Tjejer som säljer snattade prylar?!
Hej!
Jag kan nu bara utgå från mina egna erfarenheter och ogrundade misstankar, så jag undrar om någon kanske känner igen det jag berättar eller vet mer.
På senare tid har jag märkt hur många privatpersoner det är som säljer stora mängder smink, stylingprodukter, nagellack, rakblad och parfym över nätet. Detta sker på Dayviews (fd Bilddagboken), Emocore, ibland på Tradera och andra sajter. Det här är vad som får mig att misstänka saker:
- Det handlar om uppåt ett 100-tal produkter samtidigt.
- Priset är billigare än på t.ex. Ebay, så det kan knappast handla om att man köpt produkterna billigt för att sedan sälja vidare för en dyrare peng som ändå ligger under de fysiska affärernas priser.
- Produkterna är alla oanvända och har obruten förpackning.
- Säljarna är ofta unga tjejer, oftast tonåringar. (Det jag menar är: Har de verkligen eget kapital för att driva en seriös affär där man faktiskt har köpt varorna man säljer?)
- Samma personer lägger upp nya annonser hela tiden så jag tror inte att det handlar om ett hamstrande av presenter som de sedan inte vill ha själva.
Det finns kanske andra förklaringar, men det känns verkligen skumt p.g.a. den stora mängden, det låga priset och att produkterna är oöppnade.
Jag tror definitivt att det finns tjejer som tjänar pengar på att snatta varor i butiker. Anledningen till varför det stör mig så mycket är för att ju mer folk snattar desto dyrare blir det för oss kunder som faktiskt betalar! I Sverige snattar man för 6,4 miljarder kr per år!
Jag tänker inte skuldbelägga er som typ snattat en daim någon gång på mellanstadiet, de jag riktar mig till är de som försöker driva ett företag som baseras på snattade varor!
Tänker ni på dessa saker när ni överväger att köpa från en privatperson? Har du själv snattat i stora mängder och sålt vidare?
Vad tror ni? Finns det en svart handel av smink bland unga tjejer?