• Svamp Bob Fyrkant

Någon mer med sängvätare?

Jag har en dotter på 5½ år som kissar i sängen varje natt...
    Själv var jag sängvätare tills jag var 12 ungefär och jag har läst en del och sängvätning är ju 75% ärftligt...
    Jag har fått underlägg av BVC till sängen men man måste ändå byta lakan, påslakan varje natt...
    Min dotter vaknar inte av att hon kissat i sängen så hon ligger ju i det i flera timmar Till slut kan hon sparka ner underlägget men kissa igen, då på lakanet...
    Det känns som att man inte gör annat än byter lakan, tvättar påslakan, lakan, bäddmadrasser och täcken....
    Idag ska vi till barnmottagningen för att starta utredning och jag undrar om det finns andra med samma problem?

• Svar på tråden Någon mer med sängvätare?
  • lövet2

Jodå, en av mina har haft det problemet. Vi fick utskrivet Vasopressin, men det tog ändå mycket lång tid innan det blev bättre. Vid ca 10-12 år blev det bra ....

• sudalijo

Det finns medicin precis som lövet2 skriver. Tabletten heter Minirin, och den verksamma substansen är desmopressin, det fungerar som hormonet vasopressin. Hormonet styr njurarnas förmåga att koncentrera urin.

Jag har en dotter som får denna tablett i annat syfte (hon har ingen hypofys), men det används till sängvätare oxå.

Det man ska tänka på är att barnet inte ska dricka så mycket innan man får medicinen och helst inget/små mängder efter heller. Anledningen är att tabletten hämmar urinutsöndringen, och att vätskan behålls i kroppen - vilket kan leda till ödem.

Hör med VC eller en barnläkare. Hoppas att det löser sig för er. Det är inte roligt att behöva bädda rent varje natt.

• lövet2

Jamen var jag trött i morse eller???
    Naturligtvis heter tabletten Minirin och inget annat! Medicinen finns även som nässpray.

• dison

Jag har också en sängvätare, min dotter är drygt 6 år gammal. Har varit på barnmedicin för utredning, men fick ingen vidare hjälp, fick madrasskydd och så salva mot eksemen som hon får av att ligga i blöta sängkläder (min dotter vaknar inte heller). De ville inte skriva ut Minirin, och dessutom hjälper ju bara Minirin hos 60% av barnen. Men jag skulle gärna vilja prova en larmmatta, står i kö till det, men det händer nada. Hoppas att det gått bättre för er?

• marina81

Min sexåriga son har samma problem. Jag har sökt hjälp nu på BVC och ska dit nästa vecka. Hoppas att det ska ordna sig. Han brukar iaf vakna ganska snart efter att han kissat på sig, men ibland så kissar han flera ggr per natt, så det blir ju massor med tvätt..

• RååSa BuBBlan

Här är det likadant... Min dotter fyller 8 i sommar och hon väter varje natt och har alltid gjort.. Haft kontakt med barnläkare otaliga ggr, men nu har vi fått madrass skydd från landstinget samt börjat med medicin, nu håller vi både tummar och tår att det skall bli bättre..

• Svamp Bob Fyrkant

Ja jag var hos läkaren idag och eftersom jag tagit reda på massa information innan om enures/sängvätning så var jag inte helt oförberedd.
    Att miniril finns vet jag och jag ville testa detta och sa det. Läkaren skrev ut tabletter (HUR dyrt som helst!!) men ville egentligen börja med larmmatta...
    Jag hade larmmatta ett tag som barn och det gjorde varken från eller till i mitt fall, jag vaknade inte...därför känns det som en urusel metod enbart på grund av mina egna erfarenheter...
    Självklart är jag beredd att testa det om 3 månader om minirilen inte gjort någon verkan...

Om vi inte kan få min dotter torr så är mitt önskemål torrare i alla fall...skulle hon kissa varannan dag skulle det vara ett enorm framsteg mot 3 ggr per natt...
    vi får se vad som händer! Det är JOBBIGT att tvätta lakan, påslakan, täcken och bäddmadrasser hela tiden!!

• Jennelii

Min dotter var kanske 8 då vi fick ett larm man satte i ett trosskydd och en väckarklocka bredvid sängen som ringde då det kom en droppe på. Det gick faktiskt ganska snabbt så slutade hon fast hon varit helt omöjlig innan... Dom gjorde ultraljud på hennes urinblåsa o mätte mängden hon kissade o så...hon var väldigt bra. Men jag höll på att bli galen på att tvätta allt varje dag trots madrasskydd...och jag tyckte alltid rummet luktade kiss.. =(

• dison

SvampBobFyrkant: vad skönt att ni verkar få bättre hjälp än vad vi får. Vi står i kö till larmmatta sedan april förra året + att läkaren vägrade skriva ut Minirin. Fick era barn lämna urinprov? Där vi var ville de att dottern skulle lämna mittstråleprov, hur lätt är det i den åldern? Nej, jag är väldigt besviken på den vård vi fick, eller rättare sagt inte fick.

• Qetesh

Varför använder ni inte blöjor?

Svar på tråden Någon mer med sängvätare?