• lillplutt

    Källsorterar du?

    Källsorterar du?  (Om ja; vad sorterar du? Något som du inte sorterar? Varför?)


    Varför? Varför inte?

  • Svar på tråden Källsorterar du?
  • jaghopparhögt
    lillplutt skrev 2014-03-18 00:54:52 följande:

    med det resonemanget kan man ju lika gärna kasta batterier i naturen


    äter inte kött och håller relativt låg konsumtionsnivå. har inte flugit sen 2008.


    Egentligen ja så kan man resonera så, vi kommer med största sannolikhet att dö ut relativt snart pga att planeten slits ut. Det kommer troligtvis inte gå att undvika. Det är i princip kört.

    Ska planeten räddas så krävs det ofantligt stora förändringar, hela vårt ekonomiska system och sättet att leva måste förändras. Så vill man verkligen ändra på något så ska man arbeta politiskt för det och rikta all energi och tid på det istället för att källsortera.

    Men även om man vill sopsortera så måste man även tänka smart, säg att man har en bit till närmaste miljöstation och måste åka bil dit. Då lönar det sig inte miljömässigt att källsortera plast, då gör man miljön en betydligt större tjänst genom att slänga det i soptunnan eftersom bilresan belastar mer än vad återvinning av plast ger.
  • Arbetsvegan
    lillplutt skrev 2014-03-18 00:54:52 följande:
    hur mycket av allt återvunnet är det då? bättre att en del återvinns än ingenting. värme behövs också.

     


    Jag har ingen statistik men googlar du så hittar du säkert svaret.

    Plast kan man inte återvinna idag på annat sätt än att elda upp det. Värme behövs men det är mycket och onödigt jobb som läggs ner på sortering för ingen nytta alls.

    Jag har absolut inget emot att andra gör allt pedagogiskt riktigt och lägger ner mycket på sortera hit och dit men jag kommer inte att göra det. 
  • Arbetsvegan
    jaghopparhögt skrev 2014-03-18 01:01:43 följande:
    Egentligen ja så kan man resonera så, vi kommer med största sannolikhet att dö ut relativt snart pga att planeten slits ut. Det kommer troligtvis inte gå att undvika. Det är i princip kört.

    Ska planeten räddas så krävs det ofantligt stora förändringar, hela vårt ekonomiska system och sättet att leva måste förändras. Så vill man verkligen ändra på något så ska man arbeta politiskt för det och rikta all energi och tid på det istället för att källsortera.

    Men även om man vill sopsortera så måste man även tänka smart, säg att man har en bit till närmaste miljöstation och måste åka bil dit. Då lönar det sig inte miljömässigt att källsortera plast, då gör man miljön en betydligt större tjänst genom att slänga det i soptunnan eftersom bilresan belastar mer än vad återvinning av plast ger.
    Jag håller med dig i ditt resonemang men jag är inte lika pessimistisk.  Det allt egentligen beror på är vårt omättliga behov av att konsumera mer och billigare oavsett hur stort priset är för miljön och andra människor. (tänk indiska textilarbetare och dunjackor). Men se! att förändra sitt eget leverne går verkligen inte för då blir tanken så jävla obekväm att man har vilka svepskäl som helst för att få fortsätta i samma spår. Bättre att rena sitt samvete med lite källsortering så kan man bortse från helheten.

    Historiskt sett så har ingen civilisation varat i mer än 1000 år, sen har den kollapsat av en eller annan anledning. Nu går det inte längre att bevisa orsakerna varför men en ide är att den yttersta orsaken är just ekonomin.  Men man vet ju också att när en civilisation försvinner så uppstår en annan så fastän vårt samhälle försvinner som vi känner det försvinner så kommer tillräckligt många att överleva för att starta allt på nytt igen.
  • jaghopparhögt
    Arbetsvegan skrev 2014-03-18 06:48:40 följande:
    Jag håller med dig i ditt resonemang men jag är inte lika pessimistisk.  Det allt egentligen beror på är vårt omättliga behov av att konsumera mer och billigare oavsett hur stort priset är för miljön och andra människor. (tänk indiska textilarbetare och dunjackor). Men se! att förändra sitt eget leverne går verkligen inte för då blir tanken så jävla obekväm att man har vilka svepskäl som helst för att få fortsätta i samma spår. Bättre att rena sitt samvete med lite källsortering så kan man bortse från helheten.

    Historiskt sett så har ingen civilisation varat i mer än 1000 år, sen har den kollapsat av en eller annan anledning. Nu går det inte längre att bevisa orsakerna varför men en ide är att den yttersta orsaken är just ekonomin.  Men man vet ju också att när en civilisation försvinner så uppstår en annan så fastän vårt samhälle försvinner som vi känner det försvinner så kommer tillräckligt många att överleva för att starta allt på nytt igen.
    Det kanske faktiskt finns en mening att civilisationer inte ska finnas i längre än 1000 år? :)
    Vi kanske gör fel som strävar efter att få saker att vara för evigt. Vår planet kommer inte att finnas för evigt, det finns massor av saker som kan släcka allt liv utan problem som vi faktiskt inte kan undvika utan måste acceptera. Så varför är människor få fixerade över att hålla kvar det vi har idag?
  • sextiotalist

    Jag källsorterar lagom mycket, men är för tillfället rätt irriterad på kommunen/bolaget, som är urdåliga på att tömma. Det gör ju att lusten att källsortera minskar.

    Vi sorterar även bort matavfall.

    I normala fall så är bara vanliga soptunnan full till hälften och mattunnan till 1/5 när de töms var 14:e dag. Men sist var tunnan med vanliga sopor fylld, men då beror det på storstädning i två rum och råförkyld sambo och son (tre ICA-kassar med snytpapper ;) )

  • Dina08

    Vi sorterar allt utom matrester och mjöllkkartonger i princip. Speciellt mycket plast. Däremot är väl kartong inte så viktigt, eftersom den ibland inte går att återvinna, men kan eldas upp. Sedan lämnar vi in avlagda kläder och husgeråd till Stadsmissionen, förstås.

  • Gizmo

    Sorterar så mycket jag kan, men ibland känns det helt meningslöst när vissa personer inte sorterar rätt. Lägger t ex ölburkar som ligger i plastpåsar i aluminium-kärlet. 

  • k girl

    Yes, vi sorterar i princip allt. Vi har nämligen ingen sophämtning här, så vi minskar på andelen brännbart så mycket vi bara kan. Dock inte förpackningar som innehållit fisk, räkor eller kräftor, eftersom det börjar lukta fort. Samma sak med somliga köttförpackningar som är svåra att få riktigt rena. Vi tömmer sorteringen ganska sällan i och med att vi måste köra i enkom (typ varannan-tredje månad) så det är viktigt att det inte börjar lukta - annars får vi in ohyra (=möss).

    Vi sorterar även matavfall och har en varmkompost. Blir jättefin jord!

  • Majsan70

    Ja det gör vi eftersom vi har flyttat till hus. 
    Vi sorterar allt förutom komposten som går i det brännbara. Jävla springande till återvinningscentralen.  HATAR det!

Svar på tråden Källsorterar du?