• Anonym (Är det så?)

Tjejer som säljer snattade prylar?!

Hej!

Jag kan nu bara utgå från mina egna erfarenheter och ogrundade misstankar, så jag undrar om någon kanske känner igen det jag berättar eller vet mer.

På senare tid har jag märkt hur många privatpersoner det är som säljer stora mängder smink, stylingprodukter, nagellack, rakblad och parfym över nätet. Detta sker på Dayviews (fd Bilddagboken), Emocore, ibland på Tradera och andra sajter. Det här är vad som får mig att misstänka saker:

- Det handlar om uppåt ett 100-tal produkter samtidigt.
    - Priset är billigare än på t.ex. Ebay, så det kan knappast handla om att man köpt produkterna billigt för att sedan sälja vidare för en dyrare peng som ändå ligger under de fysiska affärernas priser.
    - Produkterna är alla oanvända och har obruten förpackning.
    - Säljarna är ofta unga tjejer, oftast tonåringar. (Det jag menar är: Har de verkligen eget kapital för att driva en seriös affär där man faktiskt har köpt varorna man säljer?)
    - Samma personer lägger upp nya annonser hela tiden så jag tror inte att det handlar om ett hamstrande av presenter som de sedan inte vill ha själva.

Det finns kanske andra förklaringar, men det känns verkligen skumt p.g.a. den stora mängden, det låga priset och att produkterna är oöppnade.
    Jag tror definitivt att det finns tjejer som tjänar pengar på att snatta varor i butiker. Anledningen till varför det stör mig så mycket är för att ju mer folk snattar desto dyrare blir det för oss kunder som faktiskt betalar! I Sverige snattar man för 6,4 miljarder kr per år!

Jag tänker inte skuldbelägga er som typ snattat en daim någon gång på mellanstadiet, de jag riktar mig till är de som försöker driva ett företag som baseras på snattade varor!

Tänker ni på dessa saker när ni överväger att köpa från en privatperson? Har du själv snattat i stora mängder och sålt vidare?
    Vad tror ni? Finns det en svart handel av smink bland unga tjejer? 

• Svar på tråden Tjejer som säljer snattade prylar?!
  • Anonym (misstanke)

Handlar man av någon där det finns anledning att tvivla så riskerar man själv att ha begått ett brott, därav ska alla former av misstankar tas på allvar, anmälas och man ska inte handla saker där man kan råka ut för det som klassas som häleri.

• linnn89

Om man är misstänksam så tycker jag att man inte ska köpa!! Jag har faktisk ingen aning om de snattar eller ej men hur lyckas de isåfall snatta med 100 produkter typ? Kanske de kan snatta en men 100 känns konstig och är det ingen som kommer på dem? Om de snattar så mycket och ofta då borde åka fast snart..Hmm jag vill också veta :)

• Anonym (hm)

Jag har ochså tänkt på det där, hur man kan ha flera olika sminkprodukter som säljs oöppnade. Man köper väl saker för att andvända de? Ok om man råkar gör ett fel köp nångång men knappast att det blir så pass mycket, detta har jag även sett på loppis sidor på facebook tex.

Kan säga att jag själv varit en extrem snattare på mina yngre dar och JA man kan få med sig sjukt mycket, tex smink tar inte mycket plats och har man bra med fickor så får man plats med mycket. Sen kan det handla om att man under en veckas tid ex samlar på sig produkter, ni kan ju tänka er om man går in i olika butiker och fyller fickorna fulla hur mycket det skulle bli på en vecka, massor.

En gång snatta vi i en matbutik och fick med oss runt 100st ölburkar, vi var två pers. Även ryggsäckar har proppats fulla med godis. Och detta utan att åka fast.

Kan säga att jag själv har aldrig åkt fast för snatteri. 
    Idag ångrar jag det självklart.

