• Anonym (sara)

Fel att dela på syskon?

Träffade en man med två barn för ca 2 år sedan. Barnen är 3år och 6år. Vi har dom varannan helg pga olika omständigheter. Eftersom dom bråkar konstant så hade vi ett förslag till biomamman att vi har ena barnet från torsdag andra barnet kommer på fredag och den som kom på torsdag åker till mamman på söndag och den som kom på fredan åker till mamman på måndan. Hon sa blankt nej och sa att man inte delar på syskon då. Det var mitt förslag såklart tycker jag att det är ett jätte bra upplägg för barnen bråkar väldigt mycket och på så sätt kommer dom ifrån varandra lite och får egen tid med sin pappa och sin mamma..

• Svar på tråden Fel att dela på syskon?
  • Anonym (Emmelie)

Varför inte lära sig att hantera barnen istället för att dela dem, i synnerhet som pappan ändå har så lite umgänge.
    Det rekomenderas inte heller att dela på syskon och uppenbarligen klarar ju mamman av det.

• GrönaDruvan

Nä, jag tycker inte man delar på syskon. Däremot kan man någon gång göra det, så att man får lite egentid med båda!

• Anonym (cc)

Nej, skulle inte heller acceptera det.

Vill ni inte att barnen ska bråka få ni sätta upp gränser och regler. Vill pappa ha ensam tid med barnen så få du ställa upp att ta andra barnet någon timme eller 2.

• Whitetrash86

Hade du även delat på era barn? Skickat iväg till mormor?

Sätt upp regler och lär barnen att inte bråka (även om syskon bråkar ibland) Vill pappa och barn ha egen tid får det ske på samma sätt som i "vanliga" familjer. Mamma tar ena barnet och pappa andra.
    Du kommer lära känna barnen bättre också genom att spendera egen tid med dom.

• sextiotalist

Inte helt fel anser jag. Jag har bekanta som är separerade som gjort så. De har barn från båda hållen, så när barnen var små (de är vuxna nu) så hade de barnen två av tre veckor, men inte alla samtidigt hela tiden. Varje barn fick vara själv ett tag, med sitt syskon ett tag och så var alla barnen där ett tag. Det var ett trixande med schema innan de hittade en bra balans. Men barnen uppskattade att de fick ibland vara helt själv hos båda föräldrarna

• Anonym (??)

Vadå, inte dela på syskon????
    Det vore väl jättebra för barnen att få lite egentid med sin mamma eller pappa??

Anonym (cc): Är det verkligen TS uppgift att se till så att de får egentid? Dessutom är det kanske inta bara pappan som vill ha egentid med respektive bar. Barnen kanske också skulle uppskatta detta. Vad jag menar är att man gör det lika mycket för barnens skull som för de vuxna. 

• Anonym (bra)

Jag förstår inte problemet. Som jag ser det kommer bägge barnen få lika mycket tid hos er:
    tors-sön, eller fre-mån. De kommer vara tillsammans fre-sön och få var sin egen dag (tors eller mån).
    Däremellan är de tillsammans hos mamman övriga dagar.

Jag tycker det låter jättebra att de får var sin egen dag med er/mamman och fortfarande mycket tid ihop.
    Antagligen tycker mamman att det är jobbigt med så många olika hämta/lämna-tider. Jag tycker inte att frågan handlar om att "dela på syskon" eftersom det handlar om 2 dagar varannan vecka som de är ifrån varandra. Det kan mycket väl vara skönt för dem att få vuxna för sig själv ibland.

Håller med dig TS. Vad säger pappan?

• Anonym (c)

jag och min ex delar upp barnen lite nu pga att ena barnet har en hel del problem och det påverkar det andra barnet så till den grad att skolan blir lidande. Så tillfälligt bor barnen på olika ställen i veckorna (för att skolan ska funka) men är på samma ställe på helgerna. Funkar suberbra och alla är nöjda. Vi kommer inte ha det så för evigt men just nu efter en tung period är det en bra lösning. 

vad jag menar med min historia är att om det finns uppenbara problem så ska man inte vara rädd för att testa olika lösningar även om man kanske först tänker "absolut inte". Mina barn är dock så pass stora att de själva varit med och bestämt det här 

• Anonym (Nja)

Om ni tror att egentid med pappan är lösningen, så kanske det är bättre att pappan planerar in tid med barnen utanför varannan helg? T.ex kolla om han kan hämta ett barn och göra något med dem var under den tid som är mellan hans helger...

• Anonym (bra)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-20 13:38:46 följande:
    Vill pappa och barn ha egen tid får det ske på samma sätt som i "vanliga" familjer. Mamma tar ena barnet och pappa andra.
    Det är ju just detta som är förslaget. Barnens mamma har ena barnet och barnens pappa har andra barnet.
Svar på tråden Fel att dela på syskon?