Ingen lön när man blir hemskickad för tidigt?
Hej!
Jag jobbar för ett bemanningsföretag. Jag arbetar extra vid behov och blir alltså uthyrd på uppdrag där varje arbetstillfälle räknas som en separat anställning. Idag hade jag blivit uthyrd på ett uppdrag hos en av företagets kunder, arbetstiden var enligt uppdragsbekräftelsen 6:30-13:00.
Kl 10 blir dock jag och två andra från samma bemanningsföretag som mig hemskickade, eftersom vi redan blivit klara med vår uppgift och det inte fanns något för oss kvar att göra. Jag frågade inte om jag skulle få betalt för resterande timmar, eftersom jag trodde det var självklart. Nu när jag pratat med lite vänner var de dock inte alls lika säkra på att jag skulle få betalt.
Nu ska jag in och tidsrapportera hur jag jobbat. Ska jag då skriva att jag jobbade mellan 6:30-13:00 fast det ju i själva verket bara var mellan 6:30-10:00? Det står att man ska rapportera "eventuella avvikelser", men jag har alltid tänkt att detta mer gäller om man jobbat längre än avtalad tid, men jag vet inte. Känns ju dock inte konstigt ifall jag inte ska få betalt för det timmar jag varit bokad för och som jag räknat med att få jobba, hade till och med tackat nej till annat jobb för att jag skulle jobba med det här uppdraget.
Någon som är kunnig inom arbetsrätt eller som varit i samma situation som kan hjälpa mig? Vad gäller egentligen? Har kollat i anställningsbeviset men inte funnit något som berör detta. Företaget är i alla fall ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal (troligen handels). Snälla, hjälp mig! Jag har så dålig koll på detta och tycker det är svårt att hitta bra information.