• Anonym (Är det så?)
    Anonym (misstanke) skrev 2014-03-20 11:56:31 följande:
    Handlar man av någon där det finns anledning att tvivla så riskerar man själv att ha begått ett brott, därav ska alla former av misstankar tas på allvar, anmälas och man ska inte handla saker där man kan råka ut för det som klassas som häleri.
    Jag förstår vad du menar, men som köpare vill man kanske inte ifrågasätta en privatperson som säljer kosmetika. Personen kommer antagligen blåneka i alla fall. Hur ska man kunna bevisa något? Det känns klurigt det där. :/
  • Anonym (Är det så?)
    linnn89 skrev 2014-03-20 12:33:41 följande:
    Om man är misstänksam så tycker jag att man inte ska köpa!! Jag har faktisk ingen aning om de snattar eller ej men hur lyckas de isåfall snatta med 100 produkter typ? Kanske de kan snatta en men 100 känns konstig och är det ingen som kommer på dem? Om de snattar så mycket och ofta då borde åka fast snart..Hmm jag vill också veta :)
    De snattar antagligen på ställen som inte har den bästa övervakningen. Min tanke är att om man verkligen vill ta saker så är det hur lätt som helst att bara göra det om man vet hur.

Jag tror att en del åker fast, men det finns liksom inte så mycket att göra annat än att ta ifrån dem grejerna de stulit och säga ifrån. Det är sällan man straffas för det. På så sätt kan tjejerna fortsätta snatta, fast i en ny butik.
    Om varorna dessutom är små är det ganska lätt att plocka på sig + det faktum att man antagligen inte plockar på sig mycket på en gång eftersom risken att straffas ökar med värdet på det man snattar. Så man tittar väl in på en massa olika butiker och plockar på sig lite varje gång för att minska risken att bli upptäckt.
  • Anonym (Är det så?)
    Anonym (hm) skrev 2014-03-20 12:47:20 följande:
    Jag har ochså tänkt på det där, hur man kan ha flera olika sminkprodukter som säljs oöppnade. Man köper väl saker för att andvända de? Ok om man råkar gör ett fel köp nångång men knappast att det blir så pass mycket, detta har jag även sett på loppis sidor på facebook tex.

Kan säga att jag själv varit en extrem snattare på mina yngre dar och JA man kan få med sig sjukt mycket, tex smink tar inte mycket plats och har man bra med fickor så får man plats med mycket. Sen kan det handla om att man under en veckas tid ex samlar på sig produkter, ni kan ju tänka er om man går in i olika butiker och fyller fickorna fulla hur mycket det skulle bli på en vecka, massor.

En gång snatta vi i en matbutik och fick med oss runt 100st ölburkar, vi var två pers. Även ryggsäckar har proppats fulla med godis. Och detta utan att åka fast.

Kan säga att jag själv har aldrig åkt fast för snatteri. 
    Idag ångrar jag det självklart.
    Eller hur! Att det dessutom är så offentligt, på facebook liksom. Men det beror väl på att ingen har möjlighet att anklaga med risk att åka dit för förtal. Känns lite så. 

Precis! Bara man vill så går det att snatta för mycket.
  • Anonym (man kan)

Man kan anmäla misstanke om brott till polisen.

Dock, jag har en kollega vars dotter säljer massor (inte via just de sidorna och hon är lite äldre än vad jag uppfattar att dessa tjejer är) men kollegan har hus i Thailand och när de åker dit köper dottern alltid en massa grejor för pengar hon har extrajobbat sig till.
    Det kan vara smink, men mest skal till mobiler, smycken och liknande. För en tusenlapp kan hon få varor som hon sen kan sälja för 2000 minst, ofta mer.

• Nape

Jag känner en tjej som köper varor från Ali express. Väldigt, väldigt billigt. Så om hon behöver en mascara själv beställer hon hem 50 stycken och säljer 49 av dem. Hon går plus och tjänar någon hundring.

• Anonym (Är det så?)
    Anonym (man kan) skrev 2014-03-20 17:04:45 följande:
    Man kan anmäla misstanke om brott till polisen.

