• Anonym (Suck)

Smärta av bh!

Jag får ont i bröstkorgen när jag använder bh, och kan få ont i flera dagar efter så att jag måste gå runt utan bh. Jag får ont i mitten där revbenen möts och så strålar de utåt mot sidorna. Jag fick problemet i tonåren och jag har testat runt med en massa olika storlekar och omkretsar och märkt att ju lösare omkretsen är desto mindre problem får jag. Egentligen så ska jag ha en omkrets på 70 men jag måste ha på 80 för att slippa smärtan. 

Finns det någon mer här som har samma problem som jag och finns de någon som har något bra tips på en bh som inte spänner? För det är ju inte så snyggt med en jätte lös bh...

• Svar på tråden Smärta av bh!
  • Heranell

Har samma problem, oerhört obehagligt. Men jag står ut för jag har så pass stor storlek (85E) att jag inte kan lägga allt på axlarna liksom. Det är värre i perioder. Men brukar ta av mig bh:n så fort jag kommer hem från jobbet så att jag kan andas ordentligt.

• Mamori

Prova ett linne med inbyggd bh istället? Såna borde inte vara lika tighta just under brösten utan sitta mera jämnt.

• Houdini

Sen kom jag just i håg en sak angående bygelbehå.
    Jag har genomgått en bypass operation av hjärtat, vilket ju innebär att de bröt itu mitt bröstben för att sedan laga det Flört Och efter en sådan OP SKA och "FÅR" man inte använda bygelbehå på jag tror det var minst tre månader men vanlig behå är helt okej och även önskvärt då den håller en stor byst på plats och inte drar i sårkanterna.

Men bygelbehå gör mer skada än nytta fick jag höra, men då jag inte använder bygelbehå lyssnade jag inte så noga.

Så jag tror det är själva bygelbehån som orsakar besvären och att en behå utan byglar skulle funka.

Jag har fortfarande ont i bröstkorgen lite då och då, men det blir ingen skillnad om jag har någon av mina vanliga behåar på mig eller ej, men har haft ont efter att ha använt bygelbehån.

• MHBW81

Jag hade samma problem tidigare. gick från C till F kupa under min första graviditet och har numera H-J beroende på modell. Mitt tips är att gå till en bra underklädesbutik och

be om hjälp att mäta och prova ut en bh som verkligen passar både runt bröstkorgen och över bysten.

Rätt passform är jätteviktigt. Jag fick gå med illasittande bygellösa amningsbhar trots att mina barn inte var småbarn längre innan. Det kan bli dyrt men det är värt pengarna.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Houdini

Varför detta tjatet om att man ska ha bygelbehå?

Nu menar jag ingen specifik i tråden utan mer i media och i affärer? Och att om man har stor byst är det ett måste.
    Jag personligen är inte jätteförtjust i att ha brösten precis under hakan, så om jag böjer ner huvudet kvävs jag av mina egna bröst ja jättebekvämt.  Inte tycker jag det är jättesnyggt med jättebröst som sitter strax under hakan heller.

• Anonym (..)
    Houdini skrev 2014-03-19 02:02:33 följande:

Nu menar jag ingen specifik i tråden utan mer i media och i affärer? Och att om man har stor byst är det ett måste.
    Jag personligen är inte jätteförtjust i att ha brösten precis under hakan, så om jag böjer ner huvudet kvävs jag av mina egna bröst ja jättebekvämt.  Inte tycker jag det är jättesnyggt med jättebröst som sitter strax under hakan heller.
    Ja, jag håller med dig fullständigt, men det är så modet är. Inte konstigt om man får ont av att ha stålvajers inklämda mot ett så känsligt område på kroppen. Allt är gjort för att få intrycket av silikonbollar till bröst, och de sitter oftast ihop med mest bara ett snöre på mitten också. För att man ska få en rejäl klyfta där och inget stöd på mitten. Väldigt märklig design.

När jag hade stora bröst hade jag sportbehå, men tog en lite större omkrets. Hände även att jag hade amningsbehå. Finns bygellösa tantbehåar också, i tantaffärer. Allt är bättre än bygel :) 
  • Anonym (Suck)
    RestoreMe skrev 2014-03-19 00:08:01 följande:
    Gör breda armhävningar, bygg upp musklerna på sidan, under armarna, nån vet nog bättre hur, men ex lätta hantlar och sätt ihop dem ovan huvudet och lyft kanske 50 ggr per dag.

