• Anonym (K.R.)

Sambon ljög för migratonsverket! Fortsätta eller sluta ljuga nu?

När min sambo kom till Sverige hade han väldigt dåliga erfarenheter av korruption. Han sökte asyl, och fick en advokat. De ville att han skulle lämna ifrån sig sitt pass, men han trodde att de skulle kasta ut honom ur landet om de fick hans pass. Detta, att han inte styrkt sin identidet, är en anledning till att hans asylsökan blev avslagen.
    Vi träffades, blev jättekära, och flyttade ihop. Vi pratade naturligtvis om hans asylsökan, och vad som skedde runt allt detta, eftersom jag fick göra mig beredd på att han kunde vara tvungen att lämna landet. 

Nu ska han vara tvungen att åka tillbaka till sitt land, och göra en ny ansökan för att få komma tillbaka till mig. Det är det min fråga handlar om. 
    När han skulle berätta sin historia om varför han skulle få asyl ljög han, av rädsla av att vara tvungen att åka tillbaka. Lögnen handlade om hans familj, att hans föräldrar skulle vara döda, att han bara har en enda syster (fast han har flera), och lite sånt. 
    Jag pratade med hans advokat och frågade hur vi gör med nya ansökan, och om den gamla skulle finnas kvar på något sätt, så det gick att gå tillbaka till det han sagt tidigare. Advokaten sa att det var så. Jag sa då, lite luddigt, att "då ska vi alltså hålla oss till det som sagts först" och syftade på hans "historia". Advokaten sa något om att han trodde att min sambo ljugit om sin identitet, eftersom han aldrig fått något pass, och att det var vanligt. Jag sa då att den delen stämde. Advokaten sa att när han ansöker om att komma på anknytning så spelar hans tidigare ansökan egentligen inte någon roll, men sa sen att om det kommer fram att han ljugit kunde det påverka hans trovärdighet för nästa ansökan.

Så, nu ska jag äntligen få fram min fråga... Finns det någon som har liknande erfarenhet, av att eran partner ljugit i sin asylsökan, för att sen berätta sanningen vid anknytnings-ansökan? Vad hände, och påverkades det på något sätt? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-25 08:25
    Jag vill förtydliga att frågan gäller om vi ska fortsätta att ljuga för MIG om hans bakgrund, dvs ska jag också säga att hans familj är döda- eller ska vi erkänna att han ljög tidigare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-29 17:28
    Vi har precis skickat in hans ansökan, och bestämde oss för att vara ärliga.

• Svar på tråden Sambon ljög för migratonsverket! Fortsätta eller sluta ljuga nu?
  • linnn89

Kan du skriva personligt meddelande till mig så kan vi byta erfarenhet :) det går inte att skicka personligt medd från min app..

• Anonym (K.R.)

Okej! :)

• linnn89

Ok då ska jag berätta om min väns man :)

Hon gifte sig med en som också ljug om vilket land han kommer ifrån, oriktig pass (falsk) han berättade då en historia om var han kom ifrån osv. Han ansökte då om asyl men fick alltid avslag då de inte trodde på hans identitet de visste att något var fel på pass och att hans dialekt inte stämmer de trodde alltså inte på hans historia.
    De brydde sig inte alls om att han var gift eller att hans fru var gravid Tills de ändrade allt.

Han bytte advokat och betalade själv för advokaten.
    Han berättade sanning om att han kommer egentligen från ett annat land o passet var falskt m.m och samtidigt ansökte om anknytning till sin fru och ny födda barn o då fick han ett beslut att han ska lämna genast landet (han överklagade el ansökte om hinder mot verkställighet tror jag det heter) och söka från sitt hemland. Frun tjatade och berättade att hon inte kommer att klara av att vara ensam själv med deras nyfödda barn m.m innan han skulle åka fick de svar från Migrationsverket att han får tillfälligt uppehållstillstånd och på så sätt tills han fick permanent. :)

Det som jag tror hjälpte är att de hade ett nyfött barn..

Om din man ska berätta sanning så var bered att han måste åka till sitt hemland för att ansöka om Anknytning undantag är om man har barn.
    En sak till att han ljugit för Migrationsverket har nackdelar nu kom jag inte ihåg exakt men man straffas genom att åka till sitt hemland men får inte sätta sin fot i Sverige inom 2-4år undantaget var att hans fru var svensk medborgare och kanske också för att de hade barn alltså han fick aldrig något straff ändå om han ljug..

Förlåt för mina stavfel m.m
    Har du några frågor fråga gärna för jag har hjälpt dem en hel del och kan svara på ett ungefär el om hur andra lyckades :)

• MrsMGR

Kan det vara så att du bor i Nyköping? Och ska gifta dig med Z?

