nevermind skrev 2014-03-20 18:44:24 följande:
Om de kollar en, vad händer då? Skickar de ut papper eller ringer? Jag delar lägenhet med en polare så jag har inga kvitton, men det kan vi skriva i efterhand såklart.
Jag blev kollad och fick då specificera kostnaderna för hyran (skicka in kopior på hyresavier), hemresorna (ange avstånd mellan orterna) osv.
Glöm inte att det finns en schablon för "ökade levnadskostnader" som du kan använda för den första månaden.
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/meddelanden/2011/
meddelanden2011/skvm201129.5.71004e4c133e23bf6db80003139.html
5.4.1 Förutsättningar
Ökade levnadskostnader ska dras av om
- den skattskyldige på grund av sitt arbete flyttat till en ny bostadsort och
- den skattskyldige har behållit en bostad för sig, sin make, sambo eller familj på den tidigare bostadsorten.För avdrag krävs också att övernattning sker på arbetsorten och att avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än 50 km. Avdrag kan medges både för sammanboende och ensamstående.
5.4.2 Tidsbegränsning
Avdrag för ökade utgifter för måltider och småutgifter vid dubbel bosättning får dras av bara för den första månaden av vistelsen på arbetsorten och bara om övernattning sker på arbetsorten och avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än50 km(12 kap. 20 § första och andra st. IL).