Inlägg från: Anonym (Stellas mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stellas mamma)

    Ha med partner på förlossning eller inte?

    Jag valde att inte ha min pojkvän med på förlossningen av den anledningen som du skriver...

  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (Sharon) skrev 2014-03-18 17:53:03 följande:
    Varför tänker du att han ska kunna nåt om sjukvård? Menar du att han ska hoppa in istället för bm eller usk?
    Jag tror hon menar att han egentligen inte behövs där, sjukvårdspersonalen gör ju det...
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (Sharon) skrev 2014-03-18 17:56:28 följande:

    Behöver man inte sin partner så låter det ju ganska tråkigt.
    tråkigt?
  • Anonym (Stellas mamma)
    Emmalinnéa skrev 2014-03-18 18:18:20 följande:
    Tycker det är fel att pappan inte ska få vara med på förlossningen han dög ju tydligen till att vara med under befruktningen! Det är ju lika mycket deras barn som vårat.
    Rätt skilda saker :p
  • Anonym (Stellas mamma)
    KimPossible skrev 2014-03-18 18:21:27 följande:
    Eftersom jag inte skaffat barn på egen hand, och det inte bara har varit mitt barn, så har naturligtvis pappan varit med på förlossningen. Det har varit självklart för oss, precis som det sen var självklart att vi båda delade på ansvaret och tog hand om barnet. 
    Men nu handlar det väl inte om att pappan inte ska få ha barnet, han är lika mycket förälder, men vi talar om en förlossning och inget annat.
    Det är inte så att pappan behöver vara med, mamman har dock inget val...
  • Anonym (Stellas mamma)
    KimPossible skrev 2014-03-18 18:26:01 följande:
    Eftersom det är lika mycket pappans barn, så anser jag att han har rätt att vara med om han vill. Jag tycker dessutom att de flesta män (som faktiskt VILL ha barn) borde vilja vara med också. 

    Varför förvägra den andra föräldern att se sitt barn komma till världen?
    Men vem talar om att det inte skulle vara pappans barn?
  • Anonym (Stellas mamma)
    isabelles skrev 2014-03-19 11:04:50 följande:
    Självklart skulle jag vilja ha barnets pappa med! Ingen tvekan! Det är ju även hans barns födelse, aldrig att jag ens skulle fundera på att föda utan honom. 
    Fast det handlar ju inte om vem som har rätt till barnet eller något sånt utan om kvinnans upplevelse och det är ju trots allt hon som ska föda (man har liksom inget val) och det viktiga är ju att hon är trygg och mår bra i situationen.
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (självklart) skrev 2014-03-19 12:19:13 följande:
    Missade du vad jag skrev tidigare? Om hon inte vill ha mig i rummet så blir det inget barn, således inga risker för varken barn eller kvinna. Problem Solved!
    Vilket underligt resonemang...som att det skulle vara så viktigt :S
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (självklart) skrev 2014-03-19 12:30:46 följande:
    Ja, om det nu sägs vara så viktigt för kvinnan, varför skulle det inte vara det för mannen?
    Som om mannen inte är nog otillräcklig under ett barns uppväxt, då ska han ju iallafall få vara med på förlossningen.
    Kvinnan har inget val, hade jag fått bestämma hade jag gladeligen sluppit vara med på förlossningen men jag ser inte hur det skulle gå till :P.
    Varför är en sådan bagatell viktig för dig?
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (självklart) skrev 2014-03-19 12:37:47 följande:
    Det är ingen bagatell, det är mitt barn som föds, det betyder mycket för mig att få se när det får se ljuset för första gången, höra det första skriket, osv.
    Detta var något nytt men mycket lustigt ska man då höra...
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (självklart) skrev 2014-03-19 12:50:36 följande:
    Det hoppas jag med att jag hittar, annars blir det ju som sagt inte kul för henne.
    haha driver du med oss?
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (självklart) skrev 2014-03-19 12:56:34 följande:
    Nej varför skulle jag göra det? Jag står för allt jag skriver
    För det låter så otroligt konstigt och verklighetsfrånvänt, det känns som ett skämt men okej säger du att du är seriös så är du väl det.
  • Anonym (Stellas mamma)
    Wira skrev 2014-03-19 13:36:14 följande:

