• Pezta

Oförklarliga ilningar i tänderna??

Hej! Jag har alltid haft känsliga tandhalsar. Men för 2 dagar sedan så kom smygande ilningar i vänstra tänderna. Den mellersta tanden först samtidigt som den över på samma plats ilar samtidigt. Dessa ilningar har ökat kraftigt till ilningar/värkar i de två tänderna samt att ilningarna ibland sträcker sig det till tanden bredvid samtidigt. Jg har aldrig haft hål i tänderna så kan inte förklara skillnaden om det skulle vara karies. Min sambo tror inte att det är karies eftersom ilningarna försvinner helt i flera timmar ibland när jag har tagit en ibumetin. Och det värker inte så kraftigt som karies ska göra. Utan det känns exakt som om man har isvatten i munnen hela tiden. Kan detta vara typ blottad tandrot? Och hur i så fall ska man ta till väga då? Tandläkaren kan inte göra något åt det ändå väll? Hade tänkt givetvis att ringa och höra med dom om detta. Men vill få lite förinformation först från andra som har varit med om detta innan

• Svar på tråden Oförklarliga ilningar i tänderna??
  • Kerubmamman

Det är väldigt olika hur det känns om man har karies. I 90% av mina lagningar har jag aldrig haft några känningar. Trots att det ibland varit frågan om så djupa hål att jag har fått rotfylla tanden. 

Du ska definitivt kontakta tandläkare. När var du på kontroll senast? 
    Det är inte ovanligt att få problem efter graviditet heller 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Haskel

Enligt vad du beskriver, är det troligtvis "början" till tandlossning.

Det är inte så farligt som det låter. Det är som en långvarig irritation vid tandhalsarna. Bättre, men mindre hård tandborstning brukar lösa det. Men det brukar dröja lite innan det ger resultat.

• Pezta

Ja jag har största misstanke att det har med roten att göra. Har börjat med emalj tandkräm , munskölj samt tandtråd på morgonen. Borstar givetvist med små runda rörelser. Direkt efter att jag har gjort det så förvinmer ilningarna och kommer smygande tillbaka efter 20 minuter. Den försvinner även direkt när jag dricker teh... Därav min sambo inte tror att det är karies för då hade det gjort ont hela tiden.... Enligt han iaf. Har ju ingen aning hur det känns. Jag har ju inte så ont så att jag blir "handikapp"och försvarslös typ.. Det är bara samma ilning som när man dricker isvatten. Men väldigt långvarig :-P

• Ellie

Så blir det för mig ibland. Det brukar sitta i några dagar och jag tar ipren under tiden. Det som hjälper mig bäst är att använda fluortabletter under tiden det ilar som mest. Har inte fått någon vettig förklaring av min tandläkare. Inga hål och ingen tandlossning.

• OliviaP

Blir så trött på människor som yttrar sig i frågor dom inte vet ngt om! Låter absolut inte som tandlossning! Låter snarare som att du bruxar (pressar/gnisslar tänderna) detta kan göra att det blir känsligt då emaljen blir nött. Borsta med tandkräm mot ilningar, har du även ömma käkmuskler, huvudvärk?

Svar på tråden Oförklarliga ilningar i tänderna??