Inlägg från: Minniemousemommy |Visa alla inlägg
  • Minniemousemommy

OK för 13 åring dotter att sova över unge ?

Absolut inte! Killar i puberteten får inte vara ensamma i ett rum med någon av mina döttrar, aldrig. När mina döttrar är 18 får dom gör vad dom vill, men inte mitt hus är det bara jag och min man som har sex, ingen annan. Det är vårt hur så vi bestämmer. Mina döttrar vet bättre än att ha sex på skoltoaletten och vi är öppna och ärliga mot varandra så ingenting sånt skulle hända. Dom vet att jag helst vill att dom gifter sig först och sedan försöker skaffa barn, dom vill också göra det i den ordningen i alla fall nu, så vi får väl se hur det låter sen. Dom är troende och vet hur dom ska bete sig, när dom blir av med oskulden så vill jag och dom att det ska vara på deras smekmånad när dom försöker bli med barn.

Men svar på frågan är absolut inte. Inte själva åtminstone. Vill dom ha ett stort sleep over i vardagsrummet med båda tjejer och killar så visst, oavsett ålder. Men inte att en människa med vagina och en med penis under 18 år vistas under en längre tid ensamma i ett rum på en kväll/natt. ALDRIG.

• Minniemousemommy
    nevermind skrev 2014-03-19 13:39:22 följande:
    Men om de inte försöker bli med barn så har de inte sex? Jag menar, man kan ju gifta sig 10 år innan man planerar barn.
    Gifter man sig så vill man skapa en familj. Gifta sig - ha sex på bröllopsresan - föda barn och sen har man ett fulländat liv. :)
  • Minniemousemommy
    hansine skrev 2014-03-18 21:32:30 följande:
    Kom att tänka på en klasskamrat som var med i Frälsis.Hon var absolut emot abort... tills hon trodde att hon var gravid. Tror förresten att hon var den i klassen som hade sex först.

Man behöver inte vara troende för att vara med i frälsis? Antar att du menar frälsningsarmen. Mina barn vet att det är dåligt att ha sex innan man är gift och verkligen känner personen. Man kan bli utnyttjad och sedan lämnad, man kan få könssjukdomar, man kan bli gravid utan att ha en partner och man kommer inte känna sig ren efteråt.

Jag vet så många kvinnor som ångrar att dom blev av med oskulden så tidigt. Så många kvinnor som står och scrubar sig i duschen för att få bort smutskänslan. Känslan av att vara en slampa, att ha blivit utnyttjad, att ha blivit gravid utan att ha ett stabilt liv men en bra partner osv. Jag har förklarat och visat för mina barn att sex kan förstöra ens liv, men att sex även kan skapa liv och ge en mer lycka än någonsin, om man gör det vid rätt tillfälle med rätt person.

Kan tillägga att mina barn är 4 och 5, men jag tror att det är viktigt att förklara sånt här ändå. Sex är det naturligaste som finns, alla som finns på hela jorden finns på grund av att kvinnor och män haft sex. Men det finns många som ångrar det också, dom som gjort det på fel tillfälle. Och sen kan även användas som något hemskt, tex i våldtäkter och tvångsgifte, då är sex det värsta som finns. Men som sagt gör man det rätt så kan det vara underbart istället. Jag är rätt säker på att mina barn kommer vänta.

• Minniemousemommy
    hansine skrev 2014-03-19 19:01:14 följande:
    Märkligt att du som tycker att sex enbart hör hemma i ett "köpa grisen i säcken" äktenskap känner en massa kvinnor som behöver skrubba bort sin skam. Jag har aldring hört någon berätta om något sådant och trots mina år i studentkorridorer har jag aldrig träffat på det.

När det gäller min gamla klasskamrat så var hon troende och det var hennes dåvarande pojkvän också.

Tycker i alla fall att det är kul att du uppskattar sex och intim närvaro med någon du älskar.

Mina vänner har haft otur i sina liv. 4 av mina vänner har blivit våldtagna i sina liv. 7 av mina vänner ångrar personen som gav sin oskuld till. 2 av mina vänner hatar sig själva, känner sig utnyttjade och äckliga, känner sig icke älskvärda osv. Det är inga lögner, inget påhitt. Det är många som känner så här, och jag vill verkligen inte att mina barn någonsin ska få behöva känna så här. Visst man kan inte bestämma över att bli våldtagen, men många av sakerna som mina vänner mår så här över känner dom att dom hade kunnat förhindra om dom tänkt lite extra. Tex att gå över till den snygg populära killen mitt i natten för att ha sex eller att låta ens kille fota en naken eller att supa sig redlöst full på en fest och inte ha någon aning om vad som kommer att hända när man däckar.