    Den är det ju så att en förlossning inte är en show man sitter och tittar på. Du ska ju vara dör för att hjälpa och stötta, det är ingen biofilm..
    haha precis men herr självklart verka leva i en annan värld än oss andra och han har inte den blekaste aning om hur en förlossning går till!
  • Anonym (Stellas mamma)
    umm abdilleh skrev 2014-03-19 17:03:56 följande:
    Beror väl på hur mannen är som person. Jag hade aldrig klarat mina förlossningar utan min man men känner nära vänner som inte fått någon stöd av deras män. Men det är ju ändå pappans rättighet att vars med så varför neka dom
    Fast det är väl inte direkt pappans rättighet att vara med där, pappan har rätt till sitt barn men inte förlossningen...det viktiga är ju mamman i detta fall.
  • Anonym (Stellas mamma)
    Anonym (? 2) skrev 2014-03-20 04:36:52 följande:
    Bagatell??

    Ni är typ tre personer i denna tråd som inte tycker att det är viktigt att pappan är med vid förlossningen. Däremot har många svarat att det är helt självklart att pappan ska vara med för att den stunden aldrig kommer åter.

    Att du däremot tycker att det är en bagatell när ens barn föds och tar sitt första andetag får stå för dig...

    Så om du hade haft möjligheten välja, så hade du gärna kommit in efter ett par timmar till ditt nyfödda barn? Du hade alltså föredragit att missa de första timmarna?


    Det må så vara, men det är fler som är för kvinnans rätt att välja själv och att den går före något annat...
    Ja, självfallet hade jag valt att komma in några timmar senare...hur rolig är en förlossning liksom? 
  • Anonym (Stellas mamma)
    frökenelisabeth skrev 2014-03-20 12:30:56 följande:

    Rolig och rolig. Man är ju inte där för nån slags underhållning, en förlossning kan givetvis vara otroligt jobbig för den som står bredvid också. Men har man en bra relation och om man som partner och blivande förälder är någorlunda funtad i huvudet så är det självklart att man vill vara med och stötta sin partner och vara på plats när ens barn föds. Det är ju livsomvälvande. Måste vara svårt att fatta vad som hänt om man kommer in efteråt.

    Särskilt vid en traumatisk eller långdragen förlossning, som många nämnt, så har de flesta ju en oerhörd nytta av en närstående som är med under tiden, och som man kan prata med efteråt.
    Pratar man verkligen om förlossningen efteråt?
    Det är ingenting som jag har ett behov av att prata om faktiskt och inte min sambo heller, han var iofs inte med men har aldrig egentligen frågat något stort heller.
    Han är helt enkelt glad över att vi har vår fina dotter, hur hon kom till världen förstår han ändå såklart eftersom han förstår hur hon kom till världen.
  • Anonym (Stellas mamma)
    frökenelisabeth skrev 2014-03-20 12:45:05 följande:

    Oj, ja vi har pratat jättemycket om vår förlossning, även om det gick bra och inte var speciellt traumatiskt. För mig är det något av det mest omvälvande jag har upplevt, så självklart känner jag ett behov av att prata. Eftersom det är så intensivt både känslomässigt och smärtmässigt så tror jag också det är vanligt att man inte minns precis allt efteråt så det har också varit skönt att ha någon att vända alla små detaljer med. Har också läst min journal massor av gånger, mest för att se händelseförloppet och vilka tider de olika sakerna inträffade.

    Känner du att du hellre vill glömma förlossningen, eller känner du bara att det inte var så betydelsefullt för dig?
    Det är nog en kombination, förlossningen var inte trevlig upplevelse så jag är glad att jag inte minns alls men samtidigt så var den inte så betydelsefull.
Svar på tråden Ha med partner på förlossning eller inte?