Inlägg från: Anonym (kliande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kliande)

hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??

hej!!
    Jag har varit till vårdcentralen idag pga min klåda och utslag. de var rätt säkra på att det var skabb och tyckte jag kunde prova att behandla.
    Jag har köpt salvan tenutex som de gav mig rådet att behandla med 2 gånger med ett dygns mellanrum.
    Jag ska nu duscha och sedan smörja in mig men sen när kan jag börja tvätta kläder, sängkläder etz och vad ska jag tvätta, vädra?? allt?? golv, mattor, inte sitta i soffor på ett par dar?? sova i annan säng när? dammtorka överallt??
    Jag smörjer väl in allt utom hårbotten. På förpackningen står att man ej ska smörja huvudet men ansikte förstår jag man kan få det på.
    Jag har som värst på yttre blygdläppar, händer och armveck men det verkar sprida sig fort till övriga kroppen oxo så snart kliar det överallt.
    Jag frågar för att vara säker så inget missas.
    min son har inga symptom men jag ska nog behandla honom dag 2 som jag behandlar en gång tror jag det var, för säkerhets skull.

• Svar på tråden hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??
  • Anonym (kliande)

Jag har smörjt in mig nu..
    Jag vet inte hur andra brukar göra men jag smörjde även yttre blygdläpparna.( inte inuti) det har ju kliat där oxo. Fy vad det svider av denna salvan må jag säja. enda stället jag tyckte var skönt var fötterna kanske för att jag inte har några utslag där.

• Anonym (kliande)

På en sida står undvik kontakt med djur då de kan vara bärare.. jag har en katt!!!
    men vad jag förstår så så smittar det inte mellan katt till människa.

• Anonym (kliande)
    slutatsnusa skrev 2014-03-17 14:00:56 följande:
    men hur menar du "rätt säkra"?
    hur kan de rekommendera en så pass omfattande behandling med starka medel utan att vara säkra?

jag har haft konstaterad skabb en gång för länge sen
    det konstaterades genom att de tog ett litet hudprov som de la i ett mikroskop och kunde se ett av odjuren
    jag smörjde vare sig ansikte, hårbotten eller underliv (som jag ej rakar i o f s kanske skillnad om man rakar sig)

vad för slags utslag har du?
    det är skillnad på utslag och sönderkliad ud tänker jag
    Först tittade en sköterska på mig och sedan en annan och de gick utifrån min beskrivning, hur det ser ut och att det sprider sig över kroppen. Jag frågade om de inte behövde hitta ett kvalster, de sa det är sällan de gör så och att det behövs oftast inte.
    Prova en behandling sa de åt mig.. Ena som tittade på mig hade haft det själv.. Jag är själv rätt säker och visst känner jag att det svider med medlet men det har ju svidit innan oxo..
    Jag vill verkligen bli av med detta helvete till klåda jag haft..
    Jag får som knottror på huden som kliar så man kan ej låta bli att klia. Underlättar att svalka huden.
    Det har kliat som värst på natten (kryper riktigt i huden)och gjort det svårt att sova.
    Jag har haft rakat underliv men ej nu längre.
  • Anonym (kliande)

En del verkar tycka att jag ska behandla mitt barn och en del inte..

Han är 8 år så han är inget spädbarn iaf....
    Jag tänkte annars ge honom 1 behandling för att vara säker på att inte få igen smittan av honom.. Vi är ju duktiga på att kramas varje dag.. jag kan ju ge honom en snällare behandling. tex inte smörja ansikte och underliv.

• Anonym (kliande)
    Anonym (klikli) skrev 2014-03-17 14:47:24 följande:
    Jag tycker du ska ringa vårdcentralen och fråga. Många gånger är det värre att bara behandla en endaste gång som löss tex. Det har med äggläggning och sånt att göra
    Jag har redan frågat dem men de var tveksamma.
    I  Skabbguiden.com så står det att man ska behandla alla i hushållet om en är smittad.
  • Anonym (kliande)

Behandlade kl 14 och det sved som mest i 1-1,5 timma.
    Nu är bara lite sveda i ansiktet. jag kommer vara mycket försiktigare nästa gång runt ögonen då jag smörjer in.
    Salvan är faktiskt väldigt behaglig att smörja in sig med och luktar rätt gott.
    Om jag vetat hur det kändes så hade jag redan köpt salvan i helgen då jag misstänkte för då har jag skonat mina ben från att få utslag. från lördag till måndag så fick jag först utslag på låren och sen underbenen. Jag klarar fötterna så som på 3 prickar.