Jag försöker lära mina barn att alla kan göra misstag och att man ska kunna göra det utan att någon annan ska ta sig rättigheten att förstöra ens liv, men att även om man borde kunna gå naken på stan eller däcka på en fest utan att bli utnyttjad eller våldtagen så händer det ändå. Man måste försöka tänka på konsekvenserna av sitt handlade innan allt man kämpa för förstörs. Det är viktigt.

Dessutom är jag en sån person som man kan berätta allt för, därför vet jag så mycket om mina vänners liv. Jag har även väldigt många "bekanta" vänner, som även dom berättar allt för mig. :)

• Minniemousemommy
    fluu skrev 2014-03-19 16:13:01 följande:
    Fast du.... är det inte bra att lära barn att alltid ta vara på sig själv. Man kan bli lämnad, få könssjukdomar, bli bedragen, våldtagen och misshandlad i ett äktenskap också.
    Och är det så fint att lära sin barn att de ska känna sig smutsiga så fort de gör något som missbehagar? Jag hade inte gått och erkänt något för en förälder jag visste kände så. Även om jag befann mig i fara och behövde hjälp.

Men vad tror du att det beror på att de står och skrubbar sig? Vad har de fått lära sig om sin egen kropp och sexualitet?

Ja det kan man, men det är vanligare att man blir lämnad och bedragen av en pojkvän när man är 14. Könsjukdommar borde man inte få om man känt personen länge och även sett dennes provresultat.

Jag lär dom absolut inte att dom ska känna sig smutsiga, jag berättar för dom hur andra har känt efter att dom har gjort vissa saker. Vilka saker vissa ångrar osv. Alla känner ju inte samma, men jag varnar mina barn från att göra saker som skulle ångra. Jag skulle fortfarande älska dom även om dom gjorde något jag sagt att dom inte borde göra för sitt eget bästa, men självklart säger jag det ju. Jag säger även till dom att inte springa över vägen, inte vingla på stolen och att inte springa på blöt golv, ibland lyssnar dom ibland inte men jag vill ju hela tiden bara deras bästa. Jag vill att mina barn ska vara så lyckliga som möjligt, och därför tänka noga på konsekvenserna innan dom gör någonting.

• Minniemousemommy
    Madmoiselle skrev 2014-03-19 16:11:12 följande:

Du vet att det inte är 1800- talet va?

I wish.
    Men jag vet det ja. Dock så tycker jag inte att något har förbättrats sen dess, förutom den tekninska utvecklingen och kvinnors rättigheter.

• Minniemousemommy
    nevermind skrev 2014-03-19 15:55:21 följande:
    HAHAHA!!! Är du tokig människa??

Men får man vara sambo då? Sova i samma säng?

Ja. Alltså DU får ha sex och göra vad du vill med ditt liv, och det får mina barn också, men jag uppfostrar dom så att dom ska ha bra värderingar och kunna avgöra vad dom vill själva ändå. Utan att dom ska känna sig tvungna att göra något. Man kan säga att jag ger dom riktlinjer till ett bra liv, om dom vill följa den vägen är dock deras val när dom fyllt 18.

Jag är inte tokig. Jag tycker att jag har en sund syn på saker. Jag ser inte varför jag ska vilja kasta mig i säng med en massa främlingar utan kondom och få könssjukdomar och bli gravid för att sedan bli dumpad och känna mig trasig - för att vara en normal människa?

Är det normen så är jag glad att jag är annorlunda. Alltid varit kommer alltid vara.

• Minniemousemommy
    fluu skrev 2014-03-19 16:09:35 följande:
    Frågar igen....

Inte för att vara taskig eller kritisera din uppfostran eller så, men hur kan du veta att dina döttrar som dessutom fortfarande är små kommer "veta bättre" än att ha sex på exempelvis skoltoaletten eller i skogen. Under minns skoltid hände det ofta och det var alla slags personer med olika bakgrunder(även frikyrkliga och annars fromma små lamm) som sexade på toaletter. Jag gissar att deras päron inte fick veta det.
    Och hur tänker du i frågan att dina barn precis lika gärna kan ha sex med en kompis, oavsett kön? Och oavsett vad du lärt dem.
    Och hur tänker du i frågan att det inte behöver vara killen som är den pådrivande parten utan att dina döttrar skulle kunna förföra en kille som inte tänkt ha sex från början?
    Det kan inte inte "veta", men jag kan hoppas och tro. Jag tror inte att mina barn ens kommer ha dom tankarna så tidigt. Dom tror samma saker som jag och tror på att gud ser allt du gör precis som jag. Mina barn vet att ärlighet är bäst. Om mina barn har gjort något dom inte får så straffar jag inte lika hårt om dom berättar sanningen som om dom ljuger. Dom vet att mamma får reda på allt tillslut så det är alltid bäst att berätta allt själv. Nej, tjejer kan inte ha sex. Inte sådant sex som jag menar där en penis penetrerar en vagina i alla fall. Hångla får dom, visst varsågod. Ta på varandra, visst gör det. Tjejer kan inte göra varandra gravida så lätt precis så skulle jag ha en bisexuell dotter skulle jag inte ha något emot det alls.
  • Minniemousemommy
    fluu skrev 2014-03-19 21:30:51 följande:
    Borde och borde. Hur mycket man än litar på någon kan hen i hemlighet dra hem könssjukdomar. Klart att risken är långt mycket mindre än om man ligger runt med halva landet utan skydd, men ändå. Jag skulle inte vilja lära mitt barn att "bara gift dig så kan inget hända sedan".
    Du ser inte att man kan sända ett budskap utan att säga det bokstavligt? Speciellt till så små som troligen inte får intryck från särskilt många håll än och troligen lyssnar på sin mamma.