Eller tränar du så är det nog inte muskelbehov (muskler som håller emot alltså) det handlar om.
    Jag är väldigt otränad, men kan det verkligen göra skillnad? 
    NaCl skrev 2014-03-19 00:14:56 följande:
    Är det enbart just Bh du har det här problemet av? Inte på andra ställen på kroppen? Typ trosor och strumpor och annat som sitter åt?
    Jag har testat klass 1 stödstrumpor för skojs skull, men jag klarade bara av att ha på mig dom en liten stund, testade nyligen ett par riktigt tighta byxor på vila, men då fick jag svårt att andas för att byxorna var så tighta så att jag ar tvungen att kasta mig av dom. Sen så har jag svårt för polokragar eller att halsduken är mot halsen men de är för att jag tycker att det är obehagligt.
    Houdini skrev 2014-03-19 02:02:33 följande:

Är det så att bygelbehån är det som är kvar från korsetten som kvinnorna använde förr, och att männen vill se så mycket av våra bröst som möjligt och att det är därför den fortfarande framhävs som ett måste vid större byst? Själv så hoppas jag att det kommer bli supermodernt att inte använda bh, så att alla springer runt utan en Cool
  • NaCl

Jag känner lite samma som TS. Min sjukgymnast säger att lider av nåt som heter Hyperestesi. Jaha... Allmän överkänslighet typ som skulle ha med min kroniska smärta att göra. Om du inte gjort det redan så testa att gå till en riktigt BH- affär. Jag hade aldrig haft rätt storlek på BH innan jag gjorde det! Och det utan att veta om det. Nu kan jag ha bh men klocka , strumpor , smycken osv osv är fortfarande problem.

• mikaelabb

Jag får också ont av att ha bh. Den sitter för tight även fast jag tar en större storlek. Har gått från 80c till 85b men de sittet ändå för tight. Så jag brukar gå runt med bandaue bh (stavning) för att inte få ont lika mycket. :(

• Alexiandra

Prova Calvin Kleins Push Positive BH. Nu är det en push up så det kanske blir för mycket lyft och  vaddering för dig. Men den är byggellös (eller ja de kallar det mjuk bygel), i "ett stycke" osv. Ger lika bra eller bättre stöd som en bygelBH - och är den ENDA BH som jag inte får ont av. Jag får svinont precis där revbenen möts mitt fram på bröstet, precis som TS beskriver. Ont i flera dagar efteråt, och så ont så jag måste gå in på toaletten nånstans och slita av BHn. Nämnda BH är den ENDA som jag inte fått det av, inte ens efter en hel dag. Den är förutom bygellös skuren på ett vis som gör att för mig åtminstone försvinner ALLT tryck fram över bröstbenet, den ligger inte an där ens. Kan dock inte förklara hur i text.

Jag har bröst som behöver lite hjälp på traven så för mig är push up-perfekt, men om det blir för mycket lyft och vaddering men funkar annars så har andra märken (t ex Triumph) bygellösa/mjuk bygel (soft wire) så kan vara värt leta vidare då. 

Twilfit har CK Push Positive. Det var den underbara expediten där som med glatt humör i en timme kämpade med att hitta en jag inte fick ont av, och som hjälpte mig hitta CK bh:n.

Och så ber du om hjälp med storleken. Jag är en 70C - men det hade jag aldrig nånsin räknat ut själv. Jag tyckte jag var en 75A eller 75B jag... Hrm..

• Houdini

Det är roligt att alla skriver gå till en "riktig" affär så blir allt bra typ.

Tre gånger har jag försökt med det och då fått de sämst passande behåar jag någonsin haft.

• Anonym (jag med)

Här är en till. BH är ofta obekväma och byugelbh rena tortyren. Tyvärr. Så inga byglar här!

• ElinDT

Hej! Det låter som Interkostal Neuralgi. Typisk efter en sådant operation som du haft. Kolla på det!

• Anonym (Bort med BH'n!)

Upplevde det precis som dig TS och hittade en lösning. Jag slutade använda BH. Har inte använd BH på 2 år och kommer förmodligen aldrig göra det igen. Jag fick mindre ont, brösten fick en annan form (jag kanske inbillar mig men tycker de är snyggare idag!) och jag slipper köpa BH'ar. Men jag har å andra sidan aldrig riktigt brytt mig om vad som är modernt Cool

• annfilosofie

Jag upplevde samma sak, tills jag var med på bh-skola och fick lära mig hur en bra bh ska sitta och inte minst vilken modell som är bäst för mig. Jättemånga kvinnor har det här besväret. Skulle verkligen kunna rekommendera en bh-skola. Det var väldigt intressant och lärorikt.

Svar på tråden Smärta av bh!