Minniemousemommy skrev 2014-03-21 13:34:01 följande:
Familj är det viktigaste i livet. Den som inte förstår det tycker jag synd om. Alla människor mår bättre av att ha en bra lycklig familj. Det skär verkligen i hjärtat när man vet att det är många som far illa i sina familjer, så vi tar verkligen vara på vår familj och värdesätter våra relationer högst av allt. Vi prioriterar familjen först, och det borde alla göra.
Ja, dom får göra som dom vill. Alla föräldrar måste ge riktlinjer, hur annars ska ens barn hitta rätt i en så stor värld? Ska man bara släppa ut barnen utan att dom vet någonting? Utan att dom vet att man ska vara försiktig, inte gå in i bilar med främlingar osv? Nästan alla föräldrar gör det jag gör, för som jag sa man vill ju det bästa för sina barn. Man ger sitt barn kunskapen som behövs ute i världen innan barnet beger sig av. Att alla föräldrar har olika åsikter är ju dock en helt annan sak, men principen är densamma.
Jag lär dom inte tyck så här och tyck så har, jag lär dom antingen "så här är det" eller "jag tror det är så här". Dom får tro vad dom vill, men säger jag tex "det här är en gurka" ja, då är det förmodligen det. Eller ska mina barn ifrågasätta det och tro att det är något annat när jag vet att det är en gurka? Hur menar du där? Man lär väl ändå sina barn det man kan, vet och tror. Det tror jag i alla fall att alla lär sina barn.
Så det finns ingen möjlighet att du kan förstå att andra inte känner likadant och att de inte behöver vara känslomässigt störda för det? Eller att familj kan definieras väldigt olika?
Ni prioriterar som ni gör för att det känns rätt och det är ju skitbra, vad är det som säger att alla borde leva som er dock? Eller som mig heller för den delen?
Ser du verkligen inte skillnaden på att förmedla och säga rätt ut? Du snackar ju om att inte släppa ut ungarna... och att ha skygglappar på tills den dagen de ska klara sig själva och då komma ut i stora världen(syftar även på diskussioner i andra trådar oss emellan). Och du ser alltså inte heller skillnaden på att lära dem att se sig om efter bilar och hur de ska göra sina personliga livsval? Okeeej.
Hur kommer gurkor in här? Och hur ska du lära dina barn allt du kan och tycka att det är heltäckande när wikipedia är din bästa vän samtidigt som du tycker att allmänbildning är onödigt?
Jag lär mitt barn att ifrågasätta.