• Tebriane

vad gäller? snälla hjälp!

Hej hej jag är en mamma som är separerad sedan två år tillbaka. Jag har obekväma arbetstider och jag och min föredetta kom överens att vi skulle a barnen varannan vecka om han hjälpte mig de dagar jag arbetar natt. Nu har han fått ett nytt jobb och då sagt till dem att han har barnen varannan vecka. Vilket inte riktigt stämmer. Han har även skaffat ett barn med en kvinna som bor 60 mil bort. Han kan inte flytta och inte hon heller så han ser till att åka dit på min vecka vilket innebär att han inte vill hjälpa mig längre. Jag har ingen annan i min närhet som kan ställa upp så detta resulterar i att jag inte kan sköta mitt jobb. Mitt förslag var därför att jag har barnen när jag är ledig och att han har dem när jag arbetar. Detta vägrar han. Jag anser att man måste samarbeta och hjälpas åt om man har barn tillsammans. Vad är det som gäller då jag förstår att jag inte kan tvinga honom till att hjälpa mig? Kan jag sätta hårt mot hårt? ( jag kan inte bara sluta mitt arbete och byta till ett annat) Är det någon snäll som har några förslag hur detta kan lösa sig?

• Svar på tråden vad gäller? snälla hjälp!
  • Philippa

Nej, du kan tyvärr inte tvinga honom..... det är många kvinnor som har det som dig och måste byta jobb alternativt säga upp sig....

• Tebriane

Men varför är det just jag och inte han när han också jobbar obekvämt?

• En blå giraff

Väldigt taskigt av pappan tycker jag Rynkar på näsan Tyvärr vanligt (och accepterat) att pappor kan välja bort sina barn på grund av arbete eller annat men mammor inte kan göra så.

Känns ju som om du skulle behöva ordna en annan trygg lösning för att kunna sköta jobbet utan att vara beroende av att barnens pappa hjälper till. Finns det inte barnomsorg på obekväm tid i din kommun? Kolla det om du inte redan gjort det. Eller annonsera efter någon som kan passa barnen då dagis inte är öppet.

• mammalovis

Om ni inte har ett skrivet avtal, så kan ju pappan göra som han vill ... Barnen går sällan i första hand ... Begär att ni går på samarbetssamtal via familjerätten, det är kostnadsfritt och de förespråkar barnets bästa!

Kolla upp om er kommun erbjuder nattis. I annat fall får du nog anlita släkt och vänner eller flytta till en kommun som har nattis.

Livet som ensamstående är tyvärr tuff. Jag fick själv erfara det när pappan blev psykiskt sjuk första sommaren vi separerat och jag arbetade inom vården. Som tur var hade jag sökt nattis och kunde trycka på de veckor nattis var öppet (ej 28-31) och övrig tid fick jag pussla med min mamma och vänner.

• Tebriane

Tack för alla svar.. Vi har inte nattis i vår kommun vilket hade varit ett alternativ. Familjerätten sa till mig att jag gick skylla mig själv som arbetar ob-tider och jag har blivit flyttad hit av mitt ex så min familj och mina vänner bor 20 mil bort och han låter mig inte flytta med barnen... Känner mig helt inmålad i ett hörn där veckorna med barnen blir ett enorm stressmoment för att få det att gå ihop...

• mia maria

Du är inte den första som har hamnat i din sits o heller inte den sista!
    Jag förstår ju på sätt o vis ditt ex också, eftersom han hela tiden skulle få anpassa sitt liv efter ditt arbetsschema. Samtidigt så gäller det ju barnen så visst hade man ju kunnat tycka att han hade kunnat ställa upp...

Men vill han inte ha barnen de nätter du jobbar så är det upp till dig att finna en lösning; antingen barnvakt eller byta jobb.
    Jag har själv (är!!) varit ensam skiftarbetande mamma o jag tycker att det har varit jobbigt även fast jag har haft nattis! Ett evigt pusslande med barnvakter på helgerna när inget dagis är öppet osv...
    Nu har jag börjat plugga för att därefter kunna söka dagtidsjobb, så det är väl mitt råd till dig: se över hur möjligheterna till annat jobb ser ut! Eller kolla efter barnpassning i din närhet (vänner kanske?). Eller prata med din arbetsgivare om hur du kan lösa situationen.

Svar på tråden vad gäller? snälla hjälp!