• Anonym (K.R.)
    MrsMGR skrev 2014-03-18 23:35:55 följande:
    Kan det vara så att du bor i Nyköping? Och ska gifta dig med Z?
    Jag bor ca 13 mil från Nyköping. Min sambos namn börjar på D, och vi har pratat om att gifta oss, men det kommer ske i framtiden, efter han kommit tillbaka till Sverige, och vi har pengar att få hit hans familj till bröllopet. 

Om du känner personen i Nyköping, och den personen har Familjeliv, kan du gärna be h*n höra av sig till mig här- det verkar som vi är i samma sits, och vi kanske kunde utbyta erfarenheter?
  • Anonym (XX)

Vilket sammanträffade att så många illegala invandrare blir blixtkära i en svensk tjej och hon råkar bli med barn direkt...

• Anonym (K.R.)
    Anonym (XX) skrev 2014-03-19 19:27:50 följande:
    Vilket sammanträffade att så många illegala invandrare blir blixtkära i en svensk tjej och hon råkar bli med barn direkt...
    Jag är inte gravid. Jag sa att vi planerar att skaffa barn, men det kommer ske i framtiden- EFTER att han kommit tillbaka. Att prata om, och planera för att skaffa barn är helt normalt i min ålder. 

Min sambo är inte illegal invandrare, han är asylsökande. 

Jag skrev den här tråden för att få svar på frågor. Då du inte har något att tillföra, skulle jag uppskatta om du inte skrev här något mer.
  • linnn89

Hej igen.. Angående din fråga jag försökt fråga min vän men fick inte tag i henne än :( tänkte att hon kunde läsa upp beslutet som hennes man fick där det står om det du frågade...

Synd att ingen gav din något vettigt svar :(

• Anonym (mm)

Eftersom att han ljög så är det nog kört.
    Om han hade varit ärlig så hade det nog gått bra.
    Men hur vet du att han är ärligt med dig om han ljuger när han ska få uppehållstillständ?
    Hur vet du att du inte bara är en pjäs i ett spel?

Skriver så här för att jag vet en person som blev grundlurad och lämnad när partnern fick medborgarskap.

• linnn89

Det är inte kört jag vet av erfarenhet o tror inte han får någon förbjud att åka tillbaka till Sverige heller men man man kan aldrig vara säker..

Alla är inte likadana att de lurar de finns de som verkligen blir kära men vet också av erfarenhet de som blir lurade också tyvärr men ts är mogen nog att hon vet vad hon gör. Detta angår oss inte heller!! Vi känner varken ts eller hennes man hur vf ska vi döma utan att veta?!

• Gathehielm
    linnn89 skrev 2014-03-24 12:19:41 följande:
    Det är inte kört jag vet av erfarenhet o tror inte han får någon förbjud att åka tillbaka till Sverige heller men man man kan aldrig vara säker..

Alla är inte likadana att de lurar de finns de som verkligen blir kära men vet också av erfarenhet de som blir lurade också tyvärr men ts är mogen nog att hon vet vad hon gör. Detta angår oss inte heller!! Vi känner varken ts eller hennes man hur vf ska vi döma utan att veta?!
    För att hon ber om våra åsikter i ett öppet forum.
  • linnn89

Fast hon frågar inget om sin relation till sin man hon frågar om uppehållstillstånd..!! Det står tydligt..

• Anonym (K.R.)
    linnn89 skrev 2014-03-24 13:28:15 följande:
    Fast hon frågar inget om sin relation till sin man hon frågar om uppehållstillstånd..!! Det står tydligt..
    Tack!
    Säg gärna till om du får tag på din vän.
  • Anonym (K.R.)
    Anonym (mm) skrev 2014-03-24 10:42:55 följande:
    Eftersom att han ljög så är det nog kört.
    Om han hade varit ärlig så hade det nog gått bra.
    Men hur vet du att han är ärligt med dig om han ljuger när han ska få uppehållstillständ?
    Hur vet du att du inte bara är en pjäs i ett spel?

Skriver så här för att jag vet en person som blev grundlurad och lämnad när partnern fick medborgarskap.
    MIG vet inte att han ljugit, och det skulle vara extremt svårt för dem att ta reda på hur det verkligen låg till- om de nu hade haft resurser att lägga på det- då han inte kommer från ett land som dokumenterar sånt.

Jag vet inte om du vill ha svar, eller ställer retoriska frågor. Och det är jättesynd om din kompis som blev grundlurad, och lämnad. Men det betyder inte att jag inte blir det. 
  • Anonym (durichen)

Jag är gift med en marockansk jag fick avslag fick inte prata till punkt och hon skrev annat som jag inte sagt så dom är så fula dom tror dom får göra hur dom vill bara för dom är myndigheter dom är skit stövlar

Svar på tråden Sambon ljög för migratonsverket! Fortsätta eller sluta ljuga nu?