• Lapsang

1,5-åring som vaknar varje-varannan timme

What to do?? Fick bra råd här när hon skulle sluta ammas och det gick super till slut. Så nu vänder jag mig till er kloka igen.

Nuvarande sovförhållanden: sover i egen säng (samsovning funkade inte pga sprattel), en madrass på golvet närmare bestämt. Nattas genom att en förälder ligger och myser med henne på madrassen. Detta är nytt sedan bara två nätter. Dessförinnan var det bära runt som gällde. Men hon har passerat 10 kg och min rygg orkar inte mer. Maken och hon sover i sovrummet. Han är föräldraledig. Jag och äldre barnet sover i barnrummet. Jag jobbar. Hon äter inte på natten. När hon vaknar är hon lätt att söva om bara genom att plocka upp henne, ge vatten och gå runt en minut bara.

Hur ska vi få henne att inte vakna så ofta? Alt kunna somna om själv?

För den som inte sett att tråden ligger i ap-forumet vill jag påpeka att inga skrikmetoder är av intresse.

Snälla hjälp innan vi kollapsar fullständigt av trötthet!

• Svar på tråden 1,5-åring som vaknar varje-varannan timme
  • Ellie

Vad händer om ni inte snabbt plockar upp henne, ger henne vatten och bär henne någon minut?
    Vaknar hon till ordentligt då och börjar skrika, eller kommer hon till ro på egen hand efter några minuter?
    Vad händer om ni bara lägger en hand på henne och säger något i stil med "det är fortfarande natt så vi sover lite till nu"? Kanske sjunger några rader ur en sång?
    Jag tänker att man kanske kan minska på vad som händer när hon vaknar, dvs inget vatten och inte upp och bära.

Sedan förstår jag inte heller riktigt... Hon är lätt att söva om på bara några minuter. Är det sedan så att ni bägge två ligger vakna länge efteråt? Ni sover ju i olika rum. Borde inte en av er kunna sova bra varje natt då? Om ni växlar vem som sover med 1,5-åringen så borde ni ju få ganska många bra nätter trots allt?

• faithfully

Håll handen eller ligg kind mot kind och ligg kvar och se om hon lugnar ner sig efter en stund, visa att det är natt genom att inte prata eller tända lampor eller stiga upp etc. Fungerar bäst för oss

• Alexi

Jag håller helt med, vänj av med att bära runt, plocka upp, vatten osv, ligg bara stilla, stilla bredvid henne (hoppa ner till henne på madrassen direkt när hon vaknar) och ge närhet och viska att nu ska vi sova.

• Natulcien

Jag håller också med de andra. Gör på samma sätt som vid nattningen när hon vaknar på natten; d.v.s. lägg dig bredvid, stryk över ryggen och säg att "det är mitt i natten och vi behöver sova mer". Undvik att plocka upp och ge vatten.

• Lapsang

Tack för svar! Vi gör så som ni skriver i första hand och det funkar ibland. Ibland börjar hon då istället skrika mer o mer tills hon blir hysterisk. Plockar man upp henne då lugnar hon sig snabbt. Tycker ni vi ska avstå från det och istället ligga kvar? Om man gör det brukar hon bli ännu argare om man försöker trösta klappa o krama. Men om man inte gör ngt alls känns det som att man lämnar henne ensam m de upprörda känslorna och att det blir en skrikmetod.

ellie-jag får sova på vardagnätter för att orka jobba. Min man blir kanonsliten och behöver få sova ut på helgerna. Jag är också trött då efter att ha gått upp i ottan och lagt mig lite för sent varje kväll för att få ngn avkoppling utan barnen på kvällen och skulle egentligen vilja sova ut också. Så på helgerna är jag aptrött grinig o osocial. Därför vill vi få ordning på det. Tycker hon i den här åldern borde klara att sova bättre.

• Alexi

Ni ska finnas där hos henne, erbjuda tröst och närhet men också förmedla att nu är det natt, nu ligger man still och sover.

• frökenelisabeth
    Lapsang skrev 2014-03-15 13:51:44 följande:
    Tack för svar! Vi gör så som ni skriver i första hand och det funkar ibland. Ibland börjar hon då istället skrika mer o mer tills hon blir hysterisk. Plockar man upp henne då lugnar hon sig snabbt. Tycker ni vi ska avstå från det och istället ligga kvar? Om man gör det brukar hon bli ännu argare om man försöker trösta klappa o krama. Men om man inte gör ngt alls känns det som att man lämnar henne ensam m de upprörda känslorna och att det blir en skrikmetod.

ellie-jag får sova på vardagnätter för att orka jobba. Min man blir kanonsliten och behöver få sova ut på helgerna. Jag är också trött då efter att ha gått upp i ottan och lagt mig lite för sent varje kväll för att få ngn avkoppling utan barnen på kvällen och skulle egentligen vilja sova ut också. Så på helgerna är jag aptrött grinig o osocial. Därför vill vi få ordning på det. Tycker hon i den här åldern borde klara att sova bättre.

Jag känner igen mycket av det du skriver. Vi valde i möjligaste mån att ligga kvar, och försöka lugna, krama och klappa och säga "det är natt, vi ska sova nu!". Ibland spelade vi lite lugn musik på telefonen om det var riktigt krisigt. Jag tänker att så länge ni inte lämnar henne ensam, utan är där och kommunicerar med henne, så är det ju ingen "skrikmetod" även om hon skriker. Hur länge har det varit såhär? Pratar hon något? Sonen hade en period runt 19-20 månaders ålder då det var krisigt med sömnen, efter att ha varit bra i en period tidigare. Ibland sa han "aj aj mun" och då förstod vi ju att det var tänderna som spökade. Vi har haft en nappflaska med vatten i sängen som har lugnat honom ibland också.
  • faithfully

Ett tag vart vår tjej tokig om vi höll om henne för mycket när hon skrek på natten, då fungerade det bäst att bara hålla handen och hon fick fläka ut sig... Som att vi störde henne i sömnen att hålla om och stryka

• mmel

Våra barn kanske är lika? Vår son har också alltid vaknat regelbundet under natten och behövt få lite hjälp att somna om och han sov också bara korta stunder på dagen, typ 35 minuter. Jag tror att han har ett sömnmönster där han sover väldigt lätt och kommer upp i ytlig sömn ofta och vaknar då till. Den första "skarven" i sömnen kommer efter ca 35 minuter och dagtid tar han sig inte förbi den. På kvällstid brukar det gå att få han att somna om. Men sen vaknas det med jämna mellanrum under natten, och där emellan är det ofta mycket sprattlande i sängen. Jag har prövat det mesta (utom skrikmetoder) men försonades till slut med att han helt enkelt har en ytlig och lättstörd sömn.

För vår del blev det mycket bättre när han var ca 20 månader. Han har fortfarande samma ytliga sömn men nu verkar han mogen att kunna ligga kvar lugnt och somna om själv i betydligt högre grad. Det är verkligen ett lyft i tillvaron ska jag säga att få sova lite fler timmar i sträck och dessutom inte behöva springa in och ut i sovrummet på kvällarna.

Jag hoppas att det lättar för er och att er dotter också "växer till sig" vad gäller omsomnandet.

• Lapsang

Mmel: ja kanske, hon är bättre nu! Tror det mest var att maken snarkar och sen han flyttade ut i vardagsrummet sover hon bättre!

Svar på tråden 1,5-åring som vaknar varje-varannan timme