• Anonym (.)

Tonårstrots

Jag håller nog med om att du ska låtsas om att du aldrig såg lappen. Du vinner inget på att driva det här vidare, det kommer bara att försämra relationen och stjäla mer energi av er båda två.

Sånt här är svårt. Förstår att det är frustrerande ibland. Jag stöter på en hel del idioter i mitt jobb och min kollega gav mig en gång det gyllene rådet att aldrig någonsin göra något i affekt. Så jag svarar aldrig på något medan jag känner mig ilsk, irriterad o.s.v., utan väntar några dagar. Då blir svaret och bemötandet oftast mycket mer sansat och alla vinner på det.
    Att din dotter försvann en vecka är nog väldigt bra.

Jag tror inte riktigt på fri vilja. Det vi gör beror på våra genetiska förutsättningar och allt vi utsätts för. Bonusdottern menade säkerligen ingenting illa med att vara "trögtänkt" och missa jackan. Hon är tonåring, har en massa hormoner, komplex och har det kanske tufft på olika sätt. Skolan kan ju göra vem som helst disträ. När hon fick höra att hon var trögtänkt blev det kanske för mycket för henne. Du gjorde säkert något impulsivt och dumt också när du var tonåring.

Var förstående och förlåtande. Det blir nog folk av henne till slut också. Det brukar bli det. Och hon behöver nog stödet och uppmuntran mer än pikar. Det är jobbigt att vara tonårstjej idag.

Svar på tråden Tonårstrots