• Anonym (hejsan00)

fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...

Hej

Är en kvinna i 30 års åldern, är sjukskriven och har försörjningsbidrag och arbetstränar under sjukskrivningen.

Varje sommar kan man söka extra fond pengar, brukar bli 1000kr, så att man kan t ex åka på lite utflykter i skåne med med sommarkortet som man kan köpa här i skåne.

Nu vill min brors son till tyskland, och då tycker min bror som vanligt att JAG ska betala, har alltid betalat annars när jag hade arbete med mera...

Lång historia kort...

Det ska i så fall bli en dagstur till tyskland via trelleborg, men jag vill inte åka. Är nykter alkolist och visar upp blodprover varanna vecka. 

Felet är att inte ens vill åka till tyskland, är rädd för återfall sen att JAG ska ta mina fondpengar till detta.
    Jag börjar må bättre och vill därför om jag får några åka lite i skåne för dem pengarna och så österlen med mera

Men min bror har redan börjat puff i sin son att det kanske bli tyskland och JAG ska betala.
    Han har taxi jobb och hög hyra 11000kr och hans fru arbetar inte har någon form av bidrag 2000kr
    så han kan inte betala

Nu känner jag mig dum och säga att jag inte vill

Kan man ljuga och säga att man inte fick några pengar från fonden? inte säker att man får, ska söka andra men jag kanske snart ska flytta också och det kostar det med.

Några tips? är jag taskigt mot hans son då??

• Svar på tråden fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...
  • Anonym (X)

Du kan ljuga om du vill.

Men annars säger du bara att du har inte har råd eller lust att betala.

Han utnyttjar ju dig och det är han som gör fel.

• Anonym (hejsan00)
    Anonym (X) skrev 2014-03-16 13:06:58 följande:
    Du kan ljuga om du vill.

Men annars säger du bara att du har inte har råd eller lust att betala.

Han utnyttjar ju dig och det är han som gör fel.
    det gör han alltid..

Om jag inte har pengar får jag inte träffa hans barn heller....alltid så jag hade lite pengar sist fick  låna av min far annars Nja nä vi ska nog inte ut idag på stan sen ser jag på facebook att de har varit ute på stan med mera

känner mig så taskigt, men kan ju inte ens åka till tyskland nu när jag lämnar proverna jag kan inte låta bli att dricka då jag är säker på det får ta upp det på aa möte senare i veckan
  • Anonym (v)

jag förstår inte riktigt, varför ska du betala för hans barn? Han får väl betala själv?

Du behöver inte förklara nåt egentligen men varför ska nån som är sjukskriven stå för fiolerna?

• Mother of 4

Snälla rara, klart du inte ska betala för hans son när du har så knapert själv. Åk till Österlen eller vart du vill.

• Anonym (hejsan00)
    Mother of 4 skrev 2014-03-16 13:15:00 följande:
    Snälla rara, klart du inte ska betala för hans son när du har så knapert själv. Åk till Österlen eller vart du vill.
    ja....

det vill ju göra....
  • Pirum

Klart du kan säga nej. Säg antingen bara att du inte vill eller att du inte kan för att du har lägre inkomst nu. Risken med att säga att du har lägre inkomst är att det kan ifrågasättas, dvs att din bror börjar fråga ut dig om din ekonomi och liksom argumenterar omkull dig så att du ändrar dig. Du får helt enkelt ha en plan för det.

Det är väldigt generöst av dig att ha hjälpt till förut men det är inte ditt ansvar att betala för din brorsons semester. När du dessutom har försörjningsstöd tycker jag det är otroligt girigt av din bror att ens föreslå att du ska betala.

Om du tycker att det är svårt att säga nej och stå på dig så tycker jag absolut att du ska ljuga och säga att du inte fått fondpengar.

• Nape

Men oj, din bror är inte snäll nu. Man söker fondpengar till sig själv, till det man behöver. Det finns säkert fonder där din bror kan söka pengar! Majblomman till exempel. Där kan han söka pengar till sonens semester.

Du behöver träna på att vara stark och säga NEJ. Likadant som du tränar att säga nej till alkohol. Det är så otroligt klokt av dig att känna att Tyskland inte vore en bra idé- och du har rätt! Det vore förskräckligt om du trillade dit igen, nu när du kämpar hårt. Känns Tyskland fel redan innan så ÄR det fel!

Jag hoppas du får bra stöd hos aa! Din bror borde _stötta_ dig i detta!

• Anonym (hejsan00)
    Pirum skrev 2014-03-16 13:19:08 följande:
    Klart du kan säga nej. Säg antingen bara att du inte vill eller att du inte kan för att du har lägre inkomst nu. Risken med att säga att du har lägre inkomst är att det kan ifrågasättas, dvs att din bror börjar fråga ut dig om din ekonomi och liksom argumenterar omkull dig så att du ändrar dig. Du får helt enkelt ha en plan för det.

Det är väldigt generöst av dig att ha hjälpt till förut men det är inte ditt ansvar att betala för din brorsons semester. När du dessutom har försörjningsstöd tycker jag det är otroligt girigt av din bror att ens föreslå att du ska betala.

Om du tycker att det är svårt att säga nej och stå på dig så tycker jag absolut att du ska ljuga och säga att du inte fått fondpengar.
    Han vet att jag social bidrag och är sjukskriven, arbetade en massa innan.
    köpte glasögon till hans pojke också, han skulle betala tillbaka det fick jag aldrig.
    Bjuda då var ju okej med att inte har egna barn med mera

Det är så att jag har så svårt för att ljuga också, får jag pengar så kanske han undrar hur har du råd med det?

sen har jag också social fobi, går i kbt och tycker det är svårt att åka iväg själv och då kanske jag vill ha någon med mig till österlen och då blir det ju han jag måste fråga och HUR har du råd med det och inte tyskland

sen hur har du råd att supa så? jo men vad jag gjorde med mina pengar innan är min sak och min lön, nu är jag ju nykter och så
    söp ju inte bort hela lön hela tiden ju köpte kläder, hyra,el med mera och sånt.
  • Anonym (Wtf???)
    Anonym (hejsan00) skrev 2014-03-16 13:09:58 följande:
    det gör han alltid.. Om jag inte har pengar får jag inte träffa hans barn heller....alltid så jag hade lite pengar sist fick  låna av min far annars Nja nä vi ska nog inte ut idag på stan sen ser jag på facebook att de har varit ute på stan med mera känner mig så taskigt, men kan ju inte ens åka till tyskland nu när jag lämnar proverna jag kan inte låta bli att dricka då jag är säker på det får ta upp det på aa möte senare i veckan

Varför känner DU dig taskig för att fin bror kräver dig på pengar för att få umgås med hans barn? Han är ju ta mig fan störd i hela huvudet. Stackars dig som har ett sånt drägg att dras med.
  • Nape

Har du någon syster, eller mamma, som kan stötta dig mot din bror? Han är ju jätteelak och har INGET med din ekonomi att göra! Du har DINA pengar, han har sina.

Gud, jag blir så upprörd! Att han bara kan med att vara såhär mot sin syster!

Svar på tråden fondpengar till Tysklands resan NEJ jag vill inte...