• SandraTheK

    Hur hanterar man en arg och avundsjuk storebror?

    Vår son fyllde 2 år den 9 februari. Den 16 februari föddes hans lillasyster. Han har sedan tidigare ett väldigt kort humör om saker inte går som han vill, jag tror ibland att han är född utan tålamod. Men han är i övrigt världens goaste lilla kille.

    Nu är ju inte hans roll som storebror någon dans på rosor, tyvärr. Från att ha fått all uppmärksamhet, alla kramar och pussar och beröm så kommer det en bebis som han får dela allt detta med. Man förstår ju hans frustration också såklart.

    Han verkar försöka vinna tillbaks all uppmärksamhet genom att skrika, få utbrott, kasta saker eller tom slåss/sparkas. Biter sönder saker eller kastar sönder dem. Detta gör ju inte att uppmärksamheten blir den vanliga, positiva som han är vad vid, utan tvärtom. Vi har aldrig behövt säga ifrån särskilt mycket innan, förutom när han kan bli jättearg på ingenting och vi får tala honom till rätta. 

    Vårt tålamod blir rejält prövat flera gånger om dagen, och detta är jag övertygad om att de flesta med flera barn har upplevt. Det är inga problem så, men hur ska man göra? Vi förklarar för honom att han fortfarande är mamma och pappas kille osv, vi turas om att leka/gosa och bara finnas för honom, men han är inte nöjd. När lillasyster sover försöker man hinna med att göra allt som måste göras tex allt i huset, städa, diska osv och såklart passa på att umgås med sonen. Dock ägnar han all sin tid åt att försöka väcka lillasyster genom att tex kasta saker där hon ligger, ställa sig och skrika intill henne, stå vid henne och sätta igång högljudda leksaker osv.. Hon vaknar oftast så det man börjat med får läggas åt sidan. Häromdagen gick han fram och satte igång ljudsystemet på nästan det högsta så hon vaknade.


     


    Just detta! Hu får man honom att sluta med det här? Han är bara två år. Man känner sig otillräcklig och ibland undrar man vad man gjort för fel. 

  • Svar på tråden Hur hanterar man en arg och avundsjuk storebror?
  • straw2008

    Ge honom MER uppmärksamher innan han ens hinner bli arg, prioritera bort den lilla skulle jag föreslå. Strunta i att städa o var bara med den stora, mata med ersättning o flaska istället för att amma så stora kan få vara med (VEM med syskon fixar att amma 17h per dygn liksom?? galen grogrund till svartsjuka). O givetvis måste lilla ställas bort eller låsas in så han inte kan komma åt henne. Går han på fsk ??


    I kinamockaskogen.....
  • LottaF

    Strunta i städning och liknande när lillasyster sover ägna er då åt storebror. Involvera storebror i lillasysters skötsel, hämta blöja, napp filt ja vad du nu kan behöva som han kan fixa. Låt storebror "passa" lillasyster genom att sjunga med rörelser spexa ja allt han kan eftersom du "måste" ta fram fika till storebror, du har givetvis stenkoll men syorebror känner sig nyttig och får omedelbar belöning. Berätta hur glad lilasyster blir när storebrir kommer och att hon älskar att leka med honom med den och den leksaken. Var ute så mycket ni kan mycket att undersöka för en tvååring och lillasystet kan sovs i vagnen. Jag hoppas mågot tips kan hjälpa dig. Lycka till

  • Mammatillw
    SandraTheK skrev 2014-03-19 07:25:47 följande:

    Vår son fyllde 2 år den 9 februari. Den 16 februari föddes hans lillasyster. Han har sedan tidigare ett väldigt kort humör om saker inte går som han vill, jag tror ibland att han är född utan tålamod. Men han är i övrigt världens goaste lilla kille.

    Nu är ju inte hans roll som storebror någon dans på rosor, tyvärr. Från att ha fått all uppmärksamhet, alla kramar och pussar och beröm så kommer det en bebis som han får dela allt detta med. Man förstår ju hans frustration också såklart.

    Han verkar försöka vinna tillbaks all uppmärksamhet genom att skrika, få utbrott, kasta saker eller tom slåss/sparkas. Biter sönder saker eller kastar sönder dem. Detta gör ju inte att uppmärksamheten blir den vanliga, positiva som han är vad vid, utan tvärtom. Vi har aldrig behövt säga ifrån särskilt mycket innan, förutom när han kan bli jättearg på ingenting och vi får tala honom till rätta. 

