• Anonym (ujlaomm)

Är detta ok att göra på en buffé?!

Du är på restaurang och du betalar minst 300 kronor för att äta fritt bland massor av mat i en stooooor buffe, mat och godsaker, hur gör du? tar du EN tallrik  med några favoriter och äter upp allt och är nöjd och tar sedan en tallrik som efterrätt
    eller vill du testa lite av ALLT även om det är 100 olika sorter
    är det Ok att testa nästan allt tycker ni? att ta 5-10 tallrikar, med lite av varje men lämna kanske en tredjedel som du inte orkar äta upp/inte gillar (som får slängas?)
    borde man inte få plocka åt sig det man vill ha och ta hem resterna egentligen istället för att slänga??
    har nu någon gång varit på brunch/buffe/plockbord där ni frågat om ni får plocka åt er direkt, för att ta hem allt och äta hemma istället för på restaurangen?
    hahah kom att tänka på sunes pappa i sunes jul, till håkan "ta lax det är dyyyyyrrrrr "gott" eller liknande, hahaha, när håkan bara vill ha potatis

• Svar på tråden Är detta ok att göra på en buffé?!
  • Linda5

Tallrik 1 sill, tallrik 2 fisk, tallrik 3 kallskuret, tallrik 4 varma, tallrik 5 ost, tallrik 6 desserter/godis.

• Anonym (S 2)
    Linda5 skrev 2014-03-17 09:05:47 följande:
    Tallrik 1 sill, tallrik 2 fisk, tallrik 3 kallskuret, tallrik 4 varma, tallrik 5 ost, tallrik 6 desserter/godis.
    Sill är väl fisk och man har väl inte övriga kalla rätter separat? Hur mycket äter du egentligen?
  • Bling1975

Jag behandlar vanligtvis en buffé som en vanlig middag.

Men jag blandar aldrig mat som inte passar ihop på tallriken för det tycker jag är lite äckligt. Jag tar därför kanske 3-4 tallrikar vilket motsvarar en kall förrätt, en varm förrätt, en huvudrätt och dessert.

Jag tycker inte direkt om att äta mig proppmätt så jag lägger upp ganska lite. Är något jättegott så hämtar jag mer, men det är faktiskt ganska sällan på buffé. Jag gillar inte bufféer och väljer dem aldrig själv.

Är det en lunchbuffé så väljer jag en rätt och tar aldrig mer än en tallrik.

• Arbetsvegan
    Anonym (S 2) skrev 2014-03-17 08:23:47 följande:
    5-6 tallrikar? Varför? Man tar väl inga mängder? En tallrik till det kalla och en till det varma är väl standard? Sen en tallrik till efterrätten. Kanske en till ev. bröd också. Men absolut inte fler än så.

Man tar väl kanske en bit av varje sill, lite lax, och så ägg och sallader på den kalla tallriken så inte blir det några överlastade tallrikar? Och janssons är varmt och äts med köttbullarna och köttet.
    Jag gör ungefär samma uppdelning som Linda5 (utom sill/fisk) men jag tar inga mängder. Det värsta jag vet är att bli övermätt och däst...
  • puss
    Linda5 skrev 2014-03-17 08:05:18 följande:
    När man går på julbord så bör man ta 5-6 tallrikar. Ser ju såååå äckligt ut o är så respektlöst när man ser folk överfylla tallriken. Blir ju ingen möjlighet att känna de goda smakerna. Hemskt att se folk läggs på olika fisk sen över detta så häver man på janssonsen. Det är ju helt meningslöst.

så sjukt mycket kan ju ingen äta.
    *puss puss puss puss*
  • Bling1975
    puss skrev 2014-03-17 09:20:27 följande:

så sjukt mycket kan ju ingen äta.
    Varför måste det bli mycket bara för att man inte vill blanda olika sorters mat på tallriken? Jag hade t ex gärna tagit assietter istället men vill inte ha t ex sill på samma tallrik som kallskuret även om det bara är två bitar sill.
  • Anonym (S 2)
    Bling1975 skrev 2014-03-17 09:36:12 följande:
    Varför måste det bli mycket bara för att man inte vill blanda olika sorters mat på tallriken? Jag hade t ex gärna tagit assietter istället men vill inte ha t ex sill på samma tallrik som kallskuret även om det bara är två bitar sill.
    Varför vill du inte det? Man lägger inte köttet på sillen...
  • Duckan

Skulle aldrig betala 300 kr för buffé. Så gott är det aldrig. Undantaget får bli julbord med jobbet och då tar jag en max två tallrikar med enbart det jag gillar, viket är väldigt lite,

• Arbetsvegan
    Anonym (S 2) skrev 2014-03-17 09:38:27 följande:
    Varför vill du inte det? Man lägger inte köttet på sillen...
    Det är skitäckligt att blanda! Kräks
    Hur lite sill man än tar så blir det sillspad som sprider sig till den andra maten. Sill ska smaka sill och kallskuret kallskuret. Kallskuret ska inte smaka sill!
  • Voluptuous Shalimar
    stockholmare skrev 2014-03-17 07:52:39 följande:
    Haha, hur tänkte du nu? Om man skulle få ta med resterna hem från en buffé skulle ju folk plocka hem mat till hela släkten. Jag väljer ut några saker jag vill prova när jag äter buffé, tar lite men flera gånger och behöver därför inte kasta en massa mat. Blir alltid illa berörd på all inklusivehotell där folk lassar på sjukt mycket mat, smakar lite och slänger resten. Är man snål kan man äta hemma.
    Så gör jag också. Jag går minst tre gånger, men då är det bara smakportioner på min tallrik varje gång. När jag och maken äter buffé tillsammans lyckas vi alltid hämta något som den andre inte hittar och som ser jätteintressant  ut, så vi brukar köra varannan-gång-hämt. Först går jag och plockar ut det som ser gott ut, men jag tar två små smakbitar av varje. Sedan äter vi detta tillsammans och sedan är det hans tur att hämta. Lady och Lufsen-style. Konsten att göra en buffé till en romantisk avsmakningsmeny! .-D

Jag blir också hemligt upprörd när jag ser hur folk kan bära sig åt. Lassar på tallriken som om de skulle utfodra en svältande by i Afrika, äter max 1/3 och lämnar resten att slängas, varpå de går för att hämta ett nytt lass. Om jag verkligen inte gillar något av det jag plockat på så lämnar jag förstås, men då har jag tagit så lite från början att det rör sig om några msk. Det tycker jag är OK att slänga, då är det inte bara ohyfs.   
Svar på tråden Är detta ok att göra på en buffé?!