• Sissel

Mat: istället för pasta/potatis

Hej alla därute!
    Jag har blivit så trött på pasta, ris, couscous och potatis till maten och letar nu efter nåt lite nyttigare/godare som man kan ha istället :) Har ni några förslag på vad som kan ta kolhydraternas plats på tallriken?

Blomkålsmos är det enda som jag vet hur man tillagar (utöver ovanstående) och något jag verkligen gillar, om det nu säger något.

Tack på förhand :)

PS:
    Jag är väldigt okunnig (och lat) när det gäller mat, jag klarar av att följa recept men det går ofta väldigt långsamt. Så jag uppskattar om det är lättlagat och/eller få ingredienser :)

• Svar på tråden Mat: istället för pasta/potatis
  • Ema86

varför inte bara koka lite extra grönsaker till? 

så som broccoli, blomkål, morot eller vad man nu tycker bäst om :)

bönor och linser är bra oxå... det finns ju färdigt på burk om du önskar göra det enkelt ;)

• taquine

Broccolimos är jättegott, olika svampar att steka eller göra stuvning på , grilla eller stek olika grönsaker.Gör en god sallad med ttex avocado, rödlök och rucclola m. Ta en kik på kostdoktorns sida , massor av mumsiga recept

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Sissel
    Sommarpresent skrev 2014-03-16 18:30:13 följande:
    Jag brukar använda keso eller bulgur.
    Keso har jag faktiskt aldrig tänkt på. :) Bulgur har jag inget minne av hur det smakar.
    Ema86 skrev 2014-03-16 18:32:55 följande:
    varför inte bara koka lite extra grönsaker till? 

så som broccoli, blomkål, morot eller vad man nu tycker bäst om :)

bönor och linser är bra oxå... det finns ju färdigt på burk om du önskar göra det enkelt ;)
    Det gör jag faktiskt ibland, men det känns lite trist, kanske om jag kryddar lite mer eller lägger till någon sås att det blir roligare :)
    Bönor köpte jag just hem på burk, går det att äta direkt ur eller värmer man på sånt? Kanske står på burken förresten... :)

Tack för tipsen!
  • Sissel
    taquine skrev 2014-03-16 18:38:57 följande:
    Broccolimos är jättegott, olika svampar att steka eller göra stuvning på , grilla eller stek olika grönsaker.Gör en god sallad med ttex avocado, rödlök och rucclola m. Ta en kik på kostdoktorns sida , massor av mumsiga recept
    Tack för tipsen! Broccolimos jag jag faktiskt aldrig prövat, blev nyfiken nu.
  • Hedebris

blomkåls och broccoligratäng med grädde och ost. Skitgott! lite lök och vitlök med. kanske lite purjo :D

• MyLudvig14

palsternacka, lök, morot som du rostar i ugnen med lite olivolja och kryddor över! 

Stekt svamp! 

• Nyfiken gul

jag brukar göra en matigare sallad när jag utesluter kolhydrater.  Då känns det inte som att det fattas något utan jag blir mätt och nöjd. 

Kokta grönsaker OCH en matig sallad brukar göra att det inte känns så "futtigt" på tallriken. 

Jag brukar välja rejäla grönsaker med tuggmotstånd så blir magen mätt o nöjd.  Tex riven vitkål som bas istället för isbergssallad som bara är vatten och inte ger något. 

Riven vitkål, majs, hackad paprika, olika former av bönor, avocado  osv. 

Linser går också utmärkt att använda , läs på förpackningen hur dom används. Kikärter likaså. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Mat: istället för pasta/potatis