Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Tonårstrots

Vad gör man när man håller på att koka över av ilska?

Bonusdottern har skrivit en lapp med Fuck you och lagt på mitt skrivbord. Nu har hon åkt till sin mamma och jag träffar henne inte på en vecka.

Jag har tyckt att hon varit rätt egoistisk i helgen, och det tyckte även hennes pappa, och jag hade litet samlad
    ilska så jag fick faktiskt ur mig nåt dumt till henne också som jag förstår sårade henne, därav lappen hon skrev
     kan jag tänka.

Men nu med lappen hon skrev har jag liksom tappat lusten att gå och be henne om ursäkt. Nu känner jag mig både sårad och arg. Och mitt beteende när jag är det är att jag drar mig undan, inte vill tala med personen, ignorerar.
    Pappan har lovat att medla mellan oss när hon kommer härnäst och det är väl bra. Men jag är just nu så frustrerad att jag inte kan tänka på nåt annat. Vad tänker ni?

Vad gör man?
  • Svar på tråden Tonårstrots
  • Anonym (Bonusmamman)

Tack för svaren.

Nej vi har absolut inte en jargong av att svära till varandra i vår familj. Då hade jag nog inte ens startat tråden
    för då hade det varit vardagsmat. Det här är nog första ggn någon säger så till mig i mitt liv.

Ja det är bra att vi är ifrån varandra en vecka så att man orkar med att vara vuxen och hjälten sen.
    Tack för påminnelsen.
    Och jag behöver vara det, för jag bar mig ju också illa åt mot henne.

Vad gjorde jag då?
    Jag kläckte ur mig att hon var väl litet trögtänkt (apropå att hon klev över en jacka som två ggr som låg i trappen som var hennes och gammal och hon gått med på att slänga precis innan, och jag bett henne slänga. "Men vadå, jag fattade inte att det var JAG som skulle slänga den?" , och då kom min dumma kommentar då). Så jag förstår att det jag sa sårade henne väldigt eftersom hon skrev en så hemsk lapp.

Puh.
    Men jäklar vad det tog. Det känns som att tiden stannade. Sårad? Ja. Arg? Ja.
    Lust att vara hjälte? Nej
    Inte just nu i alla fall... morr

• Anonym (Bonusmamman)

Det är väl det den här tråden handlar om egentligen. Att orka vara hjälte när man ser svart.
    Nu har vi ju tur för ilskan hinner väl rinna av oss båda eftersom vi inte ses på ett tag, men om hon varit hemma och man hela tiden som vuxen (hur dumt tonåringen än bär sig åt) måste vara den som går efter, tröstar, slätar över, ber om ursäkt, så - i och för sig bär man sig rätt åt - man lär barnet vad som är rätt genom att göra det som är rätt och kan känna sig starkare i det - men man får inte alltid upprättelse tillbaka. Även om det är ett barn vi pratar om så blir relationen litet skev faktiskt. I en situation där båda är sårade tror jag båda behöver upprättelse. Det är därför det är bra att pappan - som är mkt klok och bra - ska medla, för jag tror det behövs denna gång.

Svar på tråden Tonårstrots