• jayjayy

Ingen lön när man blir hemskickad för tidigt?

Hej!

Jag jobbar för ett bemanningsföretag. Jag arbetar extra vid behov och blir alltså uthyrd på uppdrag där varje arbetstillfälle räknas som en separat anställning. Idag hade jag blivit uthyrd på ett uppdrag hos en av företagets kunder, arbetstiden var enligt uppdragsbekräftelsen 6:30-13:00.

Kl 10 blir dock jag och två andra från samma bemanningsföretag som mig hemskickade, eftersom vi redan blivit klara med vår uppgift och det inte fanns något för oss kvar att göra. Jag frågade inte om jag skulle få betalt för resterande timmar, eftersom jag trodde det var självklart. Nu när jag pratat med lite vänner var de dock inte alls lika säkra på att jag skulle få betalt.

Nu ska jag in och tidsrapportera hur jag jobbat. Ska jag då skriva att jag jobbade mellan 6:30-13:00 fast det ju i själva verket bara var mellan 6:30-10:00? Det står att man ska rapportera "eventuella avvikelser", men jag har alltid tänkt att detta mer gäller om man jobbat längre än avtalad tid, men jag vet inte. Känns ju dock inte konstigt ifall jag inte ska få betalt för det timmar jag varit bokad för och som jag räknat med att få jobba, hade till och med tackat nej till annat jobb för att jag skulle jobba med det här uppdraget.

Någon som är kunnig inom arbetsrätt eller som varit i samma situation som kan hjälpa mig? Vad gäller egentligen? Har kollat i anställningsbeviset men inte funnit något som berör detta. Företaget är i alla fall ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal (troligen handels). Snälla, hjälp mig! Jag har så dålig koll på detta och tycker det är svårt att hitta bra information.

• Svar på tråden Ingen lön när man blir hemskickad för tidigt?
  • jayjayy

"Det känns LITE konstigt" skulle det stå i slutet av tredje stycket, inte "inte konstigt".

• Philippa

Ring och fråga bemaningsföretaget.

• Hypnotica

Ring eller maila din ansvarige på bemanningsföretaget. Jag tippar på att det är så att du får betalt för de timmar som du var bokad på (eftersom företaget skickade hem er i förtid) men det är alltid bäst att dubbelkolla.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • kaffetunnan

Får du gå hem tidigare så får du betalt för den tid du blivit uppsatt på. Det är enkelt. Så du ska skriva upp till 13.

Har du fått ett arbetspass så kan de inte ta bort det heller. Finns inget som heter 14 dagar eller liknande.

Får du problem tala med ditt fackombud och säger hen annorlunda än vad jag skrivit här ring facket direkt.
    Detta är två saker jag har rejäl koll på.

• Bitchos

Nu kan jag inte svära på att alla bemanningsföretag har så, men när jag jobbade som konsult för ett bemanningsföretag och hade ett uppdrag mellan t ex 06:30-13:00 och jag kom till arbetet men blev hemskickad efter 1 timma, så var jag garanterad betalt för 3 timmar även om jag bara jobbade 1 timma. Men det gällde tyvärr inte ända fram till 13:00. I ditt fall hade jag endast fått betalt till kl. 10:00.

• kaffetunnan
    Bitchos skrev 2014-03-18 13:39:00 följande:
    Nu kan jag inte svära på att alla bemanningsföretag har så, men när jag jobbade som konsult för ett bemanningsföretag och hade ett uppdrag mellan t ex 06:30-13:00 och jag kom till arbetet men blev hemskickad efter 1 timma, så var jag garanterad betalt för 3 timmar även om jag bara jobbade 1 timma. Men det gällde tyvärr inte ända fram till 13:00. I ditt fall hade jag endast fått betalt till kl. 10:00.
    Få har du blivit lurad. Däremot kan du kräva upp till 5 år att din lön kontrolleras.
  • Bitchos
    kaffetunnan skrev 2014-03-18 13:40:04 följande:
    Få har du blivit lurad. Däremot kan du kräva upp till 5 år att din lön kontrolleras.

Jag vet att det är så inom företag (inte bemanning). Är det just bemanning du har koll på eller företag rent generellt?
  • kaffetunnan

Har du blivit lovad ett arbetspass så har du. Kan de inte sätta dig i arbete hela dagen de bokat dig så är det deras problem. Vet att många företag och kommuner tror att det är ok att skicka hem tidigare och inte betala full tid.

• jayjayy

Tack för svaren! Vad tror ni om att jag helt enkelt skriver i 6:30-13 i tidsrapporten? Om de hör av sig och ifrågasätter (är ju inte ens säkert att de gör det) kan jag ju då säga att jag tog för givet att jag får betalt för den hela avtalade tiden även om blev hemskickad tidigare. Risken finns ju dock att de då blir arga kanske och tycker jag borde kollat med dem innan. Kanske lika bra att höra av sig till dem nu då iallafall? Fast då kanske man också blir uppfattad som besvärlig! Suck...

• kaffetunnan

Du SKA ha betalt hela arbetstiden, så ja du ska skriva hela arbetspasset. Bråkar de med dig visa på ditt fack då blir de tysta.

Svar på tråden Ingen lön när man blir hemskickad för tidigt?