Dom kommer inte gifta sig nu. Dom kommer ha djupare, mer lärorika och bättre samtal med mig när dom blir äldre. Mina föräldrar uppfostrade mig precis som jag uppfostrar mina barn och jag älskar, litar på och är väldigt nära med mina föräldrar. Jag minns hur jag och mamma tog en "spadag" en gång, några dagar efter att jag blivit dumpad av min första kille. Då förklarade hon att man inte hittar rätt direkt. Att man tom kan gifta sig med helt fel person osv så det är bra att man verkligen försöker lära känna en person ordentligt innan man gifter sig, så att man ser personen ur alla vinklar och i alla situationer. Men hon förklarade även självklart att skenet kan bedra och även att folk förändras så att personen man gifter sig med kanske inte är samma person 5 år senare. Hon sa aldrig att jag var tvungen att gifta mig, att jag aldrig fick ha sex utanför äktenskap, att jag var tvungen att skaffa barn eller att jag absolut inte får skilja mig. Hon gav mig en väg att gå på under hela min uppväxt, en väg till ett fortsatt bra liv. Jag kunde gått av, valt en annan väg och fått ett helt annat liv, det fanns liksom inga elstängsel runt vägen. Men jag valde att fortsätta gå för det var den vägen min mamma ansåg bäst för mig, ansåg att jag skulle bli lyckligast av och jag valde att lyssna på min mamma och det är jag glad över. Jag älskar hur mitt liv blev. Visst är allt inte perfekt, men jag är lycklig och tacksam att mina föräldrar hjälpte mig och ledde mig hit. Jag hade inte velat ha mitt liv på något annat sätt.

Det är så jag kommer göra med mina barn, och jag är rätt säker på att dom kommer gå i mina fotspår. Men det viktigaste för mig är och kommer alltid vara mina barn lycka. Vill dom något annat med sina liv så visst, det är helt lugnt. Så länge vår relation stannar som den är så är jag nöjd, vad mina barn gör spelar egentligen inte så stor roll men det är ändå min uppgift att uppfostra dom så att dom kan ta det beslutet själva. Förstår du mig nu?

• Minniemousemommy
    nevermind skrev 2014-03-20 20:14:56 följande:
    Definiera "bra väderingar" tack.

Jag har knullat runt utan dess like men aldrig råkat ut för allt du rabblar upp. Jag har en hjärna.

Så, om dina barn har hittat sitt livs stora kärlek så kan de inte ha ett liv ihop förrän de vill ha barn? Om de ALDRIG vill ha barn då? Eller vänta i 10 år?
    Är du emot p-medel?

Nej, det får du lista ut själv. Om du tycker att du vill ägna ditt liv åt det du gör och ha sex så mycket, varsågod.

Ja, alla levande varelser har väl en hjärna eller? Det tror jag i alla fall.

Nej det tycker jag inte, men som jag har sagt så får dom göra precis vad dom vill ändå sen. Jag ger dom bara riktlinjer som jag sagt tusen gånger nu. Mina barn kommer förmodligen vilja ha barn så fort dom blir vuxna och skaffat en kille. Dom vet att det viktigaste i livet är familjen och att barn är den största gåvan man kan få.

Nej jag är inte emot preventivmedel. När man fått så många barn man vill och ändå vill ha sex med sin man så kan en kondom vara bra. Eller att äta preventivmedel. Akuta p-piller är perfekt om man blivit våldtagen så det är jag inte heller emot. P-piller har jag själv ätit i flera år pga en sjukdom jag har som inte är lika jobbig när jag äter p-piller, dock så fick jag ju sluta äta dom när jag ville bli gravid och när jag var gravid men förutom det så har jag ätit p-piller i största delen av mitt liv, så det har jag ingenting emot. Jag tycker dock inte om att vissa använder kondomer och p-piller osv för att kunna ha mycket sex innan giftemål. Dessutom avskyr jag aborter, den enda anledningen jag anser är en bra anledning för att få göra en abort är att man missat att ta ett akut p-piller efter att ha blivit våldtagen. Men det är bara var jag tycker, alla får göra som dom vill med sina kroppar och liv, men jag anser att är man mogen nog att ha sex så är man mogen nog och redo att även få och ta hand om ett barn. Det är liksom det som sex är till för från början. Sen att människor tycker att det är skönt gjorde ju att det inte bara är till för baby making längre men jag tycker i alla fall att man ska vara gift innan man har sex över huvud taget. Men du får göra som du vill, du är din egen människa och ingen kan bestämma över dig. Ge dig tips kan man ju dock men det låter inte som att du vill ha några. Så fortsätt göra det du gör, lycka till :)

