fluu skrev 2014-03-21 19:23:32 följande:
Så det finns ingen möjlighet att du kan förstå att andra inte känner likadant och att de inte behöver vara känslomässigt störda för det? Eller att familj kan definieras väldigt olika?
Ni prioriterar som ni gör för att det känns rätt och det är ju skitbra, vad är det som säger att alla borde leva som er dock? Eller som mig heller för den delen?
Ser du verkligen inte skillnaden på att förmedla och säga rätt ut? Du snackar ju om att inte släppa ut ungarna... och att ha skygglappar på tills den dagen de ska klara sig själva och då komma ut i stora världen(syftar även på diskussioner i andra trådar oss emellan). Och du ser alltså inte heller skillnaden på att lära dem att se sig om efter bilar och hur de ska göra sina personliga livsval? Okeeej.
Hur kommer gurkor in här? Och hur ska du lära dina barn allt du kan och tycka att det är heltäckande när wikipedia är din bästa vän samtidigt som du tycker att allmänbildning är onödigt?
Jag lär mitt barn att ifrågasätta.
Men det är jämförelser. Jag tog gurka för jag kom inte på något annat just då, kunde varit ost eller vägg eller tv också. Jag tog bara gurka.
Jag ska inte lära mina barn allt, allt är för mycket. Jag ska lära dom det viktigaste av det jag kan, fast det har jag för det mesta redan gjort. Dom kan massor redan. Men om det är något som jag inte kan förklara på ett bra sätt eller en fråga jag inte vet svaret på ja då är böcker och internet bra hjälpmedel.
Jag säger inte att alla ska leva som oss, jag säger att familj är viktigast och att det alltid är och kommer alltid vara. Du skulle väl göra allt för din familj? För din mamma och din pappa som är anledningen till att du lever, för dina syskon som du delar blodsband med, för dina barn som du skapat? Dom enda som kanske inte bryr sig om sin familj på något sätt är dom som blivit skadade under sin barndom eller psykopater. Även om du inte gillar den familj du vuxit upp med så har du fortfarande chansen att skapa dig egen som du kan älska mer än något annat.
Leva som oss och tycka som oss behöver ingen göra, men jag säger bara att familjen är viktigast. Utan din familj hade du inte funnits. Utan familjer hade inga människor funnits.