Sambon ljög för migratonsverket! Fortsätta eller sluta ljuga nu?
När min sambo kom till Sverige hade han väldigt dåliga erfarenheter av korruption. Han sökte asyl, och fick en advokat. De ville att han skulle lämna ifrån sig sitt pass, men han trodde att de skulle kasta ut honom ur landet om de fick hans pass. Detta, att han inte styrkt sin identidet, är en anledning till att hans asylsökan blev avslagen.
Vi träffades, blev jättekära, och flyttade ihop. Vi pratade naturligtvis om hans asylsökan, och vad som skedde runt allt detta, eftersom jag fick göra mig beredd på att han kunde vara tvungen att lämna landet.
Nu ska han vara tvungen att åka tillbaka till sitt land, och göra en ny ansökan för att få komma tillbaka till mig. Det är det min fråga handlar om.
När han skulle berätta sin historia om varför han skulle få asyl ljög han, av rädsla av att vara tvungen att åka tillbaka. Lögnen handlade om hans familj, att hans föräldrar skulle vara döda, att han bara har en enda syster (fast han har flera), och lite sånt.
Jag pratade med hans advokat och frågade hur vi gör med nya ansökan, och om den gamla skulle finnas kvar på något sätt, så det gick att gå tillbaka till det han sagt tidigare. Advokaten sa att det var så. Jag sa då, lite luddigt, att "då ska vi alltså hålla oss till det som sagts först" och syftade på hans "historia". Advokaten sa något om att han trodde att min sambo ljugit om sin identitet, eftersom han aldrig fått något pass, och att det var vanligt. Jag sa då att den delen stämde. Advokaten sa att när han ansöker om att komma på anknytning så spelar hans tidigare ansökan egentligen inte någon roll, men sa sen att om det kommer fram att han ljugit kunde det påverka hans trovärdighet för nästa ansökan.
Så, nu ska jag äntligen få fram min fråga... Finns det någon som har liknande erfarenhet, av att eran partner ljugit i sin asylsökan, för att sen berätta sanningen vid anknytnings-ansökan? Vad hände, och påverkades det på något sätt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-25 08:25
Jag vill förtydliga att frågan gäller om vi ska fortsätta att ljuga för MIG om hans bakgrund, dvs ska jag också säga att hans familj är döda- eller ska vi erkänna att han ljög tidigare?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-29 17:28
Vi har precis skickat in hans ansökan, och bestämde oss för att vara ärliga.