• Anonym (plusvuxen)

Vill resa utan bonus OCH mannen!

Behöver råd!

Vi är en fungerande plusfamilj sen 12 år. Bonus är idag 13 och vi har 2 gemensamma barn. Bonus bor vv-har alltid gjort. Alla relationer funkar och alla mår bra. Det är jag som ibland känner mig begränsad (tex har jag möjlighet att jobba utomlands några år, men det går ju inte). Jag har ingen nära relation till bonus, men relationen är bra. Känner ofta anspänning när hen kommer till oss, men inget som jag som vuxen inte kan hantera.

Genom åren har bonus varit med oss på de flesta resor-iaf alla längre utlandsresor. Vi är en resande familj och åker ofta. Bonus reser aldrig med mamma. Av olika anledningar skulle jag nu vilja göra en 2 veckors resa med bara mina barn. Det vore taskigt om vi alla åkte, förutom bonus. Mit förslag är jag åker ensam med mina barn, och också mannen stannar hemma. Det skulle inte vara lika "uteslutande". Jag har som sagt inte den relationen till bonus, där hen känner att hen borde följa med på sånt som jag gör. Men mannen totalvägrar! Ska ni åka utan mig? Aldrig? Barnen kommer ju tycka det är jättekonstigt om jag inte följer med! Typ så.

Vad göra? Ska jag stå tillbaka som alltid annars, och se till att alla andra mår bra i första hand? Så åker vi alla som som vanligt? Skulle vilja, för en gång skull, rå om mina barn utan att ta hänsyn till bonus.

• Svar på tråden Vill resa utan bonus OCH mannen!
  • Anonym (....)

Reser du och barnen för dina egna pengar, som du själv har arbetat ihop så har mannen ingen talan. Är det däremot hans arbete som ska bekosta ditt nöje har han vetorätt.

• Froststar

Varför skulle man inte kunna åka utan man? Det här är inte medeltiden, alla behöver lite time off. Ta du dina barn och res, hur ska han hindra dig? Man  är väl inte svetsade ihop heller bara för att man valt att leva ihop. 

Hans barn är inte ditt ansvar, ni brukar ta med barnet, nu vill du åka med din familj och t.o.m. tänkt på att inte hans barn ska känna sig utanför. Det borde han vara tacksam för.

Säg till honom att han får åka själv med alla sina barn en annan gång. Då får du bli hemma. Skönt, så får du lite egentid helt och hållet

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (....) skrev 2014-03-18 10:31:36 följande:
    Reser du och barnen för dina egna pengar, som du själv har arbetat ihop så har mannen ingen talan. Är det däremot hans arbete som ska bekosta ditt nöje har han vetorätt.
    Ja, där håller jag med.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Anonym (plusvuxen)

Nej, jag lever inte på min man :). Vi har båda bra inkomster.
    Hans argument är också att barnen kommer sakna sin pappa, om vi är borta så länge. Ja, kanske-men det dör de inte av. Till saken hör att han reser rätt mycket jobbet i perioder, och barnen är vana vid att han är borta.

Tycker hans reaktion är barnslig. Han säger hellre att vi lämnar bonus hemma, och att han följer med. Det är väldigt olikt honom, som alltid månar om sitt barn. Vet inte om han är rädd för något? Att jag typ "vill" åka ifrån honom?

• Anonym (....)
    Anonym (plusvuxen) skrev 2014-03-18 10:51:00 följande:
    Nej, jag lever inte på min man :). Vi har båda bra inkomster.
    Hans argument är också att barnen kommer sakna sin pappa, om vi är borta så länge. Ja, kanske-men det dör de inte av. Till saken hör att han reser rätt mycket jobbet i perioder, och barnen är vana vid att han är borta.

Tycker hans reaktion är barnslig. Han säger hellre att vi lämnar bonus hemma, och att han följer med. Det är väldigt olikt honom, som alltid månar om sitt barn. Vet inte om han är rädd för något? Att jag typ "vill" åka ifrån honom?
    Vad bra. Ofta är det argument som kvinnan drar fram att de minsann har "gemensam ekonomi"... Och nej, det är inte acceptabelt.

Vad fjantig han verkar. Han kan alltså resa bort själv men du och barnen får inte göra det??
  • Anonym (plusvuxen)

Ja, normalt är han inte så fjantig ;).
    Det är väl 2 delar i det här. Det ena är att han har väldigt svårt att förstå, verkligen förstå, att jag kan tycka att det är mindre avslappnande när bonus är med. Vad är det som är så jobbigt liksom? Det andra är att han förstår heller inte att jag är beredd att  "välja"  bort honom för att "slippa" ha med bonus. Om ni fattar.

• Anonym (....)
    Anonym (plusvuxen) skrev 2014-03-18 10:58:36 följande:
    Ja, normalt är han inte så fjantig ;).
    Det är väl 2 delar i det här. Det ena är att han har väldigt svårt att förstå, verkligen förstå, att jag kan tycka att det är mindre avslappnande när bonus är med. Vad är det som är så jobbigt liksom? Det andra är att han förstår heller inte att jag är beredd att  "välja"  bort honom för att "slippa" ha med bonus. Om ni fattar.
    Jag tycker nog att du ska ta ett allvarligt snack med honom. Det handlar inte om att välja bort honom utan mer om att få göra egensaker.
  • Anonym (Hmm)

Jag får en känsla över att han blir svartsjuk eller avundsjuk om ni reser iväg utan honom, men att han inte riktigt vågar erkänna det. Kan ni inte resa iväg medans han reser med jobbet och att ni då kommer hem samtidigt? Då kan ju bonusbarnet vara hemma hos sin mamma medans ni är borta, skulle han kunna gå med på det istället?

• Dixie

alla måste ju inte alltid åka tillsammans, jag har några gånger åkt iväg med bara ett barn i taget - och det har varit trevligt, men får helhjärtat ägna såg åt det barnet och behöver inte kompromissa mellan syskonen - det kan kanske vara ett alternativ, att du gör en resa med ett barn och sedan en resa med det andra barnet?! 

• Dixie

Pappan har också gjort en resa med de två äldre barnen själv - så stannande jag och lillasyster hemma - ser inget konstigt med det, man behöver ju inte göra allt tillsammans, bara för man är en familj! 

Svar på tråden Vill resa utan bonus OCH mannen!