Anonym (=/) skrev 2014-03-20 21:01:28 följande:
Det är väl bara de första tio dagarna efter barnets födsel man får ta samtidigt?
Hur som helst, för att få gemensam måste han stämma henne på det och kräva ett interimistiskt beslut på det, annars hinner antagligen alla dagarna gå åt och det finns inga kvar för honom att ta ut.
Sen, om han stämmer mamman är det ju tveksamt om de kommer att flytta ihop alls och då sumpar han chansen att få vara med sitt barn varje dag. Jag tror han måste göra en avvägning på vilket som är viktigast. Gemensam vårdnad eller sitt samboskap. Det är förjäkligt att det är så, men samtidigt förstår jag att det måste vara så för att skydda barnet i de fall pappan är ett arsel och inte vill ta hand om sitt barn, utan bara ha dagarna för att kunna jävlas med mamman.
Tyvärr händer sånt och då får de schyssta killarna skit för det de med.
Nåt ganska nytt att man får ta ut 30 (tror jag) dagar tillsammans.
Ja han vet varken ut eller in nu, jag kan/vill inte råda honom till varken det ena eller andra. Han sa att hon får fundera till måndag och då kommer han i första hand ta kontakt med hennes kontaktperson på soc och se om dom kan få henne att ändra sig. Han vill absolut inte ha alla dagar själv det finns ingen plan på det.