Men att tro att det är för något annat än en egoboost..

Btw, vilken av dessa är coca cola?

• Monchichier
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 11:23:37 följande:
    Det är din åsikt, varför tror du att den räknas?

Det spelar mig ingen som helst roll vilken av de där som är Cola, eller om båda är det, eftersom jag inte skulle köpa någon av dom. När det kommer till livsmedel och produkter jag faktiskt köper går det bra att läsa innantill på förpackningen, det är inte sådär jättesvårt.
    Varför tror du att din åsikt om min åsikt räknas?
    Ja, varför skulle någon åsikt räknas egentligen?

Och nej, oftast är det inte att bara titta på förpackningen. Visste du t.ex. att Pepsi har ett samarbete med Coca Cola för att de bland annat ska kunna servera Pepsi i Coca Cola glas på restauranger? Du vet det här som är smalt längst ner och bredare högst upp. Eller att bland annat Tassimo, Oreo och Cote D'Or ägs av samma företag? Egentligen så är det tre företag som står för typ 80% av det som finns i butikshyllorna, resten är underdogs och butikens egna varor.
  • Monchichier
    de Robespierre skrev 2014-03-18 14:48:36 följande:
    Allt som har med Monsantos att göra på något sätt. Dels deras egna produkt som RoundUp men även företag som använt Monsantos produkter för att får fram sin egen slutprodukt. De som kan hittas i Sverige är:

Cadbury, Campbells, Coca Cola, Green Giant, Heintz, Hellmans, Kellogs, Knorr, Kraft, Lipton, Minute Maid, Ocean Spray, Pepsi, Pringles, Quakers, Schweppes, Uncle Bens och Unilever.

Varför? Om du har tid så kolla på denna film.

" rel="nofollow" target="_blank">

Jösses vilken lång lista man skulle kunna göra av det här Förvånad
  • Monchichier
    Stepph skrev 2014-03-18 18:27:01 följande:

Sätt igång då! Du har redan satt tonen/ och nivån med de andra listorna, nu förväntar vi oss samma kvalitet!
    Rent spontant känner jag: Fasen vilket jobb! Vem betalar timarvodet på det här?
  • Monchichier
    de Robespierre skrev 2014-03-19 08:44:31 följande:
    Både rätt och fel i mina ögon. Monsanto lär ju inte gå i konkurs för att jag inte köper deras produkter. Inte heller de företag som använder Monsantos produkter. För mig handlar det istället om att jag inte vill utsätta mig för saker som de inte kan förklara som säkra. Inte heller bli en del i deras experimenterande med GMO mm för att de skall tjäna mer pengar - och om det går åt helv så är det vi som får ta notan.
    Tänker man så så är det väldigt mycket jag bojkottar, bland annat:
    Tobak,
    Droger,
    Alla företag som tillverkar inlines,
    Små bilar, 
    I viss mån alkohol,
    Internet Explorer
    Windows Vista
    Kollektivtrafik

Sedan bojkottar jag också bland annat:
    odoppade kex, kakor, skorpor och annat hårt som gnisslar mellan tänderna
    Broar
    Höga höjder
    Nikon
    Kicks
    Burger King
    Att betala räkningar
    Kattlådsrensning

För att jag inte vill utsätta mig för osäkra, otrevliga och tråkiga saker
  • Monchichier
    Anonym (ö) skrev 2014-03-30 11:08:21 följande:
    Nja, jag tycker knappast det tillhör allmänbildningen att veta vilka filmer Alec Baldwin har gjort.
    Men det tycker jag. Och jag tycker definitivt att det hör till allmänbildningen att veta vilka som är med i The Aviator, The Departed, Notting Hill och Pearl Harbor.
  • Monchichier
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-31 17:57:10 följande:
    ALLA som är med...? Eller bara huvudrollerna?
    De mest kändaste, behöver nödvändigtvis inte vara huvudrollerna. 
    Men såklart att man inte bör komma ihåg Aviators second assistant to third assistant animal colorist.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?