    Vårt tålamod blir rejält prövat flera gånger om dagen, och detta är jag övertygad om att de flesta med flera barn har upplevt. Det är inga problem så, men hur ska man göra? Vi förklarar för honom att han fortfarande är mamma och pappas kille osv, vi turas om att leka/gosa och bara finnas för honom, men han är inte nöjd. När lillasyster sover försöker man hinna med att göra allt som måste göras tex allt i huset, städa, diska osv och såklart passa på att umgås med sonen. Dock ägnar han all sin tid åt att försöka väcka lillasyster genom att tex kasta saker där hon ligger, ställa sig och skrika intill henne, stå vid henne och sätta igång högljudda leksaker osv.. Hon vaknar oftast så det man börjat med får läggas åt sidan. Häromdagen gick han fram och satte igång ljudsystemet på nästan det högsta så hon vaknade.


     


    Just detta! Hu får man honom att sluta med det här? Han är bara två år. Man känner sig otillräcklig och ibland undrar man vad man gjort för fel. 


    Det var någon tråd förut om samma sak.. En kom med råder att har man små barn hemma och kommer hem med ett syskon från bb så ska storasyskonet ha 70% uppmärksamhet och bebisen 30%! Just för svartsjukan! Så ägna mer tid åt stora och skit i hur hemmet ser ut!!
  • SandraTheK

    Han får vara med hela tiden, ge napp, snutte, byta blöja, hämta kläder, bilstol, babygym osv.. Ger honom all tid jag kan medan pappa jobbar. Men någon måste tvätta kläder, laga mat och diska osv också. Känner mig otillräcklig och det värsta är skuldkänslorna som uppstår för att jag känner att jag inte räcker till. Ja han går på dagis 09-14 tis-tors så den tiden hinner jag ju röja undan hemma, men när han är hemma vill man ju finnas för honom..

  • LottaF
    SandraTheK skrev 2014-03-19 08:20:57 följande:
    Han får vara med hela tiden, ge napp, snutte, byta blöja, hämta kläder, bilstol, babygym osv.. Ger honom all tid jag kan medan pappa jobbar. Men någon måste tvätta kläder, laga mat och diska osv också. Känner mig otillräcklig och det värsta är skuldkänslorna som uppstår för att jag känner att jag inte räcker till. Ja han går på dagis 09-14 tis-tors så den tiden hinner jag ju röja undan hemma, men när han är hemma vill man ju finnas för honom..
    En tanke kan han känna sig bortkörd eftersom lillasyster får vara hemma med dig och han blir lämnad på förskolan. Han mår kanske bättre om ni är hemma tillsammans hela tiden och går iväg på en två aktiviteter i veckan tillsammans, kyrkan brukar ha liksom bibliotek men även kommunen kan ha någon form av öppenförskola. Du kanske kan testa någon vecka om han fungerar bättre om han får vara hemma med er, prata med förskolan om han kan få vara hemma någon vecka och sen åtekomma eller ta hem honomhelt om det inte är väldigt svårt att få plats hos er.
    Diska tillsammans likaså laga mat tillsammans. Lek tillsammans alla tre på golvet.All lek på storebrors villkor än så länge är lillasyster nöjd att bara få vara nära. När du matar lillasyster med flaska eller ammar så pyssla något med storebror samtidigt, läsa, sjunga, titta på film, bygg lego/pussel om ni har någon form av platta mobil han får använda använd den vid dessa tillfällen. De dagar storebror inte är på förskolan så gör bara det nödvändiga hemma resten tar ni på kvällen. När du lagar mat laga alltid dubbelt tar inte dubbelt så lång tid men spar tid i längden då det är lättare att bara värma en dag när orken tryter. Gör alla hushållssysslor du måste med storebror det tar längre tid men han får postitv uppmärksamhet. 
  • straw2008

    Nja då kan väl ni tvätta en dag i veckan då ni båda är hemma ? O precis som någon ovan skrev känner han sig ev övergiven då du lämnar honom o lillan får vara hemma, funkar det bättre de dagar du har honom hemma ?


    I kinamockaskogen.....
  • SandraTheK

    Har försökt få honom att vara hemma med oss från dagis, men han älskar dagis och han vill verkligen dit, och han vill inte hem när jag ska hämta honom. 

