• MeraMia

Tips på exotiska resmål

Har letat och letat efter den perfekta resan men det är ju en djungel. Vet inte alls vad vi ska välja!

Jag vill gärna ha tips på resor till exotiska ställen.
    Vi vill åka i mellandagarna och va borta ca 2 veckor. Alltså skönt och varmt i januari, och inga regnperioder.
    Vi vill sola, bada och åka på nån utflykt ibland.
    15 pers, tre generationer och barnen är 2-13 år. Det måste passa alla åldersgrupper alltså!
    Inte nåt smekmånadsställe och inte partyställen.
    Vi vill bo på ett hotell under hela vistelsen, minst 4-stjärnigt.
    Pris är inte så viktigt som kvalitet. (Fast vi har inte råd med 7-stjärnigt)

Allt runt Medelhavet är ointressant, samt Thailand, Dominikanska Republiken och Dubai.

Har ni några bra tips på ställen dit inte så många svenskar åker?

• Svar på tråden Tips på exotiska resmål
  • Ciliaja

Vi var på Aruba i november, Underbart. vi skulle gärna åka dit igen.

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • MeraMia
    Ciliaja skrev 2014-03-17 19:29:32 följande:
    Vi var på Aruba i november, Underbart. vi skulle gärna åka dit igen.
    Okej :) Jag är nyfiken på Aruba. Vet att min bror och hans fru varit där men jag kan kolla om det är ett alternativ.
  • Ciliaja
    MeraMia skrev 2014-03-17 19:33:41 följande:
    Okej :) Jag är nyfiken på Aruba. Vet att min bror och hans fru varit där men jag kan kolla om det är ett alternativ.
    Gör det, det är verkligen som på bild. och alla är så trevliga och snälla :) vi bodde på divi all inclusive. vi bara hämtade allt vi ville ha hela dagarna, på kvällarna kunde man beställa bord på 6 resturange och då var det tre-rätters. annars kunde man ta buffé resturangen om man ville :)
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • PH76

Mauritius ar ett valdigt trevligt resemal med manga bra hotel. Jag trar at Ving precis har startat resor dit.

Det ar annars ganska latt att hyra ett stort hus sjalva, med pol och hyffsat nara stranden till ett bra pris.

• MeraMia

Tack för alla tips! Jag kollar upp allt ni skriver. Kom gärna med fler :)

Tror att det är för långt att flyga till Cook-öarna med små barn, annars såg det jättefint ut. Filippinerna kan nog också bli för långt för småttingarna.

Vietnam har jag varit väldigt sugen på ända sen jag skaffade ett fadderbarn där för en väldans massa år sen.

Var är det minst svenskar tror ni - Kambodja eller Vietnam?

• Cam75

Det är nog inte svenskar ni ska vara rädd för.. Se upp för alla ryssar som invaderar många ställen med sitt vidriga sätt att behandla andra människor.

• michimichi
    Cam75 skrev 2014-03-18 20:21:20 följande:
    Det är nog inte svenskar ni ska vara rädd för.. Se upp för alla ryssar som invaderar många ställen med sitt vidriga sätt att behandla andra människor.
    Håller verkligen med. Var i thailand som vanligt denna vintern, fullsmockat med ryssar! Så himla otrevliga... Fyfan.
  • MeraMia

Ryssar alltså...det ska jag lägga på minnet. Har mest varit utsatt för tyskar förr, dom va inte så otrevliga men rökte och pratade jättehögt överallt och hela tiden.

Jag har inget emot svenskar egentligen men när man är utomlands känns det inte så exotiskt när man hör nån prata svenska vid bordet bredvid liksom. Jag vill inte fatta vad folk säger när jag är på semester :)

• Sirling
    MeraMia skrev 2014-03-18 19:46:52 följande:
    Tack för alla tips! Jag kollar upp allt ni skriver. Kom gärna med fler :)

Tror att det är för långt att flyga till Cook-öarna med små barn, annars såg det jättefint ut. Filippinerna kan nog också bli för långt för småttingarna.

Vietnam har jag varit väldigt sugen på ända sen jag skaffade ett fadderbarn där för en väldans massa år sen.

Var är det minst svenskar tror ni - Kambodja eller Vietnam?
    Kambodja är väl ännu mer oexploaterat. I Vietnam fanns det en hel del ryssar på de badorter vi besökte. På Palawan i Filippinerna var det inga ryssar. Vi spenderade fantastiska dygn här: www.elnidoresorts.com/elnido/miniloc-island-resort/about-miniloc/
  • SpanskaFlugan

Lord Howe Island, kanske lite långt med små barn men garanterat fritt från svenskar och ryssar och väldigt vackert och enkelt att semestra på. Azorerna, inte så mycket svenskar, närmare och fantastiskt vackert, samma med Madeira. Annars är det väl bara att hålla sig undan svenska charter orter i Europa så kan man semestra "exotiskt" och bra utan att höra svenska vid bordet bredvid.

• SVejsan

Om man tycker att "sexturism" är obehagligt så skall man undvika Sinoukanville i Kambodja, även i Pnom Phen. De "fula gubbar" som höll till i Thailand har bytt resmål, då man inte tar tag med detta på samma hårda sätt i Kambodja. Vi såg dock inte så mycket ryssar.
    Antalet svenskar var dock lågt (de flesta åker väl till Siem Reap (och besöker Ankor Wat).

Men Vietnam är väl trevligt, men har haft ett uppsving av skandinaver. När vi besökte Mui Ne så var det ett par sällskap till som var svenskar på vårt hotell (som inte fanns i någon svensk charter katalog....)

• Be11a

Denna tid på året

St Lucia - vackert och att göra än att bara ligga på standen
    www.hotelchocolat.com/uk/boucan

Costa Rica
    Boka några olika hotell för att se mer av detta pyttelilla land.
    Minst 4-5 dagar på Lapa Rios. Men det kannske inte är så mycket sol och bad som ni tänkt
    www.laparios.com/

Borneo, Sabah (jag tror det är bra tid på året men kolla)
    Inte suprelyxigt men helt ok barfota paradis
    Lankayan Island
    lankayan-island.com/
    Är ni intresserade av regnskog också några dagar så definitivt "Borneo Rainforest Lodge"
    Finns många andra sol och bad ställen. Jag har hört folk tala väl om Rasa Ria men för mig är det lite för stort och lite för mycket resort. Men barnen kommer gilla Orangutangerna www.shangri-la.com/kotakinabalu/rasariaresort/

Sri Lanka (svårslaget på vad som är prisvärt)
    Tillbringa en del av tiden om ni vill i the Tea Country
    Första val: Tea Trails www.teatrails.com/
    Andra val: www.thelavenderhouseceylon.com/
    Vill ni bara vara på stranden eller vara på stranden en del av tiden finns många lyxiga hotell runt Galle eller Tangalle. Kahanda Kanda, The Last House, Maya etc...
    Budget alternativ men fint för det man får för pengarna i Bentota är Paradise Road www.paradiseroadhotels.com/villabentota/ Hemsidan är faktiskt rätt värdelös och det är finare än det ser ut.

Men i Sri Lanka hade jag definitivt hyrt en fin villa om ni är så många. Man får något fint himla billigt och man kan ofta välja med personal som lagar mat och kan skjutsa.
    www.holidaylettings.co.uk/rentals/weligama/192497

Med tanke på hur många ni är och spridningen på ålder är det kanske orealistiskt att bo på mer än ett ställe så jag rekommenderar nog mitt sista förslag Sri Lanka (sydkusten) följt av Sabah.

Svar på tråden Tips på exotiska resmål