• Falketind

Traktamentet räcker inte

Jag har ju fått för mig att traktamentet ska täcka upp för de kostnader man har vid jobb på annan ort.  Men om traktamentet inte räcker för att täcka kostnaderna då?
    Jag bor ca 60 mil från stockholm där jag arbetar som konsult. Jag har därför en övernattningslägenhet här och jag får traktamente för arbete på annan ort då min stationeringsort är hemma. Restid ingår dock ej i arbetstiden utan är obetald.

Som det är nu räcker traktamentet precis för att täcka resor och boende, men nästa uppdrag kommer att bli i malmö, och att köra bil dit tar 14 timmar enkel väg, så det är inte ett alternativ. Att flyga kostar ca 2000/enkel resa, vilket blir 16 000/månad om jag ska åka hem varje helg. Hur fan löser man det? 

Ska ju även ha boende i malmö, så jag får ju extra utgifter på typ 20 kalla laxar/månad. Traktamentet ger idag ca 10 000 efter skatt, så jag skulle få mer över om jag ställer mig och vänder burgare på McDonken istället...

• Svar på tråden Traktamentet räcker inte
  • Ful Anka

Vilka avdrag för "Inkomst av tjänst" gör du när du deklarerar? Känns spontant som du har missat något där.
    Traktamenten är väl bara tänkt att täcka utgifter för enklare måltider och en dagstidning, ungefär.

• Bolaget

Du åker ju inte hem nu så varför skulle du åka hem varje helg från Malmö?. Gjorde nämligen ett hastigt överslag och du får ut traktamente för 30 dagar i månaden vilket ju då skulle innebära att du är i Stockholm 30 dagar i månaden.

Dessutom själva resekostnaden ingår ju inte i traktamentet utan betalas naturligtvis av företaget det är ju inget du ska stå för själv. Nu vet jag inte hur du tänker lyckas hitta en lgh att hyra i Malmö men för din del är det väl bättre att bo på hotell för faktiska kostnader än att hyra lgh och få traktamente med schablon.

• Vinterankan

Du får göra avdrag för dubbelt boende när du deklarerar. Vad har du för ort som du är anställd på? Är du anställd i din hemort? Eller i Stockholm? Reseersättning borde du ju få för resor från den ort där du är anställd till den andra orten.

• Vinterankan
    Vinterankan skrev 2014-03-17 18:27:47 följande:
    Du får göra avdrag för dubbelt boende när du deklarerar. Vad har du för ort som du är anställd på? Är du anställd i din hemort? Eller i Stockholm? Reseersättning borde du ju få för resor från den ort där du är anställd till den andra orten.

Förlåt, såg nu att du var stationerad på din hemort. Då ska du ju såklart få reseersättning.
  • sportpappa

Jag utgår från hur jag har det när jag arbetar som konsult.
    Om jag arbetar på annan ort än stationeringsorten står arbetsgivaren för boende och resor till den orten eftersom det räknas som tjänsteresa. Jag får ersättning för den kortaste vägen av hemmet till arbetsort eller stationeringsort och arbetsort. Restid är dåligt betalt om det sker utanför normal arbetstid, men full lön om det sker under dagtid vardag.
    Traktamenten ska som sagt täcka måltider och ökade levnadskostnader när jag befinner mig på annan ort. Traktamentet ska inte täcka hyra eller resor hem.

Om arbetsgivaren förväntar sig att du själv står för resor till och från stationeringsort och betalar för extra bostad så är det något du verkligen bör kolla upp med de avtal och regler ni har. Har ni kollektivavtal? Prata i så fall med facket.

Ponera att din arbetsgivare skickar iväg dig på ett 3 månaders uppdrag i London. Förväntar sig arbetsgivaren då att du står för rese- och boendekostnader + att du inte får någon restidsersättning? Det är samma sak då som nu även om avstånden är mycket kortare.

• Citgho

När jag jobbade i stockholm (har 50 mil ungefär att köra) så hade jag betalt för resa med egen bil i tjänst (km ersättning) då jag var stationerad på företagets ort men arbetsplatserna var i stockholm.
    Traktamente hade jag också utöver resorna. Boendet stog företaget eller dom jag var stationerad hos för.

• Catti41

Som de andra undrar jag vad du har för märkligt avtal, arbetsgivaren eller de du har uppdraget hos bör förstås stå för dina boende- och resekostnader. Traktamentet du får är till mat och extra utlägg av typen du behöver ha två tandborstar, en hemma och en på hotellet. Du bör kolla upp detta.

• Falketind

Hummm... har lite dålig koll på detta faktist känner jag nu...

Jag är stationerad hemma (Norrland) vad jag vet... Hade jag varit stationerad i sthlm hade jag ju inte haft rätt till traktamente. 
    Arbetar just nu i Sthlm och får betala boende i sthlm och resor mellan sthlm och hemma själv.
    Får traktamente för 20 dagar/månad.
    Är anställd av ett litet privat företag med 8 anställda, så kollektivavtal tror jag inte finns.

