• Anonym (Nervös för allt)

Säg att man får äta makrill i tomatsås!

Innan ni skrattar ut mig helt-vi har försökt hur många år som helst och lagt ner massor med pengar så jag tar inga risker! Ruvar,men kan inte testa förrän tidigast fredag,är jag gravid är det v.4+0 idag. Jag älskar makrill som pålägg,nästan det enda jag äter,men vet att fisk är många restriktioner. Och snälla säg inte "läs på om kostråden"-jag fattar inte den där hysteriskt  långa och krångliga listan!

Om nån vänlig själ bara vet om man får är jag tacksam!  Glad

• Svar på tråden Säg att man får äta makrill i tomatsås!
  • Kaktus

Var bara noga med att konservburken inte är bucklig, men det gäller ju med alla konserver oavsett om man är gravid eller inte. Makrill är ju en fetare fisk så det är jättebra om du gillar det. Massor med omega3.
    Hoppas du får ditt plus. :)

• La Lola

Javisst.
    Minst 2-3 gånger i veckan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Men så bra! Glad  Äter inga charkpålägg så där behöver jag inte ens tänka efter/läsa på,men jag tänkte ju att om jag inte får äta min älskade makrill blir det knapert på mackan. Tungan ute  Bögliga burkar är endast surströmming man får äta.

La Lola skrev 2014-03-16 17:45:31 följande:
    Och som du ser här är kostråden få. Vet inte var du har kollat?

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/g.../

Där finns en enkel fisklista också.

Kollade som gravid -06 och tyckte det var jättekrångligt. Speciellt det där med charkpåläggen,skinka och salami och sånt.  Läste länken ovan och såg att vätterröding gick bort,bra att veta när man bor här och älskar röding.
  • La Lola
    Anonym (Nervös för allt) skrev 2014-03-16 17:49:38 följande:

Kollade som gravid -06 och tyckte det var jättekrångligt. Speciellt det där med charkpåläggen,skinka och salami och sånt.  Läste länken ovan och såg att vätterröding gick bort,bra att veta när man bor här och älskar röding.
    Jaha.

Kokt/varmrökt pålägg/kött = ät direkt
    Torkat/kallrökt pålägg/kött = frys i 3 dygn först (för att ta död på ev toxoplasma)
    Vaccumförpackat = välj en vara med långt kvar till bästföre-datum (för att undvika ev listeria)

• La Lola
    Anonym (Nervös för allt) skrev 2014-03-16 17:49:38 följande:
     Läste länken ovan och såg att vätterröding gick bort,bra att veta när man bor här och älskar röding.
    Fast då läste du nog galet? Ingen fisk är totalt förbjuden.

La Lola skrev 2014-03-16 17:53:27 följande:
    Jaha.

Kokt/varmrökt pålägg/kött = ät direkt
    Torkat/kallrökt pålägg/kött = frys i 3 dygn först (för att ta död på ev toxoplasma)
    Vaccumförpackat = välj en vara med långt kvar till bästföre-datum (för att undvika ev listeria)

Du har alltid koll-tack! Glad
  • La Lola
    Anonym (Nervös för allt) skrev 2014-03-16 17:54:48 följande:
    Du har alltid koll-tack! Glad
    Nja, men allt står i kostråden.
Svar på tråden Säg att man får äta makrill i tomatsås!