    Det hela har gått lite långt nu några gånger. Igår sparkade han lillasyster med båda fötterna rakt i ansiktet, när pappa satt med henne i knäet. Vi talade honom till rätta att han inte får göra så och att bebisen får jätteont osv. Han bara skrattar och vägrar ta till sig vad vi säger. Idag kastade han sig på henne när hon låg i soffan.

    Det är uppenbart att han söker uppmärksamhet, och när vi verkligen försöker så stöter han bort oss eller ställer sig och skriker, kastar saker osv. Vi har provat allt. Turas om att vara själv med honom, pappa har åkt och badat med honom, jag låter honom vara med och diska, hänga tvätt, ja allt!

    Jag har en äldre dotter från ett tidigare förhållande som bos hos oss varannan helg. Hon har eget rum, medan pojken och bebisen sover hos oss. Hon vistas aldrig i rummet och hon sover i vardagsrumet oftast. Vi har nu bestämt oss för att han ska få ha det rummet, kan det kanske göra gott för honom? Han kommer ha rummet bredvid vårt sovrum så han kan gå till os när han vill såklart. Han kommer få vara med och inreda, köp saker osv till sitt rum.

    Allt känns så hopplöst!!

  • lövet2

    Faktum är att 2-åringar vanligen är fruktansvärt argsinta vare sig de har småsyskon eller inte. Troligen är svartsjukan bara en liten del i det hela, och han slår babyn i stället för er, eftersom det dels är enklare och dels har större effekt.

    Det ni måste göra är att punktmarkera och vara mer uppmärksamma på när han är på väg att göra något med babyn, för han kan skada henne allvarligt annars. I övrigt kan ni göra ganska mycket för att förebygga raseriutbrott. Fundera på vad som brukar trigga honom, och försök att hitta vägar runt.

  • Journalist02
    SandraTheK skrev 2014-03-19 07:25:47 följande:

    Vår son fyllde 2 år den 9 februari. Den 16 februari föddes hans lillasyster. Han har sedan tidigare ett väldigt kort humör om saker inte går som han vill, jag tror ibland att han är född utan tålamod. Men han är i övrigt världens goaste lilla kille.

    Nu är ju inte hans roll som storebror någon dans på rosor, tyvärr. Från att ha fått all uppmärksamhet, alla kramar och pussar och beröm så kommer det en bebis som han får dela allt detta med. Man förstår ju hans frustration också såklart.

    Han verkar försöka vinna tillbaks all uppmärksamhet genom att skrika, få utbrott, kasta saker eller tom slåss/sparkas. Biter sönder saker eller kastar sönder dem. Detta gör ju inte att uppmärksamheten blir den vanliga, positiva som han är vad vid, utan tvärtom. Vi har aldrig behövt säga ifrån särskilt mycket innan, förutom när han kan bli jättearg på ingenting och vi får tala honom till rätta. 

    Vårt tålamod blir rejält prövat flera gånger om dagen, och detta är jag övertygad om att de flesta med flera barn har upplevt. Det är inga problem så, men hur ska man göra? Vi förklarar för honom att han fortfarande är mamma och pappas kille osv, vi turas om att leka/gosa och bara finnas för honom, men han är inte nöjd. När lillasyster sover försöker man hinna med att göra allt som måste göras tex allt i huset, städa, diska osv och såklart passa på att umgås med sonen. Dock ägnar han all sin tid åt att försöka väcka lillasyster genom att tex kasta saker där hon ligger, ställa sig och skrika intill henne, stå vid henne och sätta igång högljudda leksaker osv.. Hon vaknar oftast så det man börjat med får läggas åt sidan. Häromdagen gick han fram och satte igång ljudsystemet på nästan det högsta så hon vaknade.


     


    Just detta! Hu får man honom att sluta med det här? Han är bara två år. Man känner sig otillräcklig och ibland undrar man vad man gjort för fel. 


    Hej! 
    Jag är journalist på programmet Kropp & Själ i P1, hoppas att det är okej att jag skriver här. Jag ska göra ett reportage om avundsjuka mellan syskon och hur man som förälder förhåller sig till det. Du får gärna kontakta mig om du skulle vilja vara med! clara.lowden@filt.se
Svar på tråden Hur hanterar man en arg och avundsjuk storebror?