• Anonym (undrar)

Är det olagligt att skriva ut bilder och sälja?

hej jag har en massa fina tavlor/prints som jag skrivit ut som jag vill bli av med och funderade om jag skulle sälja dom på någon auktionssida på nätet, men då kom jag ju på att det är ju kanske faktiskt inte okej med tanke på att det är någon annans verk som jag skrivit ut?? T ex på Monroe, Lasse Åberg och andra kända och mindre kända artister/konstnärer.. Hur ligger det till egentligen, är det ok eller inte? Har en jättestor och fin utskrift i ram som jag fått av en kollega för längesen också som jag vill sälja men jag vet ju inte om jag vågar

• Svar på tråden Är det olagligt att skriva ut bilder och sälja?
  • Anonym (---)

jag har ingen aning faktiskt.... kanske om du säljer det som begagnat på tradera?

• Anonym (..)

Andras foton och konst som du själv skrivit ut, nej, det får du inte sälja.

• Anonym (ramen)

Kanske kan du sälja ramen? Med bilden i bara liksom medföljande? Liksom hela paketet?

• Anonym (Zzzzzzzzz)

Ja det är olagligt och straffet hårt, ramen kan du sälja men bilden får du ta loss innan

• Anonym (M)

Det kan ju knappast vara olagligt eller ens straffbart. Som nån sa, sälj ramen, fotot följer bara med. Klart man får ge bort foton. Sånt finns ju överallt,på secondhand/antik affärer osv.

• Sous

Det är förstås skillnad på att sälja en tavla man haft för eget bruk begagnat och att massproducera andras konst... Dessutom lär det ju knappast handla om att ts tjänar några pengar, om man betänker att både duken och ramen kostat pengar. Så det är ok.

• Anonym (undrar)

Är det någon som är 100% säker innan jag gör något kanske olagligt!? Tyst
    Vill bara veta med säkerhet..

Jag har inte ram till alla tavlor, hade tänkt sälja nån utan ram men det kanske inte går då..

Och om man skriver i beskrivningen vem det är som är konstnären och att den naturligtvis är en kopia spelar det ingen roll då heller? Hade ju oavsett inte tänkt skriva något annat..

Men man tycker ju att om jag t ex fått 3 tavlor i present och dom är utskrifter, vi kan säga på Lasse Åberg,
    och jag inte vill ha kvar dom så då borde jag väl kunna sälja dom?
    Jag kanske inte vet att det är utskrifter eller vart dom kommer ifrån?
    Eller om jag köpt den på röda korset, då har jag ju ingen aning.

Man kan ta en bild från en konstnär och skicka in till tryckerier eller fotoutskrivare och då säljer ju dom den som utskrift, men det kanske lät dumt.., men vad vet jag Skrattande

Tack för alla svar!

• Sous

Men ja, så länge du inte massproducerar bilder och säljer för att tjäna pengar så är det klart att du får sälja dina begagnade tavlor! Det är skillnad på att göra något privat och som en affärsverksamhet!

• Anonym (.)

Bilder du inte betalat för får du inte sälja. Även att skriva ut för privatbruk är olagligt om det inte är din bild. Så egna bilder kan du sälja men inte andra du snott på nätet och skrivit ut

• mr me
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 15:18:19 följande:
    Är det någon som är 100% säker innan jag gör något kanske olagligt!? Tyst
    Vill bara veta med säkerhet..
    Om det handlar om fotografier eller konstverk som andra har framställt och som du inte har upphovsrätt på, så får du absolut inte sälja dessa. Det är väldigt olagligt och du kan både bli åtalad för brott mot upphovsrätten och stämd och avkrävd skadestånd som förmodligen kan uppgå till många tiotals miljoner kronor om det är något stort företag som äger rättigheterna till bilden.
  • Anonym (.)

Bilder du inte betalat för får du inte sälja. Även att skriva ut för privatbruk är olagligt om det inte är din bild. Så egna bilder kan du sälja men inte andra du snott på nätet och skrivit ut

• mr me
    Sous skrev 2014-03-20 16:37:31 följande:
    Men ja, så länge du inte massproducerar bilder och säljer för att tjäna pengar så är det klart att du får sälja dina begagnade tavlor! Det är skillnad på att göra något privat och som en affärsverksamhet!
    Nej, det är det inte. Givetvis får man inte framställa en kopia på ett fotografi som någon annan har tagit och sedan sälja denna. Det spelar ingen roll om det görs "privat" eller på annat sätt.
  • Anonym (oj)

Med andra ord TS ingen här har en susning om det är tillåtet eller inte.

• Anonym (Nej)

Nej, du får inte sälja bilderna. Du får inte ens skriva ut dem som du har gjort men det är ju knappast någon risk att någon anmäler det.

• Sous

Men gud... Har ni hört talas om kopiering för privat bruk? Jag hänvisar till regeringskansliets folder om upphovsrätt där det tydligt framgår att man visst får göra en eller ett par kopior av texter, låtar, filmer, bilder etc. till sig själv och sin familj. Om TS nu har fått en stor tavla av vänner med ett visst motiv så kan hon ju sälja den när hon inte vill ha den mer. Eller menar ni att man inte får sälja några bilder alls man inte äger upphovsrätten till? Typ en Carl Larsson-reproduktion man har i ram hemma? Jag vill hävda att ts kopierat för privat bruk och sedan gör sig av med sina begagnade ägodelar, vilket också är tillåtet. Ge er.

• MigSjälv
    Sous skrev 2014-03-25 13:34:20 följande:
    Men gud... Har ni hört talas om kopiering för privat bruk? Jag hänvisar till regeringskansliets folder om upphovsrätt där det tydligt framgår att man visst får göra en eller ett par kopior av texter, låtar, filmer, bilder etc. till sig själv och sin familj. Om TS nu har fått en stor tavla av vänner med ett visst motiv så kan hon ju sälja den när hon inte vill ha den mer. Eller menar ni att man inte får sälja några bilder alls man inte äger upphovsrätten till? Typ en Carl Larsson-reproduktion man har i ram hemma? Jag vill hävda att ts kopierat för privat bruk och sedan gör sig av med sina begagnade ägodelar, vilket också är tillåtet. Ge er.
    TS har inte betalat något för dom. Kopiering för privat bruk förutsätter i första skedet att du äger/har betalt för varan.

Sedan som andra nämnt, så finns det något som heter upphovsrätt.

Tror du att upphovsrätten är skriven så att det är ok att kopiera filmer och låtar för vidare försäljning? Det är inte längre för privat bruk när det läggs ut för försäljning.
  • Rasputin
    Sous skrev 2014-03-25 13:34:20 följande:
    Ja du får kopiera för PRIVAT bruk, men att sälja något du kopierat är inte längre privat bruk. Är det så svårt att förstå?
Svar på tråden Är det olagligt att skriva ut bilder och sälja?