• cocamom

Hund kissar inne när ingen ser

Hej! :) 

Jag har en nybliven ettårig liten yorkshireterrier-blandning hemma som fortfarande inte blivit riktigt rumsren.. Jag hoppas att någon kan komma med tips om hur jag ska kunna lösa detta! 

Det här är min första hund och jag vet inte hur lång tid det tar för hundar innan de kan hålla sej och inte behöver gå ut lika ofta. I nuläget går jag ut fem gånger per dag med hunden.

Han vet att han egentligen inte får kissa inne; har man honom under uppsikt så går han till dörren när han behöver ut, men har man honom inte under uppsikt så kissar han inne. 
    Nätterna går bra om han sover i en inhägnad.

Är det någon som har tips för hur man kan göra så att han inte kissar inne bara för att jag kanske inte märkte att han behövde ut just då? Ibland verkar han heller inte så sugen på att gå ut, utan vill hellre göra sina behov inomhus för att slippa vara ute när det regnar eller blåser kraftigt.
    Och hur är det med antalet promenader, hur länge är det normalt att en ettårig hund kan hålla sej? Han klarar ju betydligt fler timmar på nätterna men då ligger han ju stilla och varken rör sej, äter eller dricker... 

Jag förstår ju att det är olika för olika hundar, men det kanske finns fler som haft småhundar med liknande problem?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Hund kissar inne när ingen ser
  • Dexter dot com

Det är inte ovanligt att hundar av mindre raser är sena att bli rumsrena så fortsätt träna. Eftersom han kissar inne så behöver han ut oftare, kissar han inne 1-2 g/dag så lägg till 1-2 extra rastningar och kolla så han verkligen gör sina behov. Många hundar har fullt upp med annat ute så dom "glömmer" att pinka ur sig ordentligt och en hanhund kan ju behöva pinka många gånger för att tömma blåsan.

• mammasmirakel

Det enda som funkade på min jackrussel-hane var att kastrera honom.
    Han slutade kissa inne omedelbart efter kastreringen.

• cocamom
    Dexter dot com skrev 2014-03-17 06:04:18 följande:
    Det är inte ovanligt att hundar av mindre raser är sena att bli rumsrena så fortsätt träna. Eftersom han kissar inne så behöver han ut oftare, kissar han inne 1-2 g/dag så lägg till 1-2 extra rastningar och kolla så han verkligen gör sina behov. Många hundar har fullt upp med annat ute så dom "glömmer" att pinka ur sig ordentligt och en hanhund kan ju behöva pinka många gånger för att tömma blåsan.

Tack så mycket för svar! 

Nu går jag som sagt ut fem gånger per dag och det funkar bra, förutom någon kväll ibland då jag inte gick ut fort nog och hunden tyckte att det gick snabbare att kissa inne än att vänta på att få gå ut.. 

Men jag undrar fortfarande hur hundarna lär sej att börja hålla sej och när man kan dra ner på promenaderna? :)

• Dexter dot com
    cocamom skrev 2014-03-17 13:02:57 följande:

Tack så mycket för svar! 

Nu går jag som sagt ut fem gånger per dag och det funkar bra, förutom någon kväll ibland då jag inte gick ut fort nog och hunden tyckte att det gick snabbare att kissa inne än att vänta på att få gå ut.. 

Men jag undrar fortfarande hur hundarna lär sej att börja hålla sej och när man kan dra ner på promenaderna? :)

Det är ju helt olika från hund till hund hur länge dom kan hålla sig och eftersom hunden pinkar inne skulle jag öka promenaderna, inte minska dom och mindre än 5 rastningar/ promenader per dag är ju väldigt lite.
    Mina vuxna hundar får 4-5 promenader per dag och flera chanser att pinka när jag går ut och räker, slänger sopor, går till brevlådan mm.
Svar på tråden Hund kissar inne när ingen ser