• Anonym (BonusMammanIda)

Uteslutande otacksam Biomamma

För att göra en lång historia kort.

Min sambo väntar barn med sitt  ex. Jag tyckte det var jättejobbigt först men insåg hur mycket jag älskade honom och accepterade att han nu skulle ha barn med henne och går in för det lika mycket som han, tyvärr känner jag mig bara överkörd och det har bara blivit tjaffs av allt.

Min sambo förväntas vara med på förlossningen och exet har lovat att ringa honom. Han får dock enligt henne ev inte vara med direkt när bebisen föds utan skall få komma in lite senare bestämde hon, helt sjukt eftersom hon kommer att ha med sig sin syster, men pappan skall inte få vara med och inte jag heller som också ser fram emot barnet.

De var på samarbetsamtal redan innan förlossningen där jag utestängdes totalt (fick sitta utanför trots att min sambo ville ha med mig), där bestämdes det att han skall åka hem till henne 2-3 gånger i veckan för att träffa bebisen, jag skulle tydligen inte få vara med då heller.

Inte heller verkar hon accptera att vi också kommer att vilja ha bebisen så mycket som det bara går, har redan handlat det mesta som behövs till vårt hem, nappflaskor, kläder,skötgrejer mm vilket hon inte alls tycks bry sig om. På samarbetsamtalet verkade man också gå på hennes linje, tex skall hon amma länge enbart för att vi inte skall kunna ha barnet hos oss på länge, jag får öht vare sig vara med på förlossninen eller ens när min sambo skall vara hos henne, hon är inte tacksam för att jag ställer upp och köper saker mm.

De har också en gemensam 1,5 åring vi har VH och jag ser ju på honom hur denna mamma är, han är ofta smutig när han kommer och ouppfostrad, skriker när han inte får som han vill osv vilket jag lagt en massa jobb på att få ur honom. Han sover också tillsammans med sin mamma vilket känns sjukt fel så även där får vi lägga timmar av nattetiden på att få honom att sova i sitt eget rum under våra helger medan jag tycker att hon kunde underlättat LITE, i synnerhet som jag faktiskt accepterar och älskar honom och lägger massor med tid och pengar på honom trots det klagar bara mamman över både mitt/vårt sätt att uppfsotra honom och även söva honom. Han är också väldigt bortskämd och äter inte gärna det som serveras vilket också skapar stora konflikter.

Ni Bonusmammor som varit med ett tag, hur gör man? Pratar mycket med min sambo men han säger inte så mycket och verkar hålla med mamman i en hel del tex att vi skall låta honom sova hos oss, sambon bryr sig inte heller så mycket om att han skriker när han inte får som han vill medan jag är konsekvent och sätter honom på time out 2 minuter tills han lugnat sig.

Hur gör man, jag blir bara utesluten i ALLT känns det som trots att jag gör mitt bästa att vara delaktig i båda barnen.

• Svar på tråden Uteslutande otacksam Biomamma
  • sextiotalist

Men lugna ner dig lite nu.
    För det första, pappans rättigheter till att vara pappa kommer först när han skriver på papprena om faderskapet, innan dess har han noll juridiska rättigheter eller skyldigheter.

Kvinnan som föder barn har ingen skyldighet att ha med någon alls. Hon kan välja att ha ingen, en doula, mamma, syrran, nya pojkvännen etc. Det är och förblir hennes beslut. Dvs varken du eller din kille har några rättigheter att närvara, under förlossningen är det fokus på mamman då det är hon som är patienten.

Självklart är det önskvärt att pappan träffar barnet så mycket som möjlgt för att få en bra anknytning, men fortfarande så är (i de flesta fall) mamman som är den primära anknytningspersonen och detta måste ni ha med i tankarna.
    Ja, det är bara att gilla läget, den första tiden så är det mamman och barnet som är i fokus och jag är ganska säker på att detta är ett bra upplägg.

• Tow2Mater

Kommer mamman skriva på papper om gemensam vårdnad, eller planerar hon att behålla den själv? Där får ni ju lägga energi isåfall.

• Anonym (Pia)

Nu är det inte du som ska bli förälder utan din pinfärska pojkvän och hans före detta. Om du respekterar att det är de två som är föräldrar och slutar försöka ta över föräldrarollen från dem så ska du se att situationen blir trevligare för er alla fem.

• Påven Johanna

Så du tycker att det är fräckt av henne att inte vara tacksam över att du vill vara med i förlossningsrummet och sedan ha hand om bebisen lika mycket som hon själv?

• Pirum
    Anonym (Pia) skrev 2014-03-20 19:14:50 följande:
    Nu är det inte du som ska bli förälder utan din pinfärska pojkvän och hans före detta. Om du respekterar att det är de två som är föräldrar och slutar försöka ta över föräldrarollen från dem så ska du se att situationen blir trevligare för er alla fem.
    Håller med. Och varför i hela fridens namn skulle hon vilja ha med sitt ex nya tjej på förlossningen? 
  • Anonym (?)

Hur kan du kalla en 1,5 åring bortskämd? Man sätter inte en 1,5 åring på time-out. Du måste lugna ner dig lite. Jag skulle inte heller vilja ha med dig på min förlossning. Vad har du där att göra? Du känns som en mycket krävande människa.

• SparkarOchSlag

Du ska vara glad om du över huvud taget får se ungen. Du har inga rättigheter alls, förutom möjligtvis de moraliska eftersom du är flickvän till barnets pappa.

• Anonym (Nick)
    Påven Johanna skrev 2014-03-20 19:19:02 följande:
    Så du tycker att det är fräckt av henne att inte vara tacksam över att du vill vara med i förlossningsrummet och sedan ha hand om bebisen lika mycket som hon själv?
    Eller hur! 
  • Anonym (Doula)

Att 1,5 åringen samsover med sin mamma är inget konstigt, ni kanske ska prova  med att sitta med honom vid hans säng när han ska sova så att han inte känner sig otrygg.
    Man behöver inte bråka med en 1,5 åring  jag tror att han har saker inom sig som han inte kan förklara och är inte bortskämd snarare förvirrad.
    Mamman har rätten vid sin sida i att bestämma vem hon vill ha i  förlossningsalen och även om hennes barn

Svar på tråden Uteslutande otacksam Biomamma