• HollyH

Vad tycker ni om denna frisyr för en liten pojke?

varför är det så "främmande" att pojkar faktiskt sjävva väljer långt hår och rosa skor ibland?

Anonym (??) skrev 2014-03-15 13:26:40 följande:
    Är det du som styr honom att ha långt hår och rosa skor eller har han valt själv? Han ser verkligen ut som en tjej.
    Skulel du ställt samma fråga till en flickas förälder?
  • HollyH
    Anonym (??) skrev 2014-03-15 13:42:54 följande:

Ser absolut inte något feö med att han vill ha rosa skor och långt hår, jättebra att han kan ärva syrrans. , Men många gånger är det genusengagerade föräldrar som har killar med långt hår. Har jobbat inom förskola många år och sett en del. Tror inte han vill se ut som en tjej när han börjar i skolan, absolut långt hår men antagligen inte rosa skor.
    Och varför är det så tror du? Att det är de genusengagerade föräldrarna?
    Jo, för att de inte sätter upp gränser för sina barns utseende baserat på kön. "nej, det är en tjejfärg/ett killplagg" etc används helt enkelt inte som argument.

Jag har också jobbat på förskola i många år och tycker det är härligt när barn får chansen att pröva sig fram på många områden utan att begränsas av sterotyper.

Min egen son har koll på normen men är  trygg i att välja själv det HAN tycker om. Nu senast valde han svarta jogginskor m rosa snören och regnbågsfärgade sulor . Han är 8 år och säger: Det är oftast tjejer sm brukar ha rosa, fast jag säger -brukar-, inte -måste-, för man får göra som man vill och välja det man tycker om.
    Och nej, han är inte retad.
  • HollyH
    Anonym (ts) skrev 2014-03-15 13:54:28 följande:
    Om dina barn vill gå till skolan iklädd i lakan och skosnöre? alltså som togadräkt. Får de göra det?

Om dina barn vill raka av all hår? får de göra det?

Om dina barn vill använda smink varje dag? får de göra det?

Om dina barn vill få ansiktet målad grön som groda varje dag, får de göra det?
    Det är ju inget som har med KÖN att göra.
    Inget av mina barn får göra ovanstående (utom möjligtvis raka av sig håret - det kan jag ta en diskussion om) - av andra anledningar. Men inte pga det kön de tillhör.
    Men långt hår vs kort hår, osv, det får man ha om man VILl oavsett om man är pojke eller flicka.
    "nej, för du är pojke!" eller "Nej för du är flicka" är inga godtagbara argument i det här huset.
    Att gå naken eller klädd i lakan till skolan får varken son eller dotter, för att det är inte riktiga kläder. Att sminka sig i skolan får varken son eller dotter då de är för små. men när de är typ 13-14 så komemr jag att tillåta det, både för son och dotter...
  • HollyH
    Anonym (ts) skrev 2014-03-15 14:48:09 följande:
    Mina frågor har inget med kön att göra. Jag ville bara veta vad går gränsen för vad erat barn få bestämma själv.
    Jag har olika gränssättningsfaktorer, bla väder, ålder osv. Men ingen baserat på kön.
  • HollyH
    Anonym (ts) skrev 2014-03-15 14:51:37 följande:
    många småpojkar gillar inte att folk tro att de är tjejer, och VICE VERSA.
    Och varför gör de inte det, tror du? Varför är det så hemskt att bli tagen för fel kön?

• HollyH
    Anonym (ts) skrev 2014-03-15 15:31:38 följande:
    Varför inte? De kanske är stolt över sitt kön?
    Ja, det kan man ju vara. Men jag är stolt över att vara den jag är utan att bli särskilt påverkad om nån tror jag är nån annan... Vad är den stora grejen, liksom..
  • HollyH

Men min 2-åring har t ex ingen koll på kön än, så vad spelar det för roll om folk tror fel där?

• HollyH

Varför är det så svårt att inse att en del pojkar fasktisk själva vill ha långt hår? Och/eller gillar rosa/glitter?

Svar på tråden Vad tycker ni om denna frisyr för en liten pojke?