Dock, jag har en kollega vars dotter säljer massor (inte via just de sidorna och hon är lite äldre än vad jag uppfattar att dessa tjejer är) men kollegan har hus i Thailand och när de åker dit köper dottern alltid en massa grejor för pengar hon har extrajobbat sig till.
    Det kan vara smink, men mest skal till mobiler, smycken och liknande. För en tusenlapp kan hon få varor som hon sen kan sälja för 2000 minst, ofta mer.
    Nape skrev 2014-03-20 17:05:28 följande:
    Jag känner en tjej som köper varor från Ali express. Väldigt, väldigt billigt. Så om hon behöver en mascara själv beställer hon hem 50 stycken och säljer 49 av dem. Hon går plus och tjänar någon hundring.
    Okej, men vad bra att det inte rör sig om brott! Då vet jag att det finns fler alternativ än att stjäla från butiker. :)
  • Anonym (anonym)

En väktare i ett stort varuhus berättade att det är mest kvinnor som stjäl och det är oftast små saker som plockas.
    Och förvånande nog sa han att det var väldigt vanligt att barnvagnar med barn i användes för att lägga ner saker i som dom inte tänkte betala för, han sa att vi skulle tappa hakan om vi visste hur ofta han stoppat barnvagnar med stöldgods.
    Man kan ju tro att det skulle vara missbrukare och andra som stal mest men tydligen är det tjejer i 15-30års åldern.

Så ovanligt verkar det inte vara. Att sälja sakerna på nätet ger nog en ganska bra vinst om dom är skicklia tjuvar som plockar på sig tex dyra parfymer och annat, kan ju bli flera tusen kr om dom gör några rundor.

Han sa också att många av tjuvarna skulle kunna få en oskars i skådespeleri när dom väl blir tagna, dom spelar upprörda och drar den ena historien efter den andra för att komma undan, som om dom skulle framstå som offer så att väktarna ska släppa dom medan dom väntar på polisen.

• Gathehielm

Klart som korvspad att tonårstjejer snattar. Ett av de få brott där tjejer är överrepresenterade.
    Syrran hade en sådan verksamhet en gång i tiden. Stal smink, smycken och kläder för att sedan sälja till halva priset. Hon höll på i åratal innan hon åkte dit.

• Mimmi77

Är det unga tjejer är det ju skumt men min svägerska får massor av gratis prylar i sitt jobb. Hon har flera kartonger smink, styling produkter , kläder, leksaker, etc som hon får av klienter som prov. Hon skänker bort det mesta till vänner ( eller mig!) då hon drunknar annars. Hon fick nästan en hel barnkammare bär hon fick barn.och

Blöjor, nappar ja massor!

Kan ju vara sånt folk säljer också. Fast tonårstjejer är ju som sagt skumt.....

• Anonym (Förekommer mycket sällan)
    Gathehielm skrev 2014-03-24 12:33:52 följande:

Klart som korvspad att tonårstjejer snattar. Ett av de få brott där tjejer är överrepresenterade.
    Syrran hade en sådan verksamhet en gång i tiden. Stal smink, smycken och kläder för att sedan sälja till halva priset. Hon höll på i åratal innan hon åkte dit.

Det verkar vara ett fåtal tjejer som gör så 
  • Anonym (seller)

Det går att få väldigt billiga priser från Kina bla. när man köper stora mängder.

Det som säljes öppen på ebay för 100kr går att få för 5-10kr om du köper 1000+.

Ovan var bara ett exempel, självklart skiljer sej priser på vilken kontakt man har och vilka varor det gäller.

//fd säljare på tradera/blocket.

Anonym (Är det så?) skrev 2014-03-20 16:59:44 följande:
    De snattar antagligen på ställen som inte har den bästa övervakningen. Min tanke är att om man verkligen vill ta saker så är det hur lätt som helst att bara göra det om man vet hur.
    Det är nästan inga tjejer som gör så 
  • Lönnsirap

Självklart förekommer det att unga människor säljer stöldgods!

Precis som det förekommer att folk köper kopior av märken utomlands och säljer.

Detta är solklar kriminalitet.

Så personligen köper jag ingenting av folk som säljer stöldgods/kopior.

Gathehielm skrev 2014-03-24 12:33:52 följande:

Klart som korvspad att tonårstjejer snattar.

Stämmer det?
Svar på tråden Tjejer som säljer snattade prylar?!