• Falketind

Traktamentet räcker inte

Jag har ju fått för mig att traktamentet ska täcka upp för de kostnader man har vid jobb på annan ort.  Men om traktamentet inte räcker för att täcka kostnaderna då?
    Jag bor ca 60 mil från stockholm där jag arbetar som konsult. Jag har därför en övernattningslägenhet här och jag får traktamente för arbete på annan ort då min stationeringsort är hemma. Restid ingår dock ej i arbetstiden utan är obetald.

Som det är nu räcker traktamentet precis för att täcka resor och boende, men nästa uppdrag kommer att bli i malmö, och att köra bil dit tar 14 timmar enkel väg, så det är inte ett alternativ. Att flyga kostar ca 2000/enkel resa, vilket blir 16 000/månad om jag ska åka hem varje helg. Hur fan löser man det? 

Ska ju även ha boende i malmö, så jag får ju extra utgifter på typ 20 kalla laxar/månad. Traktamentet ger idag ca 10 000 efter skatt, så jag skulle få mer över om jag ställer mig och vänder burgare på McDonken istället...

• Svar på tråden Traktamentet räcker inte
  • Ful Anka

Vilka avdrag för "Inkomst av tjänst" gör du när du deklarerar? Känns spontant som du har missat något där.
    Traktamenten är väl bara tänkt att täcka utgifter för enklare måltider och en dagstidning, ungefär.

• Bolaget

Du åker ju inte hem nu så varför skulle du åka hem varje helg från Malmö?. Gjorde nämligen ett hastigt överslag och du får ut traktamente för 30 dagar i månaden vilket ju då skulle innebära att du är i Stockholm 30 dagar i månaden.

Dessutom själva resekostnaden ingår ju inte i traktamentet utan betalas naturligtvis av företaget det är ju inget du ska stå för själv. Nu vet jag inte hur du tänker lyckas hitta en lgh att hyra i Malmö men för din del är det väl bättre att bo på hotell för faktiska kostnader än att hyra lgh och få traktamente med schablon.

• Vinterankan