• TrueMeaning

Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?

Ber om ursäkt i förväg för rörigt inlägg men är desperat efter hjälp nu!

Min son på 4 månader är komjölksproteinöverkänslig och har fått Althera utskrivet av läkaren. Vi fick två provburkar för en månad sen.
    Nu har jag provat alla j*kla knep som finns att ta till, men sonen TOTALVÄGRAR att äta :( 
    Han bara spottar ut!
    Ringde BVC och frågade om tips, blanda ut med bröstmjölk. Det gjorde jag men icke. Han vägrar :( 

Det slutar med att både han och jag gråter... 
    Det vi provat är: 
    Gett med sked
    Haft vaniljsocker i
    blandat med bröstmjölk
    Haft sonen liggandes mot bröstet när han fått flaskan
    Liggandes själv utan att känna doften av mig
    Hos pappan
    Kall och varm ersättning

Men inget funkar! Och enligt BVC finns det ingen annan ersättning att ge honom :( Nutramigen som finns smakar tydligen värre än Althera och därför skrivs inte den ut längre. Och jag vill absolut inte köpa en burk för 250:- och sonen inte äter av den... 

Det jag nu funderar på är att börja ge honom gröt som avvänjning till bröstet.
    Men hur ofta och hur mkt kan man ge honom? De gånger han fått gröt nu så har han bara fått några teskedar för att smaka och han har slukat skedarna direkt. 
    Gröten han får är anpassat för allergiska barn och är från 4 månader. 

Kan jag ge honom gröt ett par gånger om dagen och amning på morgon och kväll?
    Hur skulle ni ha gjort?
  • Svar på tråden Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?
  • Tjolanta

Testat en annan flaska? Bytt napp i flaskan, det kan vara för stort/litet hål så det rinner för fort eller sakta? Gå runt och mata med honom i famnen så han blir distraherad? Har själv en tös som var totalt hopplös med ersättningen.. byta ut det mot gröt tycker jag är lite tidigt då ersättning/bröstmjölk ännu är "basfödan"och bröstmjölk är ju det bästa. Prova att spruta in maten med spruta försiktigt i kinden?

• TrueMeaning
    Tjolanta skrev 2014-03-17 13:05:05 följande:
    Testat en annan flaska? Bytt napp i flaskan, det kan vara för stort/litet hål så det rinner för fort eller sakta? Gå runt och mata med honom i famnen så han blir distraherad? Har själv en tös som var totalt hopplös med ersättningen.. byta ut det mot gröt tycker jag är lite tidigt då ersättning/bröstmjölk ännu är "basfödan"och bröstmjölk är ju det bästa. Prova att spruta in maten med spruta försiktigt i kinden?

Har testat två flaskor (tommee tippee och Mam), med olika nappar men icke!
    Han har ju tagit nappflaskan (TommeeTippee) tidigare fast med bröstmjölk i...

Spruta in maten med spruta? Han spottar ju bara ut så fort han får in maten i munnen.

Varför kan de inte göra en mjölkfri ersättning som är lika god som "vanliga" ersättningen? För den älskade han men fick ju utslag runt munnen och blev gnällig :( 

• Lena

Jag hade väntat med bröstmjölksavvänjning i någon månad till och sen försökt. Gröt hade jag inte gett en så liten.

• Tjolanta

Nja sprutar du in maten i typ mungipan mot kinden blir det svårare att spotta ut den. Svårt att förklara Man måste vara slug och envis när det gäller de små..

• Tjolanta

Vilken vanlig ersättning har du testat?

• Pissenisse

Om du kan fortsätta amma så behövs ju inget annat. Det vore ju bättre än att börja med mat så tidigt, men då måste ju du äta mjölkfritt. Vår äldsta är också mjölkproteinallergiker men även många andra födoämnen och de var inte fastställda så jag kunde inte amma. Vi fick i honom althera på natten när han sov men inget på dagen, på dagen levde han på små portioner gröt, morotspuré etc. Man måste ju äta för att leva och det gick bra men om du kan fortsätta amma är det ju sååå mycket bättre för den lilla magen!

• Venne

Jag hade ammat så mkt som är möjligt och kompletterat med olika sorters puréer och lite gröt. Vet att man egentligen rekommenderar mat från 6 mån, men en på 4 månader klarar det och i ert fall kanske det är att föredra om det är sådana svårigheter? Men framför allt hade jag försökt öka på amningen om det alls fungerar.

• Natulcien

Det låter ju som det bästa är att fortsätta att amma (du måste äta mjölkfritt), eftersom han är ju för liten för fast föda. Sen kan du introducera gröt och annat vid 6 månader.

• Maddi

Men bara för att många barn vägrar nutramigen behöver inte de betyda att just ditt barn gör det. Sen finns det även mer än dom 2 märkena, bla tror jag två av dom heter nå med pregestemil och peptikate tror jag de stavas. Man måste ju testa sig fram fast de är dyrt. Fungerar en och han äter blir det ju på recept. 

Svar på tråden Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?