• Minniemousemommy
    fluu skrev 2014-03-21 13:05:42 följande:
    De får göra som de vill, men du ger dem riktlinjer som är så pass tydliga att de vet vad som är rätt och riktigt och vad de SKA vilja... nice.
    Eum... varför lära sina barn vad de ska tycka är viktigast i livet? Eftersom det finns lika många "rätt" och "viktigast" i livet som det finns människor.

Familj är det viktigaste i livet. Den som inte förstår det tycker jag synd om. Alla människor mår bättre av att ha en bra lycklig familj. Det skär verkligen i hjärtat när man vet att det är många som far illa i sina familjer, så vi tar verkligen vara på vår familj och värdesätter våra relationer högst av allt. Vi prioriterar familjen först, och det borde alla göra.

Ja, dom får göra som dom vill. Alla föräldrar måste ge riktlinjer, hur annars ska ens barn hitta rätt i en så stor värld? Ska man bara släppa ut barnen utan att dom vet någonting? Utan att dom vet att man ska vara försiktig, inte gå in i bilar med främlingar osv? Nästan alla föräldrar gör det jag gör, för som jag sa man vill ju det bästa för sina barn. Man ger sitt barn kunskapen som behövs ute i världen innan barnet beger sig av. Att alla föräldrar har olika åsikter är ju dock en helt annan sak, men principen är densamma.

Jag lär dom inte tyck så här och tyck så har, jag lär dom antingen "så här är det" eller "jag tror det är så här". Dom får tro vad dom vill, men säger jag tex "det här är en gurka" ja, då är det förmodligen det. Eller ska mina barn ifrågasätta det och tro att det är något annat när jag vet att det är en gurka? Hur menar du där? Man lär väl ändå sina barn det man kan, vet och tror. Det tror jag i alla fall att alla lär sina barn.

• Minniemousemommy
    fluu skrev 2014-03-21 19:23:32 följande:
    Så det finns ingen möjlighet att du kan förstå att andra inte känner likadant och att de inte behöver vara känslomässigt störda för det? Eller att familj kan definieras väldigt olika?

Ni prioriterar som ni gör för att det känns rätt och det är ju skitbra, vad är det som säger att alla borde leva som er dock? Eller som mig heller för den delen?

Ser du verkligen inte skillnaden på att förmedla och säga rätt ut? Du snackar ju om att inte släppa ut ungarna... och att ha skygglappar på tills den dagen de ska klara sig själva och då komma ut i stora världen(syftar även på diskussioner i andra trådar oss emellan).  Och du ser alltså inte heller skillnaden på att lära dem att se sig om efter bilar och hur de ska göra sina personliga livsval? Okeeej.

Hur kommer gurkor in här? Och hur ska du lära dina barn allt du kan och tycka att det är heltäckande när wikipedia är din bästa vän samtidigt som du tycker att allmänbildning är onödigt?
    Jag lär mitt barn att ifrågasätta.

Men det är jämförelser. Jag tog gurka för jag kom inte på något annat just då, kunde varit ost eller vägg eller tv också. Jag tog bara gurka.

Jag ska inte lära mina barn allt, allt är för mycket. Jag ska lära dom det viktigaste av det jag kan, fast det har jag för det mesta redan gjort. Dom kan massor redan. Men om det är något som jag inte kan förklara på ett bra sätt eller en fråga jag inte vet svaret på ja då är böcker och internet bra hjälpmedel.

Jag säger inte att alla ska leva som oss, jag säger att familj är viktigast och att det alltid är och kommer alltid vara. Du skulle väl göra allt för din familj? För din mamma och din pappa som är anledningen till att du lever, för dina syskon som du delar blodsband med, för dina barn som du skapat? Dom enda som kanske inte bryr sig om sin familj på något sätt är dom som blivit skadade under sin barndom eller psykopater. Även om du inte gillar den familj du vuxit upp med så har du fortfarande chansen att skapa dig egen som du kan älska mer än något annat.

Leva som oss och tycka som oss behöver ingen göra, men jag säger bara att familjen är viktigast. Utan din familj hade du inte funnits. Utan familjer hade inga människor funnits.

Svar på tråden OK för 13 åring dotter att sova över unge ?