Min mammas väninna fick skabb i ansiktet.
    Ja enligt en info här på nätet kan man ha skabb länge utan att det ger symptom och smittar ändå, enligt det så kan min son smitta mig tillbaks om han inte behandlas.

Jag har kört allt i tvättkorgen en gång i tvätten och likaså sängkläder, handdukar. 
    I morgon så köper jag nya täcken( de gamla tåls inte tvättas mer, behövs nytt)
    kuddarna tvättar jag och överdrag till sängen, bäddmadrassen. Jag bäddar sen för mig i ett annat rum dag 2 i behandlingen och sängen får stå tom ett par dar och vädras.
    byter och tvättar upp allt i min sons säng inklusive alla nallar.
    Tvättar eller torkar av mina mattor med såpa. soffan tvättas i såpa och vi sitter inte i den på ett par dar. det blir stolar istället.
    Torkar av alla ställen där jag brukar vara med händerna och torkar golv , det oxo med såpa.
    Jag ska tvätta ytterkläder, och torkar av de skor med såpa och sätter ut de i kylan.
    Just nu är täckena ute i kylan..
    Städmani får man ha nu.. rent o fint ska det vara o lukta gott.

Jag tror jag kör min pojks behandling samtidigt som min andra i morgon och sen får han vara hemma en dag från skolan..

• Anonym (kliande)

Där jag inte har utslag så kliar svider det knappt alls så min son borde inte känna av salvan så mycket.

Salvan jag smörjt med känns att den gör skillnad redan nu. 
    Jag kan ta på mera kläder nu utan att det kryper/kliar där under.

• Anonym (kliande)
    Anonym (Skabb) skrev 2014-03-17 19:00:24 följande:
    Inte avundsjuk på dig.
    För mig tog dt nästa 6 månader att bli av med krypen.
    Tål inte salvan längre och är livrädd.
    Fick som stora brännblåsor på kroppen efter 3 gången.
    Däremot har jag haft salvan på myggbet, satte på precis på bettet, sååå skönt klådan borta på ett par min.
    Man hör många på nätet berätta att de har svårt att bli av med dem.
    men.. som sagt.. jag ska vara noga med städningen..

I slutet på januari så var jag på badhuset. huden blev torr efter det. Huden har varit onormalt torr och jag fick först blåsor jättetorr hud på händerna, klåda bara lite på yttre blygdläppar, vilket jag trodde var svamp och behandlade mig för det utan större resultat.
    Jag hade magsjuka för 2 veckor sen och efter det så fick jag än mera klåda i underlivet och jag fick utslag på underarmar, mage sen rygg och sist ben.
    Jag vet inte om det började på badhuset så jag fick det där men det måste ha varit där det började..
    Min feta aknehud i ansiktet blev knastorr istället, detta trots jag ej fått utslag i ansiktet. men det har kliat där.

• Anonym (kliande)

Nu när jag varit så torr har jag föredragit rapsolja med någon droppe eterisk olja i. (kamomill)
    Vanliga hudkrämer gav mig mer sveda.
    Jag kommer fortsätta med den efter denna skabb behandling.
    Jag undviker kortison om det går.

• Anonym (kliande)

vilken underbar salva iaf.. tänk om den inte fanns..
    jag klagar då inte alls på den nu.. Salvan gav mig inget helvete, den är skön och lindrande för mina besvär.
    visst svider den men men..
    Skabben gav mig mer än ett helvete och jag verkar redan nu fått bevis på att jag är rätt ute med behandlingen..
    Ni vet då det sticker.. kliar, bränner och kryper under huden.. det är skabb det!!

• Anonym (kliande)

Vissa kvalster förekommer ju naturligt på våran kropp och lever i symbios med oss de tom städar i och på våran kropp. Synd bara att de snälla kvalstren inte kan äta upp de onda dvs skabben..
    sen får man väl leva med lite klåda tills kroppen städat ut detta ur kroppen..
    3 veckor enligt info sen ska det vara skönt igen..

• Anonym (kliande)

Dags att gå och lägga sig..  Usch vad jag sovit dåligt förut pga dessa skabb. Det har tagit på orken för mig så när det blir dags för att sova så blir jag jättefrusen.
    Tack för att ni delar mina tankar och era stories

• Anonym (kliande)

Kan inte sova.. Det jobbar i huden hela tiden, småsticker.
    Känner hur mycket jag har. är aldeles småknottrig hela jag utom ansikte och sen är det mildare på fötter och underben..
    Jag kände mitt i natten nu att det irriterade mer på vissa ställen i underlivet och smorde på ännu mer, kändes som jag inte varit tillräckligt noga..
    Jag hoppas hoppas verkligen jag får bort detta med en behandling till kl 14 men då det kryper på kroppen så känns det verkligen inte så.. Det går inte låta bli att vara och pilla hela tiden på alla utslag, inte bra, men det lindrar lite att få riva sig oxo.... De dör väl inte heller direkt av behandlingen, utan det tar ett tag.. Undrar hur lång tid det ska ta för detta att försvinna. känns som att man borde märka då man lyckts behandla bort dem iaf..
    Nu känns det som att det lugnat ner sig i underlivet och jag ska prova sova någon timma, sen blir det att skicka pojken till skolan, vilket jag är lite tveksam till då han kanske smittar ändå.  

Jag märker att min pojk kliar sig lite grann, ja vem vet kan ju vara på gång där med..
    han ska få sin behandling samtidigt som min andra.

• Anonym (kliande)

Igår ville min pojk vara hemma för han kände sig förkyld.. Han fick oxo sin behandling igår , vilket sved så jag fick stå och svalka honom i 25 minuter innan det lugnade ner sig..

Ang behandling
    Jag reagerar på att vissa behandlat sig först en gång och sen en andra gång en vecka senare..
    Jag skulle ju med detta medel behandla 2 gånger med ett dygn emellan..
    Är det olika medel som fungerar olika och att det är därför..
    Det står ju att honan lägger äggen och sen kläcks dem 3-4 dar senare.
    det medel jag har måste ju ta både ägg och vuxna för att detta ska fungera..

sen undrar jag om den där neem oljan.. Vad är det?? den ska ju oxo fungera mot skabb.. Tänkte att den kanske man skulle ha haft för att gardera sig och liksom smörja sig med i förebyggande syfte, typ naturmedel som är snällare än denna medicin som jag tagit??
    Jag ska snart duscha av mig min andra behandling men är rädd för att det inte gått bort..
    Av någon anledning så är denna tid på dygnet den näst mest kliande, kliar ju mest nattetid.
    Sen om det kliar för att huden gör sig av med detta skräp eller om det kryper på en är man ju inte hundra på..

• Anonym (kliande)
    Anonym (lycka till :)) skrev 2014-03-19 20:39:54 följande:
    minns inte hur långt ifrån jag tog behandlingarna tyvärr.  Behandlingen kan klia, det är inget konstigt. Har för mig att det är skabbens avföring som man är allergisk mot, så även om djuren dör kanske det finns kvar och kliar. 

tack ja jag kanske har kvar min svamp i underlivet oxo så det kan finnas anledning till kliande..
    googlade lite på neem oljan och den verkar ju fungera på både och.
    Jag måste ju tänka på min son oxo, leta alternativ ifall det inte hjälpt oss.
    Några fläckar på ryggen har han, de framträdde efter jag smort med tenutex

Mina kläder, kuddar ligger fortfarande ute. Min soffa måste ju ha carens. Den är av plysch så där får krypen krypa tills de dör och jag o min son sitter på golvet istället som jag har torkat med såpa 2 gånger.
    Jag funderar på att ligga på min luftmadrass tills jag helt säkert känner att det känns bra igen.
    Det kanske ska komma snö i morgon så jag funderar på att stuva undan en del i förrådet.
    Minsta möjliga ska jag ha framme. Det ska inte bli denna stora hög med tvätt igen som jag haft nu ifall jag måste köra en behandling som denna.
Svar på tråden hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??