• intetnyttpåplusfronten

    Blir GALEN på att katten hoppar upp framför TVn hela tiden!

    Jag vet inte om vi gör något fel, men vi har haft denna katt i snart 6 år, och han är stört omöjlig! 

    Vi har vissa regler här hemma, katterna får inte vara på borden eller diskbänkarna eller på TV-bänken (därför att han klöser på TVn av någon konstig anledning). Han krafsar liksom, han gör det även på fönster, speglar och dörrar, vilket inte är lika irriterande, men fattar inte varför. De har tre klösträd som används flitigt, så det har inte med det att göra. När jag hade utekatt så betydde krafsandet att katten ville ut eller in, men dessa är innekatter och han krafsar liksom på allt... lampskärmar, diskmaskin osv. Antar att han är uttråkad kanske? (Han har sin kompis som han leker och busar med och jag försöker aktivera dem varje dag med deras leksaker) Men hursomhaver!

    Han hoppar alltså upp på TV bänken och sätter sig och krafsar på TVn. De första tre åren försökte vi med vattenspruta (sprutade direkt han hoppade upp så att han skulle fatta sambandet), visst hoppade han ner men han har liksom inte slutat med själva beteendet! Vi har även sagt NEJ med barsk röst och slängt ner honom ett par gånger, det resulterade i att han hoppar nu ner när man reser sig från soffan och säger NEJ. Det räcker inte att sitta kvar och säga NEJ. (Vi slutade med vatten eftersom man ibland missar och träffar TVn istället)

    Det är detta som är det jobbiga. Under ett avsnitt på 50 min så får man resa sig var tredje minut, gå ett par steg och så hoppar han ner och gömmer sig under bordet. Det är väldigt irriterande!

    Någon som har något förslag på hur vi ska få honom att sluta?? Eller är han helt enkelt omöjlig? Han VET ju att han inte får vara där, han bara skiter i det! Om jag ser honom gå mot TVn så säger jag NEJ och då stannar han och sätter sig ett par sekunder tills jag tittar på TVn igen, då smyger han fram och hoppar upp. 
    Han går också runt och "pratar", låter väldigt mycket och man hör att han har djävulskap på G. Medan jag skrivit detta så har jag fått gå och jaga ner honom 7 gånger och fått ropa NEJ fler gånger, för att han går runt och låter tills han hoppar upp vid TVn!

    Snälla nån, hjälp mig!


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Svar på tråden Blir GALEN på att katten hoppar upp framför TVn hela tiden!
  • Akua

    Haha stackare! Jag känner igen mig! Min katt hoppade ständigt upp på diskbänken och så fort jag gick upp från soffan i vardagsrummet (hon såg mig inte och jag inte henne) så hoppade hon ner. Kunde göra så hur mycket som
    helst.
    Jag la folie på bänken, sprutade vatten, skrek nej, skrämde henne...inget fungerade.Katt


    Jag märkte dock att hon oftast hoppade upp från ett element. Jag köpte dubbelhäftande dejt och tejpade på elementet och nu hoppar hon inte upp på diskbänken längre. De flesta katter tycker det är obehagligt att kliva på tejp.

    Har även satt på flera ställen på soffan där hon brukar klösa...

    Så prova med det!! På Jula finns det genomskinlig dubbelhäftande tejp som inte syns så mycket. Tror det är tänkt att man ska ha den under mattan eller så. Du får väl vara lite försiktig från början och provtejpa och sen dra bort eftr några dagar för att se så det inte lämnar fula märken...eller så kan du tejpa på din hud några gånger innan du sätter fast det på möbeln.

  • Aniiee

    Gnid in området med citronsaft (om det inte bleker möbeln). Eller citronsåpa, kan funka också.

    Eller lägg aluminiumfolie under ett tag, tills katten fattar att det är obehagligt framför tvn.


    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • anli

    Min katt hoppar också upp vid tv bänken och stör fast hon inte får men det gör hon endast för att hon vill någonting! Hon vill ha vår uppmärksamhet helt enkelt. Ibland vill hon gå ut, ha mat eller bara visa att hon finns :p så kanske är det något han vill när han gör sådär.

  • Majsan70

    Sånt får man ta när man har katt helt enkelt. Katter bryr sig inte om dina regler. Ha en laserpekare liggandes vid soffan som du kan använda när katten sätter sig framför tvn så slipper du resa på dig.

  • intetnyttpåplusfronten

    Nej jag vet att det inte går att uppostra katten eftersom den inte känner någon lust att göra som vi vill.

    Vattenspruta har vi provat, även laserpekare. Funkar inte...

    Att säga att katten inte bryr sig känns som en grej man nte kan normalisera om, jag har haft katt hela mitt liv och de har gått att uppfostra. Däremot minns jag inte vad jag gjorde förr?? Fattar att katter är olika, men varför har det alltif dfunkat förr och även för min man??


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • aleakim

    När vi haft liknande problem så har vi ställt något där katten brukar hoppa upp. Ni skulle kunna flytta fram teven en bit eller ställa något annat som inte går att kliva på där.

    Efter ett tag har vi tagit bort föremålet men det har katten inte fattat och ovanan är bruten :)


    BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Akua
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-03-26 23:42:11 följande:
    Nej jag vet att det inte går att uppostra katten eftersom den inte känner någon lust att göra som vi vill. Vattenspruta har vi provat, även laserpekare. Funkar inte... Att säga att katten inte bryr sig känns som en grej man nte kan normalisera om, jag har haft katt hela mitt liv och de har gått att uppfostra. Däremot minns jag inte vad jag gjorde förr?? Fattar att katter är olika, men varför har det alltif dfunkat förr och även för min man??
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.

    Provat tejp ännu som jag skrev om??
  • Majsan70
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-03-26 23:42:11 följande:
    Nej jag vet att det inte går att uppostra katten eftersom den inte känner någon lust att göra som vi vill.

    Vattenspruta har vi provat, även laserpekare. Funkar inte...

    Att säga att katten inte bryr sig känns som en grej man nte kan normalisera om, jag har haft katt hela mitt liv och de har gått att uppfostra. Däremot minns jag inte vad jag gjorde förr?? Fattar att katter är olika, men varför har det alltif dfunkat förr och även för min man??
    Katter är ögontjänare det är bara att ta det med i beräkningen. Visst kan du "uppfostra" men tro inte att de gör som du säger när du lämnar. 
    Katter är olika individer helt enkelt och viss är mer mottagliga än andra. Jag har 6 katter som alla är olika. Vissa av dem är "uppfostrade" och gör inte vissa saker när vi är i närheten, medans vissa av de andra totalt struntar i detta. 
    Det är charmen med att just ha katt och det får man försöka stå ut med. 
    Prova nåt annat än laserpekare då känner jag. Pimpelspö med oemotståndlig råtta som ni slänger iväg o halar in? Godisar som ni slänger iväg? Papperstussar?
    Eller så får du leva med detta som ju trots allt är bättre än att katten pinkar i alla hörn?
  • ForReal

    Katten har lärt sig att när du ställer dig upp och säger nej så händer det han vill, han får uppmärksamhet. Tyvärr har det nog blivit så, jag har själv varit med om det. Har en katt som krafsar på dörrar när han har tråkigt, och speciellt en dörr där jag fick säga till en del. Och vart stod han då och krafsade mer och mer? Jo, just vid den dörren :) så där gick jag på en nit. Så jag slutade HELT med att säga ifrån när han gjorde det. När det gått en halv minut eller så efter att han slutat, så satte jag igång att leka med laserpekare. Eller nån leksak, något som stimulerade honom. Han ville ju helt enkelt leka med mig, och jag gissar att er katt också vill det. Testa att ignorera och sen fram med laserpekaren :)

  • ForReal

    Det där med att jag väntade någon minut var för att han skulle komma ur sinnesstämningen lite och inte se laserpekaren som nya uppmärksamheten (istället för att säga nej). Han ska inte koppla ihop krafsandet med att få direkt som han vill. Om du förstår hur jag menar? :) Min katt har nästintill slutat krafsa nu, då jag märker innan han börjar "bete sig" att nu har han lekt för lite och då drar jag fram en leksak innan han hinner börja. Har också lärt mig att vissa katter verkligen behöver mycket mer lek och tid med sin människa än andra. Jag tyckte jag gav denna kille massa tid, men han behöver lite mer än det jag trodde. Han har två kompisar men tiden med oss människor kompromissar han inte med :) Hoppas mina svamliga nattråd kan hjälpa dig, vår katt verkar väldigt nöjd nu.

  • intetnyttpåplusfronten
    aleakim skrev 2014-03-26 23:52:55 följande:
    När vi haft liknande problem så har vi ställt något där katten brukar hoppa upp. Ni skulle kunna flytta fram teven en bit eller ställa något annat som inte går att kliva på där.
    Efter ett tag har vi tagit bort föremålet men det har katten inte fattat och ovanan är bruten :)
    Törs inte flytta fram tvn för då går han bakom och puttar på den.. 
    Vi har ställt en massa grejer där men man kan inte täcka 100 % av ytan så han hittar ju ställen att kliva på :p
    Akua skrev 2014-03-27 00:15:48 följande:

    Provat tejp ännu som jag skrev om??
    Nej kommer ju aldrig ihåg att köpa! Haha. Men ska göra det :) Men fastnar han inte då? Tänk om klorna lossnar?
    Majsan70 skrev 2014-03-27 09:53:33 följande:
    Katter är ögontjänare det är bara att ta det med i beräkningen. Visst kan du "uppfostra" men tro inte att de gör som du säger när du lämnar. 
    Katter är olika individer helt enkelt och viss är mer mottagliga än andra. Jag har 6 katter som alla är olika. Vissa av dem är "uppfostrade" och gör inte vissa saker när vi är i närheten, medans vissa av de andra totalt struntar i detta. 
    Det är charmen med att just ha katt och det får man försöka stå ut med. 
    Prova nåt annat än laserpekare då känner jag. Pimpelspö med oemotståndlig råtta som ni slänger iväg o halar in? Godisar som ni slänger iväg? Papperstussar?
    Eller så får du leva med detta som ju trots allt är bättre än att katten pinkar i alla hörn?
    Jo jag vet att katter är ögontjänare, men det är det konstiga. På dagarna när de är ensamma så låter de bli allt de inte får göra, det är bara när vi ser som det ska jävlas!
    ForReal skrev 2014-04-04 00:12:40 följande:
    Katten har lärt sig att när du ställer dig upp och säger nej så händer det han vill, han får uppmärksamhet. Tyvärr har det nog blivit så, jag har själv varit med om det. Har en katt som krafsar på dörrar när han har tråkigt, och speciellt en dörr där jag fick säga till en del. Och vart stod han då och krafsade mer och mer? Jo, just vid den dörren :) så där gick jag på en nit. Så jag slutade HELT med att säga ifrån när han gjorde det. När det gått en halv minut eller så efter att han slutat, så satte jag igång att leka med laserpekare. Eller nån leksak, något som stimulerade honom. Han ville ju helt enkelt leka med mig, och jag gissar att er katt också vill det. Testa att ignorera och sen fram med laserpekaren :)
    Jo jag skulle vilja prova det sättet, jag har sagt till maken att katten vill ha uppmärksamhet och det får han ju när vi springer upp och säger åt honom! Vi kan ignorera madrassätandet och krafsandet på dörrar och diskmaskin, men maken vill inte ignorera tv krafsandet eftersom katten repar ju nya tvn :o 
    ForReal skrev 2014-04-04 00:17:23 följande:
    Det där med att jag väntade någon minut var för att han skulle komma ur sinnesstämningen lite och inte se laserpekaren som nya uppmärksamheten (istället för att säga nej). Han ska inte koppla ihop krafsandet med att få direkt som han vill. Om du förstår hur jag menar? :) Min katt har nästintill slutat krafsa nu, då jag märker innan han börjar "bete sig" att nu har han lekt för lite och då drar jag fram en leksak innan han hinner börja. Har också lärt mig att vissa katter verkligen behöver mycket mer lek och tid med sin människa än andra. Jag tyckte jag gav denna kille massa tid, men han behöver lite mer än det jag trodde. Han har två kompisar men tiden med oss människor kompromissar han inte med :) Hoppas mina svamliga nattråd kan hjälpa dig, vår katt verkar väldigt nöjd nu.
    Haha ja jag förstår hur du menar ;) Kanske ska börja leka lite mer med honom!
    I övrigt har vi gått tillbaka till vattensprutan, ska nog köpa en till som vi kan i sovrummet när han jävlas på natten. Det får honom ju att gå ner och jag tror inte han uppskattar den uppmärksamheten :p Så får tvn ta ett skvätt då och då helt enkelt :p 



    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Akua

    Haha nej katten fastnar inte på den dubbelhäftande tejpen. SÅ "bra" är inte tejpen. Finns inte en chans :)

  • tjej20120507

    Väggfäste för tv:n? och helt enkelt ta bort möbeln katten hoppar upp på..
    för övrigt har jag inte hört talas om nån katt tidigare som inte lärt sig av vattenspruta, brukar vara väldigt effektivt! Skrattande

Svar på tråden Blir GALEN på att katten hoppar upp framför TVn hela tiden!