Ska nog kolla upp det lite bättre om det blir Malmö nästa, för det är ju tråkigt att gå back på att jobba...=/ Är dessutom snack om halvtid i umeå och halvtid i malmö, och DET skulle bli ett jäkla flängande! 40 mil norrut, jobba två dagar, 130 mil söderut, jobba två dagar, 100 mil norrut över helgen... och behöver bilen på båda arbetsorterna och hemma....

• Studentpappa
    Falketind skrev 2014-03-17 20:03:09 följande:

Jag är stationerad hemma (Norrland) vad jag vet... Hade jag varit stationerad i sthlm hade jag ju inte haft rätt till traktamente. 
    Arbetar just nu i Sthlm och får betala boende i sthlm och resor mellan sthlm och hemma själv.
    Är anställd av ett litet privat företag med 8 anställda, så kollektivavtal tror jag inte finns.

Ska nog kolla upp det lite bättre om det blir Malmö nästa, för det är ju tråkigt att gå back på att jobba...=/ Är dessutom snack om halvtid i umeå och halvtid i malmö, och DET skulle bli ett jäkla flängande! 40 mil norrut, jobba två dagar, 130 mil söderut, jobba två dagar, 100 mil norrut över helgen... och behöver bilen på båda arbetsorterna och hemma....
    Det låter ju helt orimligt i mina öron, jag jobbar också som konsult och jag säger som de andra i tråden. Resor och boende får ju givetvis kunden betala, att flänga mellan Malmö och Umeå skulle jag totalvägra. Eventuellt att jobba varannan vecka kunde jag kanske gå med på. 
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • BuoBä

Om inte din arbetsgivare har lust att betala boende och resor så får de förhandla fram med uppdragsgivaren att de står för den kostnaden. Du ska definitivt inte betala ur egen ficka! 

• Catti41

Men hur i hela friden resonerar du när du betalar boende själv när det är ett jobb din arbetsgivare skickar ut dig på. Snacka om bra deal för din arbetsgivare, eller kunden. Jättedålig deal för dig.

• Aricept

Det är inte så att du menar att du bor i en stad i Norrland men att ditt jobb är i Sthlm? Eller ligger företaget i en staden i Norrland (dvs du är vanligen stationerad där) men jobbar just nu i Sthlm?

• Bolaget
    Falketind skrev 2014-03-17 20:03:09 följande:

Att jobba på flera orter i veckan är väl iofs inte så ovanligt i vissa brancher, har själv släkt som jobbat i Sthlm 3 dagar i veckan och i Malmö 2 dagar under 2 år, pendlat mellan Malmö och London under 1,5 år (jobbade då 4 dagar i London och 1 i Malmö) och numera pendlar mellan Chicago och Malmö men då är det 3 veckor i Malmö och 1 vecka 1 Chicago. 
    Att däremot inte arbetsgivarna skulle stå för resor och logi finns ju inte på kartan. 

Och varför skulle du behöva ha bil på båda ställena. mig veterligt finns taxi både i Umeå och Malmö om du måste bo så långt från arbetsplatsen att du inte kan promenera. Det lättaste är ju att hitta hotel så nära att du kan gå, du vet åtminstone i Malmö finns flera stycken att välja mellan. Har aldrig hört om någon som har bil på de orterna man jobbar på om man inte bor där permanent,
  • Falketind
    Aricept skrev 2014-03-17 20:57:52 följande:
    Det är inte så att du menar att du bor i en stad i Norrland men att ditt jobb är i Sthlm? Eller ligger företaget i en staden i Norrland (dvs du är vanligen stationerad där) men jobbar just nu i Sthlm?

Jag bor i norrland, företaget finns i Stockholm, men det är chefens villa som är hans kontor så vi är alla anställda med hemmet som stationering. Företaget jag just nu har uppdrag hos är i sthlm med.

Hade jag varit anställd med Stockholm som stationeringsort hade jag inte haft rätt till traktamente.

Gick väldigt fort att tacka ja till jobbet då min förra arbetsgivare efter 19 månader fortfarande inte kunde få fram ett arbetsgivsrintyg...
  • sportpappa

Om du ska stå för resor och boende själv så bör din lön höjas så mycket att den täcker det, men den lösningen är inte särskilt smart ur företagets synvinkel. Billigare för företaget är att företaget står för alla omkostnader för varje uppdrag.

• MsM84

Det bör vara en självklarhet att företaget betalar både resa och boende vid arbete på annan ort. När det gäller sthlm har ni nu gjort en annan deal, men säg till din chef att om de vill ha dig i Malmö betalar de ditt flyg ner varje måndag morgon (alt söndag kväll om det är ok för dig), och hem varje fredag, samt boende och hyrbil eller taxiutlägg under tiden du är i Malmö. Det är billigare än att höja din lön så mycket att du själv ska stå för kostnaderna (de får dra moms, skulle de ge dig det i lön får man räkna baklänges och lägga på skatteavdrag och sen arbetsgivaravgifter. Minst dubbla kostnaden att ta det i lön). Jag antar att kostnaderna i slutändan ändå hamnar på kunden. 

Sist men inte minst antar jag att du kommer göra avdrag i deklarationen för alla dina kostnader du står med privat?!

Svar på tråden Traktamentet räcker inte