• nevermind

Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???

JA, jag har mailat Skatteverket och frågat men de svarade liksom inte på vad jag verkligen ville veta.
    Det jag vill veta är alltså hur man gör rent praktiskt. Har googlat ihjäl mig men hittar inget bra.

Flyttade i september. Fortfarande folkbokförd på gamla orten.
    Hyra på gamla orten: 1200 kr.
    Hyra på nya orten: 3500 kr.
    Gjort en del hemresor, har kostat cirka 300 kr tur och retur. Ungefär 10-15 stycken.

Vilka blanketter och papper behöver jag fylla i och/eller skicka in? Hur GÖR jag??

Vore så oerhört tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???
  • Kerubmamman

Du behöver inte nån särskild blankett. Kvitton skickar du in om de kräver det. 

Om du deklarerar på nätet klickar du på Ändra sedan väljer du 2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor. Ange totalsumman för dina utgifter. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 16:53:18 följande:

Om du deklarerar på nätet klickar du på Ändra sedan väljer du 2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor. Ange totalsumman för dina utgifter. 

Tack!

För båda hyrorna då, eller bara för arbetsortens?

Hur många procent får man tillbaka?
  • Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-03-20 17:15:35 följande:
    Tack!

För båda hyrorna då, eller bara för arbetsortens?

Hur många procent får man tillbaka?
    Bara arbetsorten eftersom det är den kostnad som är kopplad till ditt arbete på en annan ort. 
    Din beskattningsbara inkomst minskar med totalsumman för dina utgifter. Så du får tillbaka utgifterna*skatten (väldigt förenklat) 
  • jannej
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 17:50:53 följande:
    Bara arbetsorten eftersom det är den kostnad som är kopplad till ditt arbete på en annan ort. 
    Din beskattningsbara inkomst minskar med totalsumman för dina utgifter. Så du får tillbaka utgifterna*skatten (väldigt förenklat) 
    Får man dra av allt från första kronan ,har inga andra avdrag
  • Kerubmamman
    jannej skrev 2014-03-20 17:54:56 följande:
    Får man dra av allt från första kronan ,har inga andra avdrag
    Ja, så ska det vara. 
    Om man sedan har resekostnader på arbetsorten från övernattningslägenhet till jobbet, där blir det allt över 10 tkr som man får avdrag för. 
    http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1b_avdtj.html#Text5
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 16:53:18 följande:

Så...

Arbetsortens hyra för sept-dec= 14 000

Hemresor sept-dec, minst 10 stycken= 3000

= 17 000 kr. <-- Det skriver jag alltså i totalsumman för "Tillfälligt arbete"?

Är det så enkelt..?
  • nevermind

Om de kollar en, vad händer då? Skickar de ut papper eller ringer? Jag delar lägenhet med en polare så jag har inga kvitton, men det kan vi skriva i efterhand såklart.

• Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-03-20 18:44:24 följande:
    Om de kollar en, vad händer då? Skickar de ut papper eller ringer? Jag delar lägenhet med en polare så jag har inga kvitton, men det kan vi skriva i efterhand såklart.
    Ingen aning, jag gissar att enklare frågor kan tas via telefon, men om de vill granska dig skickas ett brev ut. 

Om du har fört över hyran till din polares konto kan du använda ett kontoutdrag för att styrka utgifterna. Men avtal för inneboende är nog bra att ha för bådas skull + skatteverket. 
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 19:49:13 följande:
    Ingen aning, jag gissar att enklare frågor kan tas via telefon, men om de vill granska dig skickas ett brev ut. 

Om du har fört över hyran till din polares konto kan du använda ett kontoutdrag för att styrka utgifterna. Men avtal för inneboende är nog bra att ha för bådas skull + skatteverket. 
    Tack!
  • pappapappa12
    nevermind skrev 2014-03-20 18:44:24 följande:

Jag blev kollad och fick då specificera kostnaderna för hyran (skicka in kopior på hyresavier), hemresorna (ange avstånd mellan orterna) osv.

Glöm inte att det finns en schablon för "ökade levnadskostnader" som du kan använda för den första månaden.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/meddelanden/2011/
    meddelanden2011/skvm201129.5.71004e4c133e23bf6db80003139.html

5.4.1 Förutsättningar
    Ökade levnadskostnader ska dras av om
    - den skattskyldige på grund av sitt arbete flyttat till en ny bostadsort och
    - den skattskyldige har behållit en bostad för sig, sin make, sambo eller familj på den tidigare bostadsorten.

För avdrag krävs också att övernattning sker på arbetsorten och att avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än 50 km. Avdrag kan medges både för sammanboende och ensamstående.

5.4.2 Tidsbegränsning

Avdrag för ökade utgifter för måltider och småutgifter vid dubbel bosättning får dras av bara för den första månaden av vistelsen på arbetsorten och bara om övernattning sker på arbetsorten och avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än50 km(12 kap. 20 § första och andra